فرهنگی‌هنری 11:06 - 06 آذر 1394
بازار تئاتر ایران چگونه برگزار شود؟
علی اصغر دشتی گفت: رفتن به سمت کمپانی‌های تئاتر اتفاق خوبی است، اما این کار برای اجرا در هفته‌ی بازار تئاتر ایران باید به تدریج انجام شود.

درخواست قوانین روشن برای یک بازار

این کارگردان که این روزها نمایش «متاستاز» را روی صحنه دارد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره‌ی برنامه‌ریزی برای هفته‌ی بازار تئاتر ایران که قرار است اردیبهشت‌ماه برگزار شود، بیان کرد: ایده‌ی جداسازی بازار تئاتر ایران از جشنواره‌ی فجر از یکی دو سال قبل مطرح شد، آن هم به دلیل اینکه شلوغی و ازدحام جشنواره‌ی فجر اجازه نمی‌داد کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان تئاتر به راحتی از این فرصت استفاده کنند.

او با اشاره اطلاعاتی که از کشورهای دیگر و نیز کشورهای نزدیک به ایران دارد و در برخی از آن‌ها هم حضور داشته است، ادامه داد: در بازارهایی که در کشورهای دیگر برپا می‌شود، انواع و اقسام تئاترها در یک زمان مشخص برای کمپانی‌های خارجی اجرا می‌شوند و در این فرصت عده‌ای که تئاتر دیدن شغل‌شان است، فرصت تماشا و آشنایی با تئاتر کشورهای مختلف را پیدا می‌کنند.

دشتی افزود: این در حالی است که در جشنواره تئاتر فجر گونه‌های مختلف تئاتری حضور نداشتند و امکان معرفی تمام آن‌ها آنطور که باید فراهم نمی‌شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا گروه‌های مختلف خودشان نمی‌توانستند در این مدت در بازار حضور پیدا کنند؟ بیان کرد: در بازار تئاتر فجر بستری برای ارائه‌ و اجرا به شکل زنده وجود نداشت و اگر اینطور برنامه ریزی شود که اجراها یا تمرین نمایش‌ها به صورت زنده در معرض دید کمپانی‌ها قرار گیرد یک اتفاق مثبت رخ خواهد داد.

او با اشاره به پیش شرط‌های حضور در هفته بازار تئاتر ایران که از طریق کمپانی‌های تئاتری انجام می‌شود، ادامه داد: البته رفتن به سمت کمپانی شدن خیلی خوب است، اما به نظرم الان بستر کافی را برای این موضوع نداریم، چون خیلی‌ها هنوز ممکن است به صورت گروه فعالیت کنند و نه کمپانی و اگر بخواهند در این بازار حضور داشته باشند، امکان معرفی کار خود را پیدا نخواهند کرد، به همین دلیل این کار باید به تدریج انجام شود.

این کارگردان همچنین گفت:‌ برای انتخاب آثار و معرفی آن‌ها نیز بهتر است شورایی وجود داشته باشد تا قوانین روشنی را تعریف کند که براساس آن بدون ایجاد هیچ سوء تفاهمی نمایش‌ها انتخاب شوند، ضمن اینکه گویا قرار است حدود 35 اثر در هفته بازار معرفی شوند، در حالی که می‌دانم بیش از 100 گروه متقاضی حضور در چنین برنامه‌هایی هستند.

دشتی در پایان به مناسبت فرارسیدن سالگرد تاسیس خبرگزاری ایسنا در ارزیابی‌اش از عملکرد این خبرگزاری اظهار کرد: ایسنا در ‌حوزه‌ی تئاتر همواره خبرنگاران خبره‌ای داشته و جزو خبرگزاری‌های قابل اعتماد برای محیط تئاتر بوده است. این رسانه در میان دیگر خبرگزاری‌ها همیشه برخوردی عادلانه با تئاتر داشته و فکر می‌کنم خبرنگاران آن درجه یک بوده‌اند.

او تاکید کرد: در حوزه رسانه تشخیص مسیر واقعی کار مهمی است و تئاتر نیاز دارد رسانه‌ها مسیر درست آن را تشخیص دهند.

انتهای پیام


7434235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است