فرهنگی‌هنری 15:51 - 04 بهمن 1395
نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تاکید عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر لزوم خلق یادمان و المان آتش‌نشانان حادثه پلاسکو آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور علاقه‌مندان به هنر و چهره‌هایی مامنند علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، حجت‌الاسلام مازنی، محمدباقر آقامیری، علی شیرازی، علی‌اکبر صادقی، علی قلم‌سیاه، رضا نامی، کامبیز درمبخش، نصرالله افجه‌ای، محمد فرنود، مسعود شجاعی طباطبایی، اصغر کفشچیان مقدم و... در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

امیر راد - مسوول کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر - که اجرای این مراسم را برعهده داشت، با لباس‌های آتش‌نشانی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: در چند روز گذشته جامعه ما حادثه دلخراشی را تجربه کرد. من از همه حاضران می‌خواهم به احترام آتش‌نشانان فداکاری که از میان ما رفتند یک دقیقه بایستند و سکوت کنند و برای‌شان فاتحه‌ای بخوانند.

سپس فیلم کوتاهی از روند برگزاری هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که سال گذشته برگزار شد برای حاضران به نمایش درآمد.

در بخش بعدی مراسم، مجتبی آقایی - دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر - اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل وجود دارد. امسال موزه هنرهای معاصر به‌عنوان یکی از مراکز معتبر هنرهای تجسمی جهان میزبان جشنواره است. این جشنواره از دوره هشتم سیر تکاملی به خود گرفت و از همنشینی رشته‌های مختلف تجسمی به سمت هم‌افزایی آن پیش رفت. فضای تعاملی و بین رشته‌ای افزایش پیدا کرد و به نوآوری‌هایی که پیش از این در قالب رشته‌های تجسمی تعریف می‌شدند و کمتر مجال عرضه و نمایش داشتند بیشتر توجه شد.

او افزود: در دوره نهم ۱۴ هزار اثر متقاضی شرکت در جشنواره بود که از میان آن‌ها شش‌هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد. شورای هنری متشکل از ۹ هنرمند شناخته‌شده کار داوری آثار را بر عهده داشتند و با شیوه‌ای نو این کار را پیش بردند. این شیوه سال‌هاست در دنیا تجربه می‌شود، اما در ایران اندکی دیر آغاز شده است.

آقایی همچنین بیان کرد: یک هنرمند تجسمی به تنهایی نمی‌تواند حوزه نفوذ اثرگذاری داشته باشد. رسانه‌ها، نگارخانه‌داران، ناشران و ... باید به‌عنوان حامی در کنار هنرمند باشند. هنر تجسمی یک کار گروهی است. هنرمند اثر تولید می‌کند، ولی در چرخه اثرگذاری به حامی نیاز دارد. به همین دلیل ما در جشنواره به نمایندگی از جامعه تجسمی کشور از حامیان این عرصه تقدیر می‌کنیم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر به تشریح دیگر برنامه‌های این رویداد پرداخت و اظهار کرد: در طول جشنواره همایشی خواهیم داشت. فرهنگسرای نیاوران دومین میزبان ماست که نمایشگاه آثار مفاخر که امسال هم به رسم و سنت دوره‌های گذشته نشان عالی تجسمی دریافت می‌کنند، در آنجا برپا می‌شود.

آقایی ادامه داد: جشنواره امسال میزبان دو کشور اسپانیا و مکزیک است. ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان در این‌ دوره اولین‌بار است که در این رویداد شرکت می‌کنند و ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان هم زن هستند. امیدوارم در دوره‌های آینده بین‌المللی بودن جشنواره بهتر محقق شود.

در بخش دیگری از این مراسم، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره - با بیان این‌که بیش از ۲۰ جشنواره تجسمی در کشور توسط نهادهای دولتی و خصوصی برگزار می‌شود، گفت: ما نمی‌خواستیم که جشنواره تجسمی فجر با این رویدادها همسو باشد، چون موازی بودن صدمه می‌زند. ما سعی کردیم جشنواره از لحاظ فرم و محتوا نگاه دیگری را دنبال کند.

 

جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۳ تا ۳۰ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر به‌شکل رایگان میزبان علاقه‌مندان است.


8703964
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است