فرهنگی‌هنری 15:14 - 16 اردیبهشت 1395
کتاب «یادداشت‌های اسدالله علم» با ویراست علینقی علیجانی منتشر شد.

«یادداشت‌های اسدالله علم» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، 7 جلد «یادداشت‌های اسدالله علم» یادداشت‌های نخست وزیر دوران پهلوی در دو دفتر با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 110 هزار منتشر شده است. دفتر اول این کتاب یادداشت‌های بازه تاریخی 1/2/1346 تا 21/12/1352 را در 1252 صفحه و دفتر دوم یادداشت‌های بازه تاریخی 2/1/1353 تا 7/7/1356 را در 2352 صفحه آورده است. این کتاب توسط انتشارات مازیار به چاپ رسیده است.

یکی از آثار مهم تاریخ معاصر ایران یادداشت‌های عَلم است که قبلاً بارها به‌صورت‌های مختلف بدون ترتیب تاریخی در 7 جلد در حدود سه هزار صفحه به‌چاپ رسیده است.

با توجه به‌ اهمیت این یادداشت‌ها، چنانچه ناشر در مقدمه کتاب آورده، جلد 7 که از 1/2/46 تا 12/11/1347 در بر می‌گیرد، آخر از همه مجلدات منتشر شده که چاپ فعلی، یادداشت‌ها به‌ترتیب تاریخی آمده است. بازسازی و اصلاح سندها و رفع نواقص و اشتباه‌های چاپی و جاافتادگی‌ها بدون کلمه‌ای حذف صورت گرفته است.

فهرست تصاویر افزوده شده به‌ کتاب و نیز نمایه هر دو دفتر در آخر دفتر دوم آورده شده است.

ویراستار در دیباچه کتاب آورده است: یادداشت‌های امیراسدالله علم از سال 1346 تا 1356 را می‌توان به عبارتی فصلی از زندگی روزانه محمدرضاشاه پهلوی و طرز فکر و نگرش سیاسی و اجتماعی او در این دوره دانست. این یادداشت‌ها از هنگامی آغاز می‌شوند که شاه به پرقدرت‌ترین مرحله زندگی سیاسی خود رسیده است. رقیبان سیاسی او یا مرده‌اند یا دیگر از صحنه بیرون رفته‌اند. نمایندگان پارلمان نیک می‌دانند که از سوی دستگاه شاه دست چین شده‌اند و باید تنها به او سرسپردگی داشته باشند. در نتیجه در مورد مسائلی مانند انتخاب نخست وزیر و وزیران، بودجه، سیاست خارجی و دفاعی، نقش آنان چیزی مگر صحه گذاردن بر تصمیم‌های شاه و تکنوکرات‌های او نیست.

انتهای پیام


7870586
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است