اقتصادی 21:00 - 14 اسفند 1393
با ادامه فشارهای دولت بر بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ بهره بانکی، بار دیگر ارزش لیره ترک در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، افزایش اختلاف بین بانک مرکزی و دولت ترکیه درباره سیاست های پولی این کشور،زمینه ساز کاهش ارزش لیره ترک در برابر دلار آمریکا شده است.



اکنون چندین ماه است اختلاف بین دولت اسلامگرای محافظه کار ترکیه و بانک مرکزی این کشور درباره سیاست های پولی و نرخ بهره بالا گرفته است.


با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی ترکیه (هفتم ژوئن امسال) در پیش است، دولت ترکیه بر بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ بهره به منظور فراهم کردن زمینه افزایش رشد اقتصادی فشار وارد می کند، اما بانک مرکزی ترکیه از انجام این کار تاکنون سرباز زده و اعلام کرده است تا زمانی که نرخ تورم در کشور مهار نشود، نرخ بهره بانکی را کاهش نخواهد داد.


نرخ تورم در ترکیه در سال 2014 به ۸.۱۷ درصد رسید.دولت اردوغان تلاش می کند با کاهش نرخ بهره و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی ، مردم برای رای دادن به حزب وی در انتخابات پارلمانی اقبال بیشتری نشان دهند.


ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آن چنان افزایش یافته است که اکنون نرخ برابری این جفت ارزی به نسبت یک دلار به ۲.۶۰ لیره ترک رسیده است که تاکنون سابقه نداشته است.


 لیره ترکیه از اول این هفته بیش از سه درصد و از آخر ماه ژانویه امسال تاکنون بیش از 10 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.


یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش لیره ترک در برابر دلار، چشم انداز افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی آمریکاست که زمینه را برای افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان را فراهم کرده است. به همین علت؛ سرمایه های دلاری که تاکنون در کشورهای با اقتصاد نوظهور سرمایه گذاری شده بود از این کشورهای برداشته و روانه آمریکا می شود و همین امر باعث شده است ارزش پول کشورهای با اقتصاد نوظهور در برابر دلار آمریکا افت داشته باشد.


در پی اعلام این خبر، امروز ارزش شاخص سهام بورس استانبول نیز کاهش یافت. ارزش شاخص سهام این بورس با بیش از دو درصد کاهش به 80 هزار و 259 واحد رسید. 


انتهای پیام/

5982467
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش جوجه‌ریزی‌ها، ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ در راستای تعدیل قیمت در بازار باید صادر شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق مصوبه شورای عالی مسکن، ثبت آگهی ملکی در سکو‌های اینترنتی منوط به احراز هویت مالک و کد پستی ملک در سامانه املاک و اسکان است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالا‌های اساسی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است