علمی فناوری 07:13 - 14 تیر 1394
دانشمندان با کشف چاله هایی که بر روی یک ستاره دنباله دار انجام داده اند، می توانند عمر کره زمین را تخمین بزنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  به نظر می رسد فضا پیمای رزتا یکسری گودال های سریالی را در سطح 67 p ستاره دنباله دار Churyumov–Gerasimenko کشف کرده است.





این ستاره دنباله دار مسئول انتشار جریان انواع گاز هایی است که هر چقدر در اعماق فضا به سمت خورشید پیش می رویم، زیادتر می شوند.



ماهواره رزتا این کشف جدید با استفاده از دوربین OSIRIS در فاصله 10 تا 30 کیلومتری (6 تا 19 مایلی) در تاریخ بین ماه های آگوست و اکتبر 2014 کشف کرده است. در مجموع، 18 چاله در قسمت نیم کره شمالی 67P به صورت نامنظم کشف شده اند.





اندازه این چاله ها از کمتر از 10 متر تا صدها متر قطر متفاوت هستند. گستره این چاله ها نیز 210 متر (689 فوت) زیر سطح ستاره دنباله دار می باشد.



دانشمندانی که این کشف را انجام داده اند، مقدار زیادی از وی‍ژگی های هر چاله با چاله دیگر متفاوت است.



همچنین یکی دیگر از تفاوت های موجود بین چاله ها توزیع نابرابر میزان یخی است که در هر چاله نسبت به چاله دیگر در 67p وجود دارد.



جین باپتیست از موسسه ماکس پلانک که مسئول پژوهش و مطالعات منظومه شمسی است بیان می دارد که: «در این چاله ها فواره هایی از مناطق شکسته شده دیواره های داخل چاله مشاهده کرده ایم». و «این فواره به این معنی است که موار فرار و در حال جنبسی در زیر لایه های دیواره ها به دام افتاده اند که می توانند به راحتی پس از گرم شدن آزاد شده و خود را در فضا منتشر نمایند».



از ویژگی های این گودال ها این است که امکان دارد به دانشمندان در اندازه گیری سن زمین با استفاده از این ستاره های دنباله دارد کمک نمایند. به این صورت که چاله های جوان تر دارای شیب تند تری بوده و چاله های با قدمت بیشتر تمایل به سراشیبی کمتری دارند.







انتهای پیام/




6695398
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است