اجتماعی 19:49 - 30 مهر 1397

دفاع از حقوق مدیریت شهری وظیفه شورای عالی استان ها است

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی الویری با اشاره به برگزاری جلسه مشترک نمایندگانی از شورای عالی استان ها و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: مهمترین بحثی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده داشتیم این بود که در قانون قبلی عوارض و مالیات از یکدیگر تفکیک شده و در ذیل فصل ۷ با عنوان عوارض، سهم شهرداری ها و دهیاری ها مشخص شده بود.

وی افزود: اما در لایحه جدید و جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع حذف و مالیات و عوارض با یکدیگر ادغام شده بود. ادغام مالیات و عوارض سبب شده بود که شهرداری ها و دهیاری ها جزو دستگاه های دولتی تلقی شوند. بنابراین اولین خواسته ما این است که عوارض و مالیات را یکدیگر جدا کنند که در جلسه مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و بررسی شد و بیشتر نمایندگان مجلس قول دادند مقوله مالیات و عوارض در لایحه جدید و جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس تفکیک شود.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی شورای عالی استان ها حفاظت و صیانت از نظام اقتصادی و مالی شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین حفظ جایگاه شوراها در وضع اخذ عوارض برای تامین درآمد پایدار مدیریت شهری است تصریح کرد: بنابراین قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال ۱۳۷۸ تصویب شد یکی از مهمترین ساز و کارهای تنظیم روابط دولت و شوراها بوده است. متاسفانه لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده که از سوی دولت ارائه شده است این رابطه تقریبا مناسب را مخدوش کرده و به سمت تمرکز گرایی پیش رفته بود.

وی با اشاره به مصوبه دو فوریتی اصلاح احکام شورای عالی استان ها بیان کرد: رئیس مجلس قول پیگیری این مسئله را داد و از کمیسیون اقتصادی خواست تا بررسی این لایحه را متوقف کرده و نظر شورای عالی استان ها را در این خصوص جویا شود که خوشبختانه پس از چندین بار مکاتبه و جلسه حضوری، کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را پذیرفت.

الویری ادامه داد: موضوع دیگر اینکه در ماده های ۳۲، ۳۳ و ۳۴ قانون پیشین عوارض آلاینده ها، شماره گذاری خوردو و تردد خودروها در محدوده شهری به عنوان عوارض تلقی شده بود و در اختیار شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گرفت اما در لایحه کنونی این عوارض تبدیل به مالیات سبز شده است که در این جلسه یک ایراد ساختاری به این مسئله مطرح شده و اعضای کمیسیون اقتصادی قول دادند که این مواد به قانون قبلی بازگردد.

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: همچنین در مواد۴۳ و ۴۴ که به سازوکار توزیع درآمدهای ناشی از مواد ۹، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ می پرداخت در لایحه پیشین به صورت غیر متمرکز بود، در قانون برنامه ششم نیز به صورت غیر متمرکز پیش بینی شده بود اما در لایحه کنونی این نظام توزیع به صورت تمرکز گرا تدوین کرده بودند که با رایزنی های انجام شده مقرر گردید به شکل پیشن خود بازگردد.

وی یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه را اختصاص یک منبع درآمدی پایدار برای سلسله مراتب شوراهای فرادست دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت قانونی در این زمینه اعضای کمیسیون پذیرفتند که ۲ درصد از یکی از بخش های این لایحه به عنوان منبع درآمدی شوراهای فرادست اختصاص یابد و نحوه توزیع آن زیر نظر شورای عالی استان ها باشد. بنابراین در صورت اجرایی شدن این طرح تحولی در نظام شورایی رخ خواهد داد.

رئیس شورای عالی استان هابا اشاره به حذف ماده ۵۰ در در لایحه جدید و جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه در لایحه کنونی و جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس یک ایراد ساختاری با قانون اساسی و ماده ۸۰ قانون شوراها داشت آن این بود که در قانون قبلی در تبصره ای ذیل ماده ۵۰  این اختیار به شوراها داده شده بود تا در چارچوب سیاست های عمومی قوانین اخذ عوارض را تصویب و ابلاغ کنند که متاسفانه در لایحه کنونی این اختیار از شوراها سلب شده است. خوشبختانه با رایزنی انجام شده قرار بر این شد این اختیار شوراها حفظ شود اما با حدود ثغور تعیین شده از سوی مجلس که ما نیز با این مورد موافق بودیم.


9951314
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است