اقتصادی 01:30 - 21 بهمن 1394
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به‌رغم وجود الزام قانونی و پیگیری‌های مکرر سازمان بورس، تاکنون هیچ‌یک از شرکت‌های شبه‌دولتی اطلاعات عملکرد خود را در بازارسرمایه منتشر نکرده‌اند.

به گفته محمد فطانت، شرکت‌های مشمول بند6 اصلاحیه قانون اصل44 باید اطلاعات عملکرد و صورت‌های مالی خود را در سایت اطلاعات ناشران بورس(کدال) منتشر کنند. او در عین حال با تأیید آمار منتشر شده در روزنامه همشهری تأکید کرد: طبق آمار سازمان بورس و اوراق بهادار 19هزار شرکت شبه‌دولتی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در شمول اجرای این بند قانونی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بورس که در یک نشست خبری سخن می‌گفت در پاسخ به پرسش همشهری توضیح داد:

گزارش این تخلف قانونی را در اختیار مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع ذیربط قرار داده‌ایم. او درعین حال تأکید کرد:متأسفانه در قانون فعلی که مصوب مجلس است ضمانت اجرایی برای برخورد با تخلف‌ها درنظر گرفته نشده، برای حل این مشکل پیشنهادهای اصلاحی خود را در قالب یک بند ارائه داده‌ایم، این پیشنهاد اصلاحی در مجلس در حال بررسی است.

او گفت: درصورت تأیید و تصویب پیشنهاد سازمان بورس در مجلس، ضمانت‌های اجرایی دقیقی در اختیار سازمان بورس برای برخورد با تخلفات قرار خواهد گرفت. به‌عنوان مثال می‌توانیم همه اقدامات ثبتی شرکت‌های متخلف مشمول بند6 اصلاحیه قانون اصل44 را به حال توقف درآوریم.

  • اوراق رهنی

رئیس سازمان بورس گفت: اخیرا وزیر مسکن در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور برای انتشار 10هزار میلیارد تومان اوراق رهنی از طریق بازارسرمایه اعلام آمادگی کرده است. محمد فطانت افزود: سازمان بورس دستورالعمل عرضه اوراق رهنی را تدوین کرده و مراحل تصویب آن طی شده است. فطانت درباره نحوه عملکرد و عرضه اوراق رهنی توضیح داد: اوراق رهنی بر مبنای مطالبات بانک مسکن بابت وام‌های پرداخت شده منتشر خواهد شد و سود حاصل از آن به دارندگان اوراق تعلق می‌گیرد. او تأکید کرد: بازار رهنی می‌تواند بازار مسکن را با تجهیز منابع جدید تحریک کند. او گفت: امیدواریم نخستین سری اوراق رهنی تا پایان امسال در بازارسرمایه عرضه شود.

  • تأسیس بازار مشتقات ارزی

رئیس سازمان بورس درباره آخرین تصمیم‌های گرفته شده برای تاسیس بازار مشتقات ارزی(بورس ارز) گفت: روز دوشنبه الزامات تاسیس بازار مشتقات ارزی در کمیته فرعی شورای بورس مطرح و بررسی شد. مجموعه بازارسرمایه با جدیت در حال کار روی این موضوع است اما معتقدیم با تک‌نرخی‌شدن ارز تاسیس بازار مشتقات ارزی امکان‌پذیر خواهد شد. به گفته او در حال حاضر که بازار ارز از نرخ‌های متعددی پیروی می‌کند، جمع بندی‌های کارشناسان سازمان بورس این است که بهتر است بازار مشتقات ارزی پس از یکسان‌سازی‌ نرخ ارز کار خود را آغاز کند.

  • پرونده خروج پتروشیمی مختومه است

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: پرونده خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا مختومه است. فطانت با بیان اینکه از نظر نخبگان اقتصادی موضوع خروج پتروشیمی از بورس کالای ایران بازگشت به عقب تلقی می‌شود، گفت: باتوجه به اعلام موضع دولت به نظر می‌رسد که پرونده خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا مختومه است. او تأکید کرد: به نظر می‌رسد، مسئولان وزارت صنعت هم، در این خصوص قانع شده باشند.

  • عبور ارزش بورس از 120میلیارد دلار

رئیس سازمان بورس گفت: شاخص کل بورس تهران در طول امسال 23درصدرشد کرده و از 62هزار و 461واحد به رقم 78هزار واحد رسیده و شاخص فرابورس هم 22درصد رشد کرده است. فطانت افزود: ارزش جاری بورس به 335هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس به 99هزار میلیارد تومان رسیده است به این ترتیب مجموع ارزش بازار سهام در ایران به 435هزار میلیارد تومان یا 120میلیارد دلار افزایش یافته است. سخنگوی سازمان بورس تأکید کرد: متوسط معاملات روزانه بازارسهام قبل از تحولات اخیر 100میلیارد تومان بود که این عدد در 3هفته گذشته و درپی اجرای برجام به 385میلیارد تومان رسیده است. این پارامتر نشان می‌دهد نقدینگی موجود در اقتصاد، بازار سرمایه را به‌عنوان بازار هدف انتخاب کرده است.

فطانت در ادامه به موضوع سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: متوسط ارزش روزانه معاملات سرمایه‌گذاران خارجی به 2میلیارد و 400میلیون تومان و ارزش روز کل سبد سهام سرمایه‌گذاران خارجی فعال در بورس به 520میلیارد تومان رسیده است.


7670167
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که تولید داخل بیش از نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس و تهران - کرج هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت بر افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن تاکید کرد و از توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا خبر داد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه‌وشهرسازی گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس تمامی حق‌الزحمه‌های نجومی که توسط مشاوران املاک گرفته می‌شد برچیده شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل و استحصال آب ۵۰۰ تا هزار مترمکعب در هکتار را به همراه دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تامین زمین، زمینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن ویلایی را فراهم می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است