علمی فناوری 09:19 - 03 آبان 1393
سلول‌های Stroma می‌توانند بر رشد تومور پستان اثر بگذارند و دانشمندان دانشگاه وین و دانشگاه پزشکی وین شیوه جدیدی را برای بررسی آن‌ها ارائه داده‌اند.

انقلابی نویدبخش در درمان سرطان پستان با روش تحلیل جدید

به گزارش سرویس علمی ایسنا در این شیوه، با استفاده از طیف‌سنجی جرمی مدرن، فعالیت‌های ارتقادهنده تومور توسط فیبروبلاست‌های پستان - که یکی از رایج‌ترین انواع سلول‌های بافت بنیادی (Stroma) هستند، - مستقیما با استفاده از نمونه‌های بیوپسی سوزنی تعیین شدند.

مشارکت بالقوه سلول‌های بافت بنیادی در رشد سلول تا حد زیادی شناخته‌ شده است اما درک این موضوع که آیا وضعیت بافت بنیادی بیمار، پی‌ریزی تومور را پشتیبانی می‌کند یا این که سلول‌های تومور-بافت بنیادی مسئول شکل‌گیری چنین بافت‌های بنیادی بیماری هستند، مشخص نبود. دانشمندان اتریشی برای نخستین بار این مولکول‌ها را از نمونه‌های بافت انسانی تحلیل کردند.

بافت از چندین نوع سلول تشکیل شده که وظایف زیست‌شناسانه مختلفی را انجام می‌دهند. بافت‌های اصلی پستان سلول‌های اپی‌تلیال و فیبروبلاست‌ها هستند. در حالت سرطان پستان، سلول‌های اپی‌تلیال ممکن است متحول شوند در حالی که فیبروبلاست‌ها که از لحاظ ژنتیکی تغییری نمی‌کنند، می‌توانند وضعیت فعالیتشان را تغییر دهند.

فعالیت سرطان مرتبط با فیبروبلاست‌ها به فعالیت‌های ترمیم زخم شباهت دارد و این مولفه‌های بقا نه تنها ترمیم زخم را پشتیبانی می‌کنند، بلکه ممکن است در حالت سرطان، برای پیشرفت بیشتر بیماری به کار گرفته شوند. اهمیت چنین فعالیت‌های سلولی شناخته شده است و مطالعه کنونی بررسی‌های دقیق‌تر این فعالیت‌ها را در مدل آزمایشگاهی ممکن ساخت.

در این تحقیق، بررسی وضعیت سلول‌های کاربردی فیبروبلاست‌های هموژنه بافت در سیستم‌های مدل آزمایشگاهی ممکن شد. با استفاده از طیف‌سنجی جرمی، چندین هزار پروتئین مجزای دخیل در بیماری سرطان شناسایی شدند و این مطالعه ثابت کرد در حالت سرطان، فیبروبلاست‌ها فعالیت ترمیم زخم قوی را نمایش می‌دهند و بنابراین مستقیما رشد تومور را ارتقا می‌بخشند.

با این موفقیت، می‌توان از سیستم مدل آزمایشگاهی برای آزمایش کاندیداهای دارویی استفاده کرد که در فعالیت‌های نامطلوب سلول به شیوه‌ای هدفمند دخالت می‌کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Proteome Research منتشر شد.

انتهای پیام


5030496
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است