اجتماعی 10:53 - 03 تیر 1396
نشست خبری؛
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر درنشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر به سوالات خبرنگاران دربارهٔ دستاوردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر پاسخ داد.

کاهش مصرف شیشه در کشور/اخرین آمار مصرف‌کنندگان موادمخدر اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر پرویز افشار با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر گفت: امروز سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و عملکرد همه دستگاه‌ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل تعطیلات با یک هفته تاخیر برنامه‌های بزرگداشت هفته مبارزه با مواد مخدر را انجام می‌دهیم، گفت: با حضور روسای کمیته‌های ذی‌ربط ۲۸ مصوبه داشته‌ایم و شیوه‌نامه‌ای تدوین کرده‌ایم تا یک هم‌نواختی در عملکردها داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: تعدادی از استان‌ها به عنوان محل امحا درنظر گرفته شده و در مجموع ۱۶۰ تن مواد و ادوات استعمال امحا خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مراسم در تهران برگزار نمی‌شود، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این مراسم نمایدن در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

افشار در ادامه با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های ویژه‌ای در رسانه‌های گروهی و به ویژه صدا و سیما تهیه شده تا دربارهٔ این معضل خانمانسوز اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد.

آمار رسمی معتادان در کشور: ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر

رئیس کار گروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین آمار شیوع و وضعیت اعتیاد در کشور گفت: تا پیش از این، آخرین آمارها مربوط به سال ۹۰ بود که بر اساس آن یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر را در بر می‌گرفت. از همین رو ستاد با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد، آمارها را به روز رسانی کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شده که یکی از آنها پیمایش خانه‌به‌خانه بود، گفت: سی هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه‌برداری واقع شده بودند که افراد بین ۱۵ تا ۶۵ ساله‌ را شامل می‌شد.

پرویز افشار افزود: با توجه به سیاست‌های ستاد و نگاه حداقلی، رقم یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر مقبول افتاده بود که با توجه به قدیمی شدن آمارها، احتیاج به بروز رسانی داشت.

وی با بیان اینکه امسال این آمارگیری با حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در شهر و روستا دنبال شد و میزان شیوع مصرف ۵٫۳ محاسبه شد، گفت: این آمارگیری بین افراد ۱۵ تا ۶۴ سال صورت گرفته و نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند که همین رفم نشان می‌دهد، رشد چندانی در مصرف موادمخدر  نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش هم روبه‌رو بوده‌ایم.

افشار با اشاره به تحقیق دیگری که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان انجام شد و عدد تقریبی ۳ میلیون نفر معتاد در آن به دست آمد، گفت: بر اساس همین آمارها، وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با هم جلساتی برگزار کرده و با تجیع آمارها، آمار مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه شد.

پرمصرف‌ترین مواد مخدر

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف موادمخدر در کشور گفت: کماکان تریاک و شیره تریاک و شیشه با شیوع بالا جزو مواد مخدرپر مصرفی هستند که در کشور مصرف می‌شوند. همچنین حشیش و ترکیبات آن، شامل علف، گل و ماری‌جوانا با ۱۱.۹ درصد و هرویین افشرده با ۱۰.۶ درصد در مقام بعدی مصرف قرار دارند. مصرف شیشه نیز با افت ۸.۱ درصدی در رتبه سوم قرار دارد که خوشبختانه با افت مصرف شیشه در بین معتادان کشور رو به رو هستیم.

وی با اشاره به ۲۰۰ تن موادی که در سه ماه گذشته کشف شده، گفت: اخیرا توسط سربازان گمنام امام زمان یک فقره درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در محدوده سراوان داشته‌ایم و در این درگیری قاچاقچیان مقدار قابل توجهی مهمات سبک و سنگین داشتند و علاوه بر اسلحه ۵۰۰ کیلوگرم تریاک هم از آنها کشف و ضبط شده است.


9198936
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است