به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شعبانعلی رمضانیان مسئول سازمان بسیج فرهنگیان در خصوص تحولات صورت گرفته در سطح وزارت آموزش و پرورش، گفت: تغییراتی که در سطح کشور اتفاق افتاد، این سؤال را به ذهن متبادر میکند که چه کسی برای وزارت آموزش و پرورش در این مقطع از انقلاب مناسب است و باید وزیر پیشنهادی چه خصوصیاتی داشته باشد؟
وی ادامه داد: اینکه چه کسی امروز برای وزارت آموزش و پرورش مناسب است باید ابتدا مقطع زمانی که وی بناست بر سر کار بیاید مورد بررسی قرار گیرد؛ ما 37 سال از عمر انقلاب را پشت سر گذاشتهایم و در دورهای هستیم که دولت بر سر کار بیش از سه سال از زمان مدیریت خود پشت سر گذاشته و وزیری که بناست بر سر کار بیاید عملاً چند ماه بیشتر وقت برای خدمتگزاری ندارد و از سوی دیگر آموزش و پرورش نیازمند مواجهه با مسائل و مشکلات بسیاری است که در آن غوطه ور است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو بُعد اساسی نیازمند توجه جدی است، تصریح کرد: یک بعد در مورد مسائل معلمان و یک بعد هم وظایف و مسئولیتهای آموزش و پرورش نسبت به جامعه هدف که دانشآموزان هستند، مطرح است و در این میان اختلاس سنگین صندوق ذخیره فرهنگیان را هم نباید از یاد برد.
وی افزود: از حیث فرهنگیان، آموزش و پرورش ما متأسفانه به گونهای است که معلم احساس شأن و کرامت ندارد و متناسب با اقتضای جامعه اسلامی نمیتواند در جامعه زندگی کند و معیشت او نیز مورد غفلت قرار گرفته است؛ برای مثال هنوز هم مطالبات سال 93 معلمان پرداخت نشده و برنامه ای هم برای پرداخت وجود ندارد که حکایت از عدم توجه آموزش و پرورش به بخش اقتصاد دارد.
رمضانیان به موضوع دوم اشاره کرد و گفت: از حیث مسئولیت و رسالت نهاد تعلیم و تربیت که بناست نیروی آینده ساز کشور را تربیت کند نیز دچار مسائل و مشکلات عدیده هستیم. ما مطالبه رهبری را در تربیت نسلی با هویت مستقل دینی و ملی پیش رو داریم و از سوی دیگر با تهاجم فرهنگی روبرو هستیم که یکی از بسترهای آن در فضای مجازی است و اوضاع نابسامان آموزش و پرورش در آموزش دهی مهارتهای فنی و حرفهای، آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای اخلاقی، اقتصاد آموزش و پرورش، فرسوده بودن ساختار آموزش و پرورش و بیکیفیتی سطح آموزشها در مدارس از دیگر مشکلات جدی ما هستند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان ادامه داد: نهاد تعلیم و تربیت از دستگاههایی است که همواره مورد طمع دشمن بوده و این مسئله گاه از سوی مدیران ارشد این نهاد جدی گرفته نشده و برای مدیریت و مقابله با آن تدبیر جدی اندیشیده نشده است.
وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه فرهنگیان و مسئله تربیت معلم، بیان داشت: تربیت معلم و نادیده گرفتن اهمیت این مهم و باور داشتن یا نداشتن به ضرورت و فلسفه وجود آن از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ماست و در کنار تمام مسائل گفته شده، مسئله نفوذ و وجود نفوذیها در این سازمان بسیار جدی است. دشمن همواره برای نفوذ برنامهریزی داشته است اما در این دولت این مسئله ظهور و بروز بیشتری یافته است و برخی متأسفانه نسبت به اصل این مسئله حتی عقیده هم ندارند.
وزیری که انتخاب می شود باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
رمضانیان تصریح کرد: اگر کسی در مقطعی موفق بوده الزاما این گونه نیست در این زمان هم موفق باشد. شرایط بسیار تغییر کرده و درگیریها و مشکلات آموزش و پرورش بسیار گسترش پیدا کرده است که مدیریت آن باید در دست کسی باشد که دارای تواناییهای متعددی باشد.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان برخی خصوصیات لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: تسلط بر اوضاع و احوال تعلیم و تربیت، توان حل مسائل معیشتی معلمان، دغدغه مندی در ارزشهای انقلاب و ارزشها، باور مسئله نفوذ و دغدغه مقابله با آن، توان اجرا کردن سند تحول بنیادین و نوسازی نظام فرسوده آموزش و پرورش، سیاست زده نبودن و میدان ندادن به سیاست زدگان این نهاد، باور تهاجم فرهنگی و مقابله با آن و باور دشمنی دشمن، تعهد به انقلاب داشتن و ولایت پذیری واقعی و نه شعاری و تبعیت از اصول کلی انقلاب تبیین شده توسط رهبر انقلاب و درک درست از واقعیتها و تبدیل آن به برنامه و اجرای موفق برنامهها از جمله خصوصیاتی است که لازم است در وزیر آموزش و پرورش وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: لازم است یک جوان خلاق، با دغدغه و توان مدیریت جهادی که سابقه انقلابیگری داشته و وامدار و وابسته به جریانهای سیاسی نباشد و به «ما می توانیم» باور داشته باشد و در کنار این مسائل دغدغه تربیت داشته و با توان مدیریتی بالا بتواند برنامهها را اجرا کند، در این مسند قرار گیرد.
رمضانیان در خصوص انتظارات از دولت در مورد ویژگیهای وزیری که بناست معرفی کند، گفت: دولت باید در معرفی وزیر نگاه عمیقی به مسائل آموزش و پرورش داشته باشد و با ریزنگری در این مسائل کلی، که بیان شد فردی واجد شرایط را معرفی نموده و در این انتخاب سیاسی کاری را دخیل نکند و به گونهای وزیر را انتخاب کند که این نهاد عظیم را به سوی فلاح و موفقیت رهنمون سازد.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان ادامه داد: مجلس نیز باید مسائل مربوط به معلمان و نظام تعلیم و تربیت را در نظر بگیرد و فارغ از مسائل جناحی، وزیر پیشنهادی دولت را با ریزبینی و دقت در برنامههای عملی و اجرایی انتخاب کند.
وی تأکید کرد: امید است فردی انتخاب شود که خود را مدیون خون شهدا دانسته و با در نظر گرفتن توانایی خود به دور از نگاه سیاسی برای تحول نظام تعلیم و تربیت عزم خود را جزم کرده و به برنامههای زیربنایی بپردازد.
انتهای پیام/
8243171