فرهنگی‌هنری 22:14 - 30 آبان 1393
سایت خبری و تحلیلی ' ساوالان خبر' در مطلبی با عنوان 'سرنوشت خانه مطبوعات اردبیل به کجا می کشد ' مصاحبه عارف شیرزاد یکی از اعضای هیات مدیره این خانه را درج کرده است .

' خانه مطبوعات استان اردبیل به عنوان تنها تشکل صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران استان اردبیل نتوانسته به مطالبات خبرنگاران این استان جامه عمل بپوشاند. به همین دلیل و برای بررسی بیشتر با «عارف شیرزاد» مدیر مسئول هفته نامه فروغ آذربایجان، پیشکسوت و عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل به گفت و گو نشسته ایم:







قبول دارید که خانه مطبوعات استان چندان کارایی ای از خود نشان نمی دهد؟



خانه مطبوعات 2 مشکل اساسی دارد. یکی مشکل ساختاری است که به تعامل اداره ارشاد و خانه مطبوعات بر می گردد. خانه مطبوعات یک ان جی او محسوب می شود و باید از حقوق خبرنگاران دفاع کند اما چون تحت سیطره اداره ارشاد بوده و از نظر مالی به این اداره وابسته است، نمی تواند برنامه هایش را اجرا کند. دومین مشکل خانه مطبوعات هم به خود اعضای خانه بر می گردد چرا که در انتخابات خانه مطبوعات به افرادی رای می دهیم که دیدگاه صنفی نداشته و در قبال رای دهندگان مسئولیتی از خود نشان نمی دهند و دنبال منافع شخصی خود هستند.







هیات مدیره فعلی خانه مطبوعات استان که شما هم یکی از آنها هستید در طول 2 سال هیچ کاری برای خبرنگاران انجام نداده است. دلیل این عملکرد متمایل به صفر را چگونه ارزیابی می کنید؟



در یک سالی که رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل در دوره فعلی بودم. بحث راه اندازی مجتمع فرهنگی و مطبوعاتی را مطرح کرده بودیم و تا حدود زیادی هم موضوع حل شده بود اما مدیر فعلی این مساله را پیگیری نکرد و بی نتیجه ماند. صندوق قرض الحسنه را هم متاسفانه پیگیری نکردند و امروز کار به جایی رسیده که شما ادعا می کنید عملکرد هیات مدیره خانه مطبوعات در 2 سال گذشته متمایل به صفر بوده و این ادعای شما هم تا حدود زیادی صحت دارد.







با این کار می توان گفت که خانه مطبوعات کاری از پیش نبرده است؟



خانه مطبوعات نتوانسته برای خبرنگاران استان مثمرثمر واقع شود و هیچ کاری هم نکرده است. به همین دلیل برخی از همکاران مطبوعاتی در استان معتقدند که اگر روند فعلی ادامه داشته باشد باید تشکل صنفی دیگری تشکیل دهند، هر چند که من مخالف تشکیل تشکل دیگر هستم اما خانه مطبوعات منفعل هم به درد خبرنگاران نمی خورد.







ساماندهی خبرنگاران استان هم از آن شعارهایی بود که برخی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان در زمان انتخابات و بعد آن مطرح کردند اما هرگز نتوانستند این شعار را عملی کنند. چرایی عملی نشدن این شعار را در چه می دانید؟



با تشکیل کمیته ساماندهی حدود 190 خبرنگار را در عرض 2 هفته شناسایی کردیم تا کارت عضویت آنها صادر شود. متاسفانه برخی از اعضای هیات مدیره تعلل کرد تا اساسنامه جدید پیش آمد.







حال باید خبرنگاران استان بر اساس شرایط اساسنامه جدید خانه مطبوعات به عضویت این تشکل در بیایند. در حالی که مهلت 2 ساله اعضای هیات مدیره فعلی در شهریور ماه به اتمام رسیده و شما موظف به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات هستید؟



در اساسنامه جدید مساله بیمه مطرح شده است که اگر این شرایط در نظر گرفته شود بیش از نصف اعضای خانه مطبوعات، سلب عضویت می شوند بنابراین باید هیات مدیره به خبرنگاران برای رفع مشکل بیمه فرصت داده و با برگزاری انتخابات خانه مطبوعات اجازه دهند، هیات مدیره بعدی در این مورد اقدام کند.







جلسات اول و دوم مجمع فوق العاده خانه مطبوعات استان برگزار شد و بر اساس آن برخی از مفاد اساسنامه جدید به تصویب رسید. بنابراین نمی توان با اساسنامه قدیم انتخابات را برگزار کرد؟



مجمع ها غیر قانونی بود.







چرا؟ در مجمع اول تنها 3 نفر حضور داشته اند و نماینده قانونی ارشاد هم حضور نداشته است و از آنجایی که بر اساس ماده 19 اساسنامه جدید چون نماینده قانونی ارشاد در آن مجمع حضور نداشت پس مجمع غیرقانونی است. از طرف دیگر باید بر اساس اسانامه جدید یک پنجم اعضا در مجمع فوق العادع دوم و بر اساس اساسنامه قدیم باید حداقل 7 نفر در مجمع حضور داشته باشند تا مجمع به حد نصاب برسد. پس این مجمع ها نمی تواند اساس کار بوده و انتخابات را به تاخیر بیندازد.







با این حال سرنوشت انتخابات خانه مطبوعات به کجا می کشد؟



اگر هیات مدیره فعلی خانه مطبوعات تصمیم نگیرد که انتخابات این تشکل را برگزار کند، اداره ارشاد موظف به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات است.







شما هم عضوی از هیات مدیره خانه مطبوعات هستید. چرا انتخابات را برگزار نمی کنید؟



من معتقدم باید هر چه زودتر انتخابات خانه مطبوعات برگزار شود اما برخی از اعضای هیات مدیره چنین اعتقادی نداشته و انتخابات را به صورت عمدی به تاخیر می اندازند.

انتهای پیام /*


5235237
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است