سیاسی 03:00 - 25 آذر 1397
/عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری/
یک وکیل دادگستری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیازمند تقویت از طریق دعوت از متخصصان و اساتید مرتبط با هر موضوع و همچنین گرایشاتی مرتبط با موضوع قوانین از جمله جامعه شناسان از لحاظ بررسی تبعات اجتماعی وضع هر قانون در سطح جامعه است تا شاهد تغییرات مکرر و سریع پس از وضع هر قانون نباشیم.

طالع:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس نیازمند تقویت است

حسین طالع در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری و نیاز مقررات جدید به اصلاحات، اظهار کرد: اصولاً مقوله اصلاح قوانین پس از گذشت زمان و تغییر اوضاع و احوال اجتماعی امری عادی و مرسوم در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما محسوب می‌شود که نمونه مثبت و بارز آن تغییرات و اصلاحات بعمل آمده در خصوص قوانین مرتبط به چک و بازنشستگی می‌باشد.

وی افزود: آنچه غیرمرسوم و نامتعارف است تغییرات و اصلاحات بلافاصله پس از وضع قوانین و در مدت زمان اندک پس از نشر قوانین است که نمونه بارز آن  قوانینی مانند منع به کار گیری بازنشستگان و آیین دادرسی کیفری است.

وی توضیح داد:‌ اگر بخواهیم آسیب شناسی دقیقی از این واقعه داشته باشیم، اساساً بر اثر یک سنت اشتباه در حوزه تقنینی و وضع قوانین، مجموعه قانون‌گذاری کشور خواه مجلس محترم شورای اسلامی و چه سایر ارگان‌های صلاحیت‌دار جهت تدوین مقررات بدون در نظر گرفتن تمام جوانب اجتماعی، حقوقی و یا حتی سیاسی اقدام به وضع قوانین مختلف می‌کنند که بلافاصله پس از انتشار قوانین، عدم همخوانی و هماهنگی قوانین جدیدالصدور با مقتضیات اجتماعی و ظرفیت‌های قضایی کشور آشکار می‌گردد که مآلا قانونگذار را مجبور به اصلاح پاره‌ای از مواد قوانین مذکور می‌کند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد موضوع استفاده از ظرفیت‌های موجود در گرایشات مرتبط با قوانین در دست تهیه و گردآوری در قالب کارگروه‌های تخصصی است و البته مرکز پژوهش‌های مجلس تقریبا به همین منظور تاسیس گردیده است.

وی گفت: تجربه قوانین اخیرالتصویب و اصلاحات بعمل آمده پس از انتشار آنها بخوبی گواه این حقیقت است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیازمند تقویت از طریق دعوت از متخصصان و اساتید مرتبط با هر موضوع و همچنین گرایشاتی مرتبط با موضوع قوانین از جمله جامعه شناسان از لحاظ بررسی تبعات اجتماعی وضع هر قانون در سطح جامعه است تا دیگر شاهد تغییرات مکرر و سریع پس از وضع هر قانون نباشیم.

انتهای پیام


10000897
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منصوری گفت: هیچ اقدام مشخصی برای مهار وضعیت غزه نه تنها به صراحت مطرح نمی‌شود بلکه عملی هم انجام نشده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صحت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی این شورا خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به تازگی تصویری از قاب شبکه خبر منتشر شده که در زیرنویس آن ادعا شده فردی به نام دکتر رضا جباری در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان به پیروزی رسیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان شفا در نوار غزه و اشغال آن را شدیدا محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اهمال در تامین امنیت غذایی جامعه را تخلف و خسارت غیرقابل جبران تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از صحت انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در آستانه حلول سال نو خورشیدی، فرمانده کل ارتش ایران دل‌نوشته‌ای برای قدردانی از سربازان در حراست از حدود و ثغور مرز‌های ایران اسلامی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رایزن حقوق بشر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو گزارش ادعایی جاوید رحمان را یک طرفه و گمراه کننده خواند و سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران را غیرقابل توجیه و مغرضانه برشمرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است