سیاسی 21:17 - 31 تیر 1398
سفیر کشورمان در بلاروس:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با بیان این که ما توافق هسته ای را نقض نکردیم و تمام اقدامات ما قانونی است، گفت: در صورتی که سایر کشورها به انجام وظایف خود بازگردند، ما هم به توافق های صورت گرفته متعهد خواهیم بود در غیر اینصورت ما هر دو ماه یکبار تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

سازمان‌های بین‌المللی از سیاست آنهایی که از سلاح هسته‌ای استفاده کرده‌اند، هراس داشته باشند

به گزارش ایسنا،  مصطفی اویسی سفیر ایران در بلاروس در مصاحبه ای  با اسپوتنیک درباره توافق هسته ای برجام گفت: ما رسما اعلام کردیم که تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد. دو محدودیت اول که ما در تاریخ ۸ مه به حالت تعلیق درآوردیم و در گام بعدی در ۸ ژوئیه، ما بار دوم دور بعدی کاهش تعهدات خود را اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: بنابراین  شروع به غنی سازی اورانیوم بیش از سطح ۳.۶۷ درصد کردیم. در حال حاضر ما آن را در حدود سطح ۴.۵ درصد غنی سازی می کنیم  که به نیازهای سوخت ما پاسخ می دهد.

این دیپلمات کشورمان افزود:  ما توافقنامه هسته ای را نقض نکردیم و تمام اقدامات ما قانونی است، همانگونه که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. تلاش ایالات متحده برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

سفیر کشورمان در بلاروس همچنین بیان کرد:  تمام اقدامات ایران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای  می باشد که تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز قرار دارد.

اویسی با بیان این که سیاست ما صلح آمیز است و نباید باعث نگرانی سازمان های بین المللی شود، گفت:  برعکس، آنها باید از سیاست کشورهایی که قبلا سلاح هسته ای را علیه مردم استفاده کرد اند و همه جهان را تحت سلطه خود بگیرند، هراس داشته باشند.

وی ادامه داد: رژیم آمریکا طی چند سال گذشته فقط قوانین بین المللی را نقض کرده است. این رژیم سیاسی از توافقنامه بین المللی برجام، که توسط قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت شده است، بیرون آمد. علاوه بر آن، این رژیم سیاسی از توافقنامه اقلیمی پاریس، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ، NAFTA و شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.آنها چگونه جرات میکنند بر افکار عمومی تاثیر بگذارند و بگویند که قوانین بین المللی را رعایت می کنند؟ در داخل خود آمریکا، جامعه رفتار رهبر خود را درک نمی کند. به تازگی، کنگره ایالات متحده قطعنامه ای تصویب کرد که اظهارات دونالد ترامپ را نژادپرستانه خواند.

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: سال گذشته، ایالات متحده از برجام خارج شد. این یعنی که آنها اولین ناقض کننده  برجام بودند. حالا آیا این طور باید باشد که در یک توافق چند جانبه، یک دولت موظف است به تعهدات خود پایبند باشد، اما بقیه نه؟ بنابراین  طبق پاراگراف ۳۶، ۲۶ توافقات انجام شده در چهارچوب برجام، اگر یکی از طرفین موافقتنامه ببیند که طرفین دیگر معامله به وظایف خود پایبند نیستند، آنگاه طرف مذکور هم می تواند مسئولیت خود را کاهش دهد.

وی همچنین گفت: این که آیا آمریکایی ها و اروپایی ها از این کار خوششان می آید یا خیر، در هر صورت این استراتژی می باشد که جمهوری اسلامی ایران به آن پایبند است. بنابراین، ظرف دو ماه آینده، هنگامی که زمان آن فرا برسد، ما بار دیگر تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد.

اویسی خاطرنشان کرد:  در صورتی که سایر کشورها به انجام وظایف خود بازگردند، ما هم به توافق  های صورت گرفته متعهد خواهیم بود. در طول سال گذشته ما تمام تعهدات خود را بدون هیچ تخلفی انجام داده ایم. در غیر این صورت، همانطور که رهبر، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت ما این موضوع را بیان کردند، ما هر دو ماه یکبار تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

انتهای پیام


10185710
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است