اقتصادی 16:15 - 08 آذر 1394
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مطرح کرد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به برگزاری همایش این اتحادیه در دی ماه سال جاری گفت:امیدواریم صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی تا 6 ماه یا یکسال آینده 40 درصد رشد را تجربه کنند.

امکان رشد 40 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در یک سال آینده

  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گلچین در یک نشست خبری در محل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی اظهار داشت: دهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآروده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در 6 دی ماه 94 از ساعت 15 الی 21 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تسهیل رفع تحریم‌ها شعار گذر از موانع صادرات و ورود به بازار جهانی برای این همایش انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه بازارهای سنتی اعضای اتحادیه غالبا در حوزه آسیا بوده است، گفت: پیش از تحریم بازارهای اروپایی به خصوص در صنعت پتروشیمی داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم این بازارها را که به سبب تحریم خرید، کشتی‌رانی و بیمه بسیار محدود شده بود دوباره احیا کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: توقع داشتیم شتاب 30 تا 40 درصدی نسبت به صادرات سال گذشته اتفاق بیفتد که البته امسال تا کنون رشد 20 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به آغاز فرایند پساتحریم از چند روز آینده و نیاز به زمان 4 تا 5 ماهه برای به حرکت در آمدن چرخ‌های صادراتی گفت: اگر همه پیش‌بینی‌هایمان در حد 50 تا 60 درصد محقق شود انتظار داریم در یک سال آینده حدود 40 درصد به حجم صادرات فرآورده‌ها نفت، گاز و پتروشیمی کشور اضافه شود.

گلچین با تأکید بر اینکه باید بسیاری از پارامترها اصلاح شود، گفت: بعضی قوانین بسیار دست و پا گیر هستند چنانکه روزی این قوانین کارآمد بوده‌اند اما امروز برخی از آنها باید کاملاً‌ حذف شده و برخی دیگر با توجه به شرایط روز اصلاح شوند.

وی تصریح کرد: قوانین گمرکی علیرغم اهمیت آنها باید روان شوند تا کالاها در حداقل زمان ممکن از بنادر خارج شوند و همچنین تأمین خوراک و مواد اولیه و نحوه دریافت محصولات از بورس و خارج از آن باید به گونه‌ای تسهیل شود که بتوانیم به اهداف صادراتی برسیم.

وی با تأکید مجدد بر این نکته که در صورت تحقق 50 تا 60 درصد اهداف ظرف 5 یا 6 ماه آینده می‌توانیم به رشد 40 درصدی صادرات برسیم، گفت: اگر این اتفاق نیفتد تأکید رو پساتحریم معنا نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه بخش خصوصی در دید حاکمیت به اندازه لازم مقبول نبوده است گفت: بخش خصوصی نقاط قوت و ضعفی دارد اما باید تأکید کرد که در کار با بخش خصوصی سرعت، شفافیت و دریافت خدمات به نسبت ارزان‌تر وجود دارد.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی با توجه به خصوصی‌سازی از دانش فنی قابل قبولی برخوردار است چنانکه ما در این سال‌ها مجبور بودیم بسازیم چون به ما داده نمی‌شد اما اینکه چرا نمی‌توانیم انتظار بخش دولتی و حاکمیتی را برآورده کنیم مستقیما به ضعف مالی بخش خصوصی بر می‌گردد.

گلچین توضیح داد: در هیچ جای دنیا بخش خصوصی تنها از جیب خود تجارت نمی‌کند چنانکه باید پرسید چه کسی امروز در دنیا با بهره بانکی سنگین 28 درصد یا 19 درصد تجارت می‌کند و باید بگویم معمولا مجبوریم از خیر مشوق‌های صادراتی بگذریم و مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در قالب مالیات بر ارزش افزوده 5 بار 9 درصد از سرمایه ما خارج می‌شود و به جایی می‌رود که مسترد کردن و برگرداندن آن به شدت سخت است.

وی تصریح کرد: گره زدن مالیات بر ارزش افزوده بر مفاصا حساب کار غلطی است و ما تازه بعد از تلاش‌های زیاد به تازگی توانستیم یک مکتوب از سازمان مالیاتی در اینباره بگیرم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه هر سازمان دولتی یک واحد کنار ما درست کرده و با ما رقابت می‌کند، گفت: ما دنبال کوچک کردن دولت هستیم اما اجزای کناری دولت مداوماً بزرگ می‌شود که این خود به خود در راه رسیدن به یک اقتصاد و تجارت سالم و پویا مفسده ایجاد می‌کند چنانکه اگر با این روش پیش برویم وضعمان بدتر از قبل خواهد بود.

وی با بیان اینکه کالاهای ما استانداردسازی شده اما در فلان مسیر توسط یک نیرو متوقف می‌شود، گفت: تا کی وقت بازرگان ما باید صرف آزاد کردن کالایی شود که ده‌ها بار پیش از آن را صادر کرده و 10 سازمان آن را تأئید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در سطح کلان هم رقابت‌ها و مقاومت‌هایی در بدنه دولت وجود دارد که جای طرح آن حالا نیست.

گلچین در ادامه اظهار داشت: آقای ظریف ایده خوبی را ارائه کرد مبنی بر اینکه مباحث مربوط به رایزنی انرژی که در سفارتخانه‌های ما از قبل هم وجود داشته به صورت جدی‌تر دنبال شود و ما با توجه به ارتباطی که با وزارت خارجه برقرار کرده‌ایم تأکید کرده‌ایم آماده‌ایم رایزنان انرژی را با مفاهیم اولیه مورد نیاز در این حوزه آشنا کنیم.

انتهای پیام/

 

 

http://fna.ir/GJELKY

7445455
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که تولید داخل بیش از نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس و تهران - کرج هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت بر افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن تاکید کرد و از توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا خبر داد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه‌وشهرسازی گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس تمامی حق‌الزحمه‌های نجومی که توسط مشاوران املاک گرفته می‌شد برچیده شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل و استحصال آب ۵۰۰ تا هزار مترمکعب در هکتار را به همراه دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تامین زمین، زمینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن ویلایی را فراهم می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است