بین‌الملل 15:54 - 04 اردیبهشت 1397
"یکی از کشورهایی که به نظر می‌رسد جای آن در شورای امنیت سازمان ملل خالی باشد، آلمان است. در حالی که دولت‌های آلمان مدت‌ها خود را از بر عهده گرفتن نقشی اصلی در سطح جهانی کنار کشیده‌ بودند اما برلین متوجه شده است که تغییر در رویه جهانی نیازمند سیاست خارجی پر مدعاتری است."

آلمان، به دنبال کرسی شورای امنیت

به گزارش ایسنا، وبسایت خبری تحلیلی کانورسیشن نوشت: «با نگاهی به تاریخ آلمان می‌توان به این موضوع پی برد که توانایی این کشور و تمایلش به رهبری از طریق قدرت نظامی محدود است، بنابراین به جای آن به دنبال تاثیرگذاری بیشتر در سازمان ملل است.

در صورتی که آلمان خواهان ادامه نظم بین‌المللی لیبرال همچون ارزش‌های لیبرال، تجارت آزاد و رشد دموکراسی باشد، باید نقشی تاثیرگذارتر را برای ترویج و پیش‌برد آن‌ها عهده‌دار شود.

به نظر می‌رسد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه جدید آلمان برای چنین رویه‌ای آماده است. او تاکید بسیاری بر مسئولیت‌های جهانی آلمان و تعهد برلین به این وظایف دارد. ماس معتقد است که جامعه بین‌الملل معاصر بین "آنان که انعطاف و پذیرش را ترویج می‌کنند و آنان که می‌خواهند به ملی‌گرایی و انزواگرایی بازگردند" گیر افتاده است. ماس می‌گوید، همین شکاف است که رویکرد سیاست خارجی آلمان را در سال‌های پیش رو تعیین می‌کند.

نخستین و حیاتی‌ترین شرایط برای رهبری بین‌المللی، قدرت است. در نتیجه آلمان به عنوان گام نخست، ملزم خواهد بود که سرمایه بیشتری را صرف نیروهای مسلح خود کند.

اما با توجه به تاریخ و فرهنگ آلمان، ‌این کشور بیشتر در زمینه گسترش نفوذ خود بر نهادهای حاکمیتی جهانی فعالیت خواهد داشت.

ماس به تازگی اظهار کرده است: سازمان ملل مبنای نظام بین‌المللی قانون محور است. نگهداری و ساخت چنین نظامی خواسته‌ اصلی آلمان است.

بنابراین وزیر امور خارجه آلمان به دنبال جایگاهی در شورای امنیت است. آلمان در حال حضر از مهره‌های تاثیرگذار در سیستم سازمان ملل و چهارمین تامین‌کننده بزرگ بودجه این سازمان در زمینه توسعه و کمک‌های حقوق بشری است؛ با این حال به دست آوردن کرسی شورای امنیت طی دو سال آینده نقش رهبری آلمان را در سطح جهانی به قطعیت بیشتری می‌رساند.

آلمان با اعتبار دیپلماتیک قدرتمند خود و شهرتش به عنوان کشوری که مدنیت را به قدرت نظامی ترجیح می‌دهد، گزینه‌های متفاوتی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد و می‌تواند به حفظ اصول نظام لیبرال کمک کند.»

انتهای پیام


9756782
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است