علمی فناوری 17:56 - 31 اردیبهشت 1398
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی:
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر پژوهشکده‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی با هم ارتباط بهتری داشته باشند می‌توانند نیازها را به‌درستی پاسخ دهند وضع جامعه و کشور بهتر خواهد شد.

نتیجه ارتباط بهتر پژوهشکده‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی، بهبود وضع جامعه و کشور است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جواهری در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه قرآن و اثر بخشی آن با توجه به نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: این چنین نمایشگاه‌هایی لوازم و وابستگی‌هایی دارد اگر این امکانات تحقق پیدا کند آثار مطلوبی به جا خواهد گذاشت و در آن صورت جامعه ما از برکات قرآن بیشتر برخوردار خواهد شد.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها باید به گونه‌ای برگزار شود تا افرادی که برای بازدید حضور دارند از آن بهره مناسبی ببرند، باید چهره‌های فرهیخته و اندیشمندان قرآنی در این‌جا حضور فعال داشته باشند و برنامه‌های علمی ارائه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: باید تلاش شود این نمایشگاه‌ها با درس گرفتن از قرآن، آیات قرآنی و احادیث اهل بیت به گونه‌ای ارائه شود که جذاب، شادی آور و نشاط بخش باشد. مردم نباید قرآن را تنها در مراسم ترحیم، تعزیه و پس از فوت افراد بشناسند.

جواهری ادامه داد: قرآن کتاب حیات زندگی است که در زمینه مسائل مربوط به معاد و روز قیامت حقایق فراوانی را بیان کرده است، قرآن «هدی للناس» نامیده می‌شود یعنی هدایت کننده انسان است و مردم باید قبل از مرگ هدایت شوند.

وی گفت: قرآن راهنمای برگزاری بهترین نمایشگاه‌های قرآنی است، افراد باید با مراجعه به این کتاب و مطالعه آیات قرآنی با ارزش‌ها و رهنمودهای سمعی و بصری موجود در آن آشنا شوند و براساس آن نمایشگاه‌ها را برپا کنند تا فرصت‌های بیشتری برای جذب کودکان، نوجوانان، جوانان و میانسال‌ها داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: گروه‌های سنی مختلف در نمایشگاه‌های قرآن باید مورد توجه قرار بگیرد و براساس آن آموزش لازم، کتاب و نرم افزارهای مناسب ارائه شود تا هر گروه سنی بتواند از این فضا بهره کافی را ببرد.

جواهری خاطر نشان کرد: باید از همه اقشاری که در ارتباط با قرآن هستند و درزمینه‌های هنری، نوشتاری، گفتاری وفضای مجازی قرآنی فعالیت دارند دعوت به عمل آید.

وی ادامه داد: قبل ازشروع نمایشگاه باید همه‌ی اهل دغدغه قرآنی دعوت شود، نظرها و مشورت‌های خود را بیان کنند تا سال به سال در پیشرفت برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها قدم‌هایی ارزنده‌ای بردارند، کتاب‌های قرآنی که در طول سال چاپ می‌شود باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند وکتاب سال قرآنی توسط اساتید و هئیت داوران انتخاب و در نمایشگاه ارائه شود و از آن تقدیرکنند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: لازم است که کتاب، مقاله، نرم‌افزارها و سایت‌هایی که برای قرآن خدمت می‌کنند جمع‌آوری و موارد برتر شناسایی شوند و در نمایشگاه در معرض دید قرار بگیرد.

جواهری تصریح کرد: برگزار کنندگان نمایشگاه‌ها باید ارزیابی دقیق، جدی و صادقانه از نمایشگاه‌های سال قبل داشته باشند و با مقایسه آن مشکلات را شناسایی و در بهتر ارائه دادن آن تلاش کنند.

وی خاطر گفت: قرآن کتابی با سه ویژگی «جامع، جاویدان و جهانی» است، ا ین چنین کتابی باید به خوبی شناسایی شود و نمایشگاه قرآنی با شان قرآن کریم برگزار شود، حضور استعدادهای درخشان و فرهیختگان قرآنی در نمایشگاه بسیار لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید به قرآن فراتر از قرائت، ترتیل و تجوید توجه داشت وهمه این‌هارا در راه رسیدن به فهم بهترآن قرار داد، برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی مردم را به قرآن نزدیکتر و زمینه درک و فهم، ارتباط و پیوند با قرآن را بیشتر فراهم می‌کند.

جواهری بیان کرد: دانشگاه‌ها باید نقش فعالی در برگزاری نمایشگاه داشته باشند، دانشگاه فردوسی مشهد با وجود رشته‌های مرتبط با علوم دینی‌قرآنی و اساتید دانشکده الهیات درگروه علوم و قرآن باید در برنامه‌ریزی‌های نمایشگاه نظارت و حضور داشته باشند، همچنین درگروه معارف اسلامی مشهد رشته‌ای به نام منابع اسلامی وجود دارد که باید در این زمینه فعال باشد.

وی گفت: هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود باید با صداقت آسیب شناسی شود تا مشکلات شناسایی و برطرف شوند، در این راستا باید از افراد هوشیار و بااستعداد و اهل دغدغه قرآنی استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که؛ آیا دانشگاه‌ها نیاز روز مردم و جوانان را در بین تولیدات دینی و مذهبی برطرف می‌کنند یا خیر؟ ابراز کرد: متاسفانه تحقیقات دینی و تولیدات حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بیشتر درگیرکارهای علمی و دینی خود هستند، کارهایی تولید می‌شود که پاسخگو نیاز فوری و اساسی جامعه نیست و با بحران‌های کودکان، جوان و نوجوانان فاصله زیادی دارد.

وی تاکید کرد: مراتب پژوهشی فعال، جدی و عمیق برای شناسایی بحران‌های جامعه باید فعال شود و بعد از شناسایی این نیازها در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مطرح شود و تولیدات علمی آن‌ها به سمت پاسخگویی به آن نیازها باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پژوهشکده‌های مختلفی در کشوراست که افراد تحصیل‌کرده بسیاری در آن‌جا فعال هستند و مقاله‌های زیادی چاپ شده است که پاسخگو کامل نیاز جامعه نیست، افراد عالم به این علم باید مشکلات روز را رصد و شبهات را شناسایی و دسته‌بندی کنند و دراختیار پژوهشکده‌ها قرار دهند تا آن‌ها با مطالعه و با توجه به نیازها راه‌حل‌های مناسب ارائه دهند.

جواهری افزود: اگر پژوهشکده‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی با هم ارتباط بهتری داشته باشند می‌توانند نیازها را به‌درستی پاسخ دهند و وضع جامعه وکشور بهتر خواهد شد، دانشگاه‌ها مرکز اصلاح، موتورحرکت، مغز متفکر جامعه و پیشگام برای شناسایی مشکل و مشکل‌گشایی هستند.



انتهای پیام


10133157
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است