سیاسی 19:40 - 30 آبان 1393
گزارش باشگاه خبرنگاران از وین
هتل کوبورگ این روزها علاوه بر مقامات ارشد سیاسی، خبرنگاران و ماموران پر تعداد پلیس میزبان مذاکراتی است که از دوازده سال پیش شروع شده و حالا شاید تا دوشنبه سوم آذر ماه به سرانجام خود نزدیک شود و شاید هم برای مدتی تمدید شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، روزهای اول و دوم دور هشتم مذاکرات ایران و طرف غربی در وین برای رسیدن به توافق جامع هسته ای هر چه قدر کم خبر و کم رویداد بود اما از اواسط روز گذشته، پنج شنبه 29 آبان ماه 1393 ، اخبار رسمی در مورد مذاکرات بیشتر و بیشتر و همچنین رویدادهای مهم افزایش یافت.

هتل کوبورگ این روزها علاوه بر مقامات ارشد سیاسی، خبرنگاران و ماموران پر تعداد پلیس میزبان مذاکراتی است که از دوازده سال پیش شروع شده و حالا شاید تا دوشنبه سوم آذر ماه به سرانجام خود نزدیک شود و شاید هم برای مدتی تمدید شود.

خبر به پایان رسیدن مذاکرات ایران و طرف غربی را لحظه ای خبرنگاران در صفحات اجتماعی خود منتشر می کنند و گمانه می زنند که ماراتن 12 ساله در پایان روز دوشنبه به پایان می رسد و لحظه ای بعد یک خبرگزاری به نقل از مقامات مسئول از تمدید مذاکرات خبر مخابره می‌کند.

نمونه این مثال را می توان در خبر روز گذشته خبرگزاری انگلیسی رویترز جستجو کرد. این خبرگزاری انگلیسی که سابقه ای طولانی در بر هم زدن فضای مذاکرات دارد روز گذشته به نقل از مقامات مسئول خبر داد که مذاکرات ایران و طرف غربی تا ماه مارس یعنی تا فروردین 1394 تمدید خواهد شد.

در بخشی از این خبر از قول یک مقام ایرانی اینگونه ادعا شده بود که مذاکرات تا فروردین ماه 1394 تمدید می شود.

صحبت از تمدید مذاکرات از سمت تیم ایرانی در حالی از سوی رویترز مطرح شد که "عباس عراقچی" عضو تیم ایران در مذاکرات هسته­ای با گروه 1+5 در پاسخ به خبرگزاری ژاپنی کیودو پیشتر گفته بود: این گفتگوها کمتر از دو هفته دیگر در یک شهر اروپایی از سرگرفته می­شود، ما توانستیم در یک فضای سازنده به درک بهتری برسیم، اما اختلافاتی در خصوص موضوعات مهم وجود دارد، اگر قرار است توافقی حاصل شود بهتر است الآن انجام شود. تمدید مهلت کاری عبث و دشوار است.

البته پیش از این روزنامه ژاپنی آساهی در روز اول آغاز مذاکرات خبری را منتشر کرد که بلافاصله از سوی تیم ایرانی فاقد صحت و اعتبار دانسته شد، این روزنامه ژاپنی مدعی شده بود ایران با تمدید مذاکرات تا اول فروردین سال ۱۳۹۴ موافقت کرده است.

روز پر خبر و پر رویداد مذاکرات و گمانه زنی ها از سفر کری به پاریس

روز سوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و اعضای 1+5 که در سطح معاونان و کارشناسان در حال پیگیری بود، از اول وقت پنج شنبه تدابیر امنیتی بیشتری را به خود دید.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مطابق خبر از پیش اعلام شده به پاریس رفت تا با همتایان فرانسوی و عربستانی خود دیدار کند و از آنجا هم رهسپار وین شود.

ورود وزیر امور خارجه آمریکا به پایتخت فرانسه با گمانه زنی ها و تحلیل های متفاوتی همراه بود. همه معتقد بودند کری برای متقاعد کردن سعود الفیصل و لوران فابیوس به فرانسه سفر کرده است.

گمانه زنی ها برای حضور کری برای متقاعد کردن سعود الفیصل زمانی تشدید شد که پس از دیدار کری و فیصل؛ زمانی که وزیر خارجه عربستان از رسیدن به اهداف خود برای رسیدن به توافقی مطابق میل و خواسته کشور پادشاهی نشینش ناامید شد از همتای فرانسوی اش خواست مواضع تندی علیه توافق هسته ای با ایران اعمال کند.

چرا فابیوس؟

دلیل انتخاب فابیوس برای اتخاذ مواضع تند علیه ایران در خلال مذاکرات را می توان در دور آخر مذاکرات ژنو مشاهده کرد، در جایی که او نقش پلیس بد را برعهده گرفته بود و سر رسیدن طرفین به توافق سنگ اندازی می کرد. اما امروز رویترز دلیل دیگری را به نقل از یک مقام ارشد فرانسوی منتشر کرد. در جایی که این فرد که نامی از او هم برده نشده است در مورد فابیوس می گوید او از ایران تنفر خاصی دارد.

کری با همتایان فرانسوی و عربستانی خود دیدار کرد و در کنفرانس خبری کوتاهی که با فابیوس داشت ابتدا وزیر خارجه فرانسه گفت: امیدواریم به توافق با ایران برسیم البته این موضوع به رویکرد و موضعگیری ایرانی‌ها بستگی دارد؛ هنوز اختلافات مهمی در مسیر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و جان کری هم درباره این موضوع(وجود اختلافات) اتفاق نظر دارد.

وزیر خارجه آمریکا هم در این کنفرانس خبری تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم به شکاف‌ها و اختلافات در مذاکرات هسته‌ای پایان دهیم؛ ما در فضای علنی مذاکره نمی‌کنیم و با دقت به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

تکرار حرف های گذشته اینبار در مقابل کوبورگ

صحبت های روز گذشته فابیوس در حضور کری در پاریس امروز جلوی هتل کوبورگ به نوعی تکرار شد. فابیوس گفت: هنوز اختلافاتی وجود دارد، من امروز با وزیر امور خارجه ایران دیدار می کنم امیدوارم ایران قدر این فرصت را بداند.

بلافاصله پس از ورود فابیوس به هتل، این بار هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس بود که ماشینش در میان تدابیر شدید امنیتی جلوی هتل کوبورگ متوقف شد.

فیلیپ هاموند جلوی خبرنگاران ایستاد و از لزوم برداشته شدن گام هایی از سوی ایران گفت هاموند از انعطاف پذیری ایران سخن به میان آورد و شرط انعطاف پذیری طرف غربی را دیدن نشانه هایی از انعطاف در طرف ایرانی عنوان کرد.

البته مواضع هاموند نسبت به دو روز گذشته مثبت‌تر بود. وی فضای مذاکرات را دوستانه خواند و نسبت به حصول توافق تا روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد.

کری بدون اظهار نظر از در پشتی به کوبورگ رفت

شب گذشته اما هنگامی که خبرنگاران رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب جلوی در هتل کوبورگ پشت موانع برای حضور کری در درب اصلی هتل توقف کرده بودند تا ببینند نظر وزیر امور خارجه آمریکا و مهمترین منبع اختلافی بین دوطرف در مورد این مذاکرات چیست، کاروان خودروی جان کری به سمت درب پشتی رفت و از آنجا وارد هتل شد تا اولین دیدار خود در دور جدید مذاکرات را ساعت 20:30 دقیقه به وقت محلی با اشتون و ظریف انجام دهد.

محتوای دیدار دو ساعته سه جانبه بین طرف های ایرانی، آمریکایی و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا از سوی یک مقام مذاکره کننده ایرانی اینگونه عنوان شد که سه طرف درباره همه موضوعات بحث کردند و طرح هم جدیدی هم ارائه نشد.

کری امروز هم پس از پایان گفتگوهای خود با ظریف و دیدار با همتایان فرانسوی و انگلیس خود و همچنین کاترین شد، از در پشتی هتل کوبورگ بدون صحبتی با خبرنگاران خارج شد.

ظریف به تهران می رود؛ ظریف به تهران نمی رود

صبح امروز خبرنگار آمریکایی خبرگزاری آمریکایی اسوشیتد پرس با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود مدعی شد محمدجواد ظریف ساعت 19 امروز، جمعه 30 آبان ماه 1393 ، وین را به منظور مشورت با مقام های بلند پایه ایران به مقصد تهران ترک می کند.

انتشار این خبر از سوی این خبرنگار آمریکایی با واکنش خبرنگاران داخلی و خارجی مواجه شد و در چادر رسانه ای ها همه به دنبال تائید یا تکذیب این خبر بودند.

تحلیل های مختلفی در این مورد صورت می گرفت و بسیاری عنوان می کردند در مذاکرات گشایشی صورت گرفته است که ظریف برای مشورت به تهران می رود. اما طولی نکشید که یک مقام نزدیک به مذاکرات گفت: ما از مسقط تاکنون طرحهای مختلفی داده ایم، در نتیجه وی (ظریف) به تهران نمی‌رود و مذاکرات ادامه خواهد یافت.

اما هنوز برای به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات در وین نمی توان قضاوت کرد. از یک سو اینجا عنوان می شود که تیم روسیه برای مذاکره و رایزنی به مسکو سفر کرده و از سوی دیگر پیش از این عنوان شده بود که لاوروف فقط در صورتی به وین می اید که مذاکرات پیشرفت محسوسی داشته باشد. اما نه تیم روسی فعلا برگشته و نه هنوز خبر رسمی از حضور لاوروف در وین قطعی شده و همه چیز در حد گمانه زنی است.

دیدارها ادامه دارد

دیشب و امروز دیدارها در کوبورگ ادامه داشت، چه در سطح معاونین، چه در سطح وزرا و البته دو جانبه و سه جانبه و چند جانبه.

حضور چند ساعته در وین و ترک پایتخت اتریش

وزیر امور خارجه انگلیس که حدو ساعت 12:30 دقیقه به وقت وین به کوبورگ آمده بود ساعت 15:45 هتل کوبورگ را به مقصد فرودگاه ترک کرد و پیش از این با حضور جلوی خبرنگاران گفت: چند سری مذاکرات مفید داشتیم. هنوز شکاف های مهمی بین طرفین وجود دارد.

هاموند در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری جلسات کارشناسی بیشتر بین دو طرف هم اشاره کرد.



اما خبرنگاران بین‌اللملی که تعدادشان این روزها در وین افزایش یافته تحلیل‌ها و گزارَش‌های مختلفی برای رسانه‌های خود ارسال کردند؛ به‌طوری که سفر ظریف محور بسیاری از گزارش‌های خبرنگاران بود.




رویترز در یکی از گزارش‌های خود ، به پیشنهاد ایران مبنی بر اجازه دسترسی به منطقه مریوان پرداخت.

بنابراین گزارش،آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد پیشنهاد ایران را در خصوص دسترسی به منطقه ای که احتمال انجام آزمایش های مواد منفجره در آن وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهد داد. آژانس در این باره اعلام کرد این پیشنهاد، آن گونه که تهران اعلام کرده است، صریح نیست.

«گیل تودر» سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: «شرایط مربوط به دیدار از منطقه مریوان، به سادگی آنچه که ایران اعلام کرده است، نیست. آژانس در خصوص این پیشنهاد با ایران گفتگو خواهد کرد.» وی به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

پایگاه اسپوتیک، به نقل از وزارت امور خارجه، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد وزیران کشورهای گروه پنج به علاوه یک که با ایران در خصوص برنامه هسته ای مورد مناقشه این کشور مذاکره می کند، در صورتی که چشم انداز برای پیشرفت آغاز به شکل گرفتن کند، ممکن است در روزهای آتی دیدار کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی در خصوص مذاکرات هسته ای کنونی مذاکره کنندگان گروه پنج به علاوه یک (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) با ایران در وین، گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد این دو دیپلمات ارشد « تاکید کردند تلاش بیشتری برای دستیابی به توافق هایی ملموس بر اساس برنامه از پیش توافق شده، لازم است ».

در این بیانیه آمده است :« طرفین احتمال نشست در سطح وزیران کشورهای شرکت کننده در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را منتفی ندانستند، در صورتی که هر گونه فرصت و احتمال پیشرفت در این جهت پدیدار شود ».

اما نکته‌ای هنوز همه طرفین بر آن مصرانه تاکید دارند این است که صحبتی از تمدید مذاکرات نشده است.


5234901
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ محمودی گفت: در ارتش همه آماده هستند هر تهدید‌ی علیه کشور را در نطفه خفه کنند و با قاطعیت پاسخی محکم و سخت بدهند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت: در سفر آیت الله رئیسی پاکستان پذیرفت که تعهدات خود در رابطه با خط لوله صلح را به صورت کامل اجرایی کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمنان در حال اندیشیدن تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند و باید بسیار هوشیارانه عمل کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رای در دور دوم انتخابات مجلس خواهیم پرداخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس خانه احزاب گفت: شورای ائتلاف و وحدت نقش پررنگی در ترکیب هیات رئیسه خواهند داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است