اجتماعی 10:57 - 03 آبان 1393
یکی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی خبر داده است که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی هم که‌ماه پیش در مذاکره با مسئولین شهر شیراز از ایجاد خودسرانه معبر دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) جلوگیری کرده بود، در اعتراض به هجوم مجدد برای تخریب بافت تاریخی شیراز و تخریب کامل خانه تاریخی ثبت ملی شده حلی‌ساز، استعفا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یک ماه پس از هجوم شبانه برای تخریب بافت تاریخی شیراز که به تخریب بخش‌هایی از خانه تاریخی پورنواب منجر شد، تخریبگران بافت تاریخی شیراز در اقدامی برنامه‌ریزی شده، ساعت ۲و نیم بامداد پنجشنبه گذشته با قطع برق منطقه به محله اسکندری شیراز رفتند و یک خانه تاریخی ثبت ملی شده دیگر را با خاک یکسان و نخاله‌هایش را هم با خود بردند تا اثری برجای نگذارند.



یکی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی خبر داده است که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی هم که‌ماه پیش در مذاکره با مسئولین شهر شیراز از ایجاد خودسرانه معبر دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) جلوگیری کرده بود، در اعتراض به هجوم مجدد برای تخریب بافت تاریخی شیراز و تخریب کامل خانه تاریخی ثبت ملی شده حلی‌ساز، استعفا کرده است.



یک ماه پیش تخریب‌کنندگان بافت تاریخی شیراز شبانه با بولدوزر و بیل‌های مکانیکی به بافت تاریخی شیراز هجوم بردند و تعدادی از خانه‌های واقع در این بافت تاریخی را که بناهایی از دوره ایلخانی تا قاجاریه را در خود جای داده به بهانه ایجاد راه دسترسی تخریب کردند. سازمان میراث فرهنگی نیز واکنش نشان داد و بلافاصله کارشناسان و مدیران خود را برای برآورد خسارات و متوقف کردن تخریب‌ها به محله اسکندری شیراز اعزام کرد.



با گذشت یک ماه از این اتفاق، تخریب‌کنندگان بافت تاریخی شیراز بار دیگر از تاریکی شب استفاده کرده‌ و آنطور که برخی شاهدان گفته‌اند با قطع برق منطقه اقدام به تخریب کامل خانه تاریخی ثبت ملی شده حلی‌ساز کردند.



ساختمان تاریخی را مالک آن تخریب کرد



فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در واکنش به هجوم دوباره و غیرقانونی برای تخریب بافت تاریخی شیراز و شکست مذاکرات سازمان میراث فرهنگی با مسئولین شهر شیراز برای جلوگیری از این اقدام گفت: خانه تاریخی حسن حلی‌ساز با شماره8974 در سال82 به ثبت ملی رسید و تعرض به این اثر جرم بود.او گفت: کسانی که اقدام به تخریب این خانه کرده‌اند می‌دانستند که تخریب این اثر ملی ممکن نیست و تخریب آن به‌معنای تعرض به حقوق ملت ایران است.



وی با تأکید بر اینکه تخریب اثر ملی خانه حلی‌ساز به‌صورت برنامه‌ریزی شده با قطع برق منطقه صورت گرفته است، گفت: مجری طرح توسعه اداره راه و شهرسازی استان و متولی آن تولیت آستان حضرت شاهچراغ است، که هر دو باید پاسخگو باشند. آنطور که نظری می‌گوید، خانه تاریخی حلی‌ساز در تملک اداره راه و شهرسازی فارس بود که اگر این اداره نسبت به تخریب این اثر اعتراض نکند جای سؤال است.



او تخریب خانه حلی ساز در بافت تاریخی شیراز را به بهانه ایجاد معبر دسترسی غیرقانونی خواند و گفت: یک اثر ثبتی دیگر از بین رفته و ایجاد این معبر باید متوقف شود، چون به قیمت تخریب آثار ملی در حال تعریض خیابان هستند.



او از شکایت سازمان میراث فرهنگی به قوه قضاییه خبر داد و گفت: حکم قاضی صادر و نیروی انتظامی موظف به حراست از بافت تاریخی شیراز شد.



مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین از وجود احتمال تخریب پنهانی 4خانه تاریخی دیگر در بافت تاریخی شیراز خبر داد و گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد آثار تاریخی را از بین ببرد، چون 75میلیون ایرانی مالک واقعی همه آثار ثبت ملی شده کشور هستند و تعرض به این آثار، تعرض به حقوق 75میلیون ایرانی است.



تخریب‌ برنامه‌ریزی شده بدون پذیرفتن مسئولیت



محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز تخریب برنامه‌ریزی شده بافت تاریخی شیراز را تأیید کرد. طالبیان گفت: هیچ‌کس مسئولیت این تخریب را به‌عهده نمی‌گیرد.



آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور تأکید می‌کند، اتفاقی که در پروژه بین‌الحرمین شیراز افتاد حالا در بافت تاریخی این شهر در محله اسکندری در جریان است. در پروژه بین‌الحرمین شیراز که در 120هزار مترمربع احداث شد بخشی از هویت و آثار تاریخی شهر شیراز از بین رفت.



طالبیان می‌گوید: در پروژه بین‌الحرمین معبری باز شد و بعد هم در اختیار پاساژسازها قرار گرفت بدون آنکه هیچ طرحی برای انجام این پروژه وجود داشته باشد.



طالبیان با گلایه از رفتارهای غیرقانونی در بافت‌های تاریخی گفت: خرد جمعی در تصمیم افرادی که بافت تاریخی شیراز را تخریب کرده‌اند وجود ندارد و انتظار سازمان میراث فرهنگی از قوه قضاییه برخورد صریح و محکم برای جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی است.




مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.



منبع: همشهری


5031899
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است