علمی فناوری 01:47 - 04 اردیبهشت 1397
یک محقق اختر فیزیک تشریح کرد؛
به باور منجمان هر چند که کشور در تولید علم وضعیت خوبی دارد و 40 درصد محققان از دانشمندان ایرانی هستند ولی در کشور به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم در حوزه نجوم حرفه‌ای وارد شویم.

دلایل عدم توفیق کشور در توسعه نجوم حرفه‌ای

دکتر علی عجب‌شیری‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و محقق اختر فیزیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه روز جهانی نجوم در کشور مورد توجه به قرار گرفته که بسیار به‌جا است، گفت: در این روز جهانی رویدادهای نجومی که در طول یک سال رخ می دهند و یا یافته‌های جدید این حوزه، در قالب کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی عرضه‌ می‌شوند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه روز به روز به علاقه‌مندان علم نجوم افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در تحقیقات دانشگاهی نیز رشد چشمگیری داشتیم به گونه‌ای که خود را به سطح مطالعات دنیا رسانده‌ایم.

عجب‌شیری‌زاده در عین حال با بیان اینکه رجوع به این علم بشتر در قالب علاقه‌مندی به این حوزه است تا اینکه افراد در دانشگاه‌ها به تحصیل در این رشته بپردازند، اظهار کرد: فعال بودن در حوزه نجوم بر خلاف سایر حوزه‌های علمی نیازی نیست در دانشگاه‌ها تحصیل کرد.

این محقق ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در این حوزه بسیار خرسندم که زحماتی که محققان در این حوزه کشیدند به ثمر رسیده است.

وی انتشار گسترده اخبار نجوم را از دیگر دلایل علاقه‌مندی کشور به این حوزه دانست و ادامه داد: این امر موجب شده است که اطلاع رسانی رویدادهای نجومی از طریق سایت‌های خبری بیشتر شده است و این امر زمینه ترویج این علم در کشور در آشنا شدن مردم با علم نجوم را فراهم کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز هفته جهانی نجومی را هفته‌ای برای یادآوری اقدامات انجام شده در مدت یک سال در علم نجوم توصیف کرد و افزود: خوشبختانه انجمن نجوم ایران در این اقدامات شایسته‌ای در این عرضه اجرایی کرده است از این نظر به نظر من برگزاری این هفته جهانی در کشور بسیار با اهمیت است؛ چراکه در مدت یک هفته مردم با شگفتی‌های علم نجوم آشنا خواهند شد.

نجوم رصدی و نجوم نظری

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به بیان توسعه نجوم رصدی و نظری در کشور پرداخت و گفت: 40 درصد از دانشمندان ناسا ایرانی هستند و این افراد وابستگی خود را به ایران اعلام کرده‌اند و در ایران نیز محققان مطرحی در این حوزه داریم.

وی اعتبارات مالی و حمایت مالی را گلوگاه توسعه این علم در کشور دانست و افزود: این امر موجب شده تا دانشمندان ایرانی نتوانند در نجوم حرفه‌ای خود را نشان دهند ولی از نظر تولید علم جهان وضعیت خوبی داریم.

عجب‌شیری‌زاده با اشاره به زیر ساخت‌های تحقیقاتی نجوم ادامه داد: علم نجوم به گونه‌ای است که مرز جغرافیا ندارد چون تحقیقاتی که در این زمینه در حال اجرا شدن است و یا اینکه چه تحقیقاتی باید در آینده انجام شود از طریق شبکه‌های علمی به اطلاع عموم می‌رسد.

رصد ماه گرفتگی با محققان فرانسوی

این محقق حوزه اخترفیزیک از برگزاری کارگاه آموزشی در حوه اختر فیزیک در روزهای 5 و 6 مرداد ماه خبر داد و گفت:همزمان با برگزاری این کارگاه و روز 5 مرداد ماه سال جاری پدیده گرفتگی کامل ماه رخ خواهد داد که با توجه به عرض جغرافیا آن،‌این پدیده در ایران قابل مشاهده است.

وی افزود: علاوه بر آن شاهد نزدیک شدن سیاره زهره به زمین هستیم که این جرم آسمانی بسیار نورانی دیده می‌شود.

عجب‌شیری‌زاده ادامه داد: به این مناسبت کارگاه دو روزه از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و تحقیقات ستاره شناسی دانشگاه تبریز با همکاری کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر آن از طریق رصدخانه دانشگاه تبریز این پدیده رصد خواهد شد.

انتهای پیام


9756001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر ضرورت توجه به شیوع سرطان در کشور تاکید کرد و گفت: ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: ۴۲۴ مرکز آموزشی و رفاهی در طرح اسکان موقت نوروزی فرهنگیان آماده خدمت رسانی به فرهنگیان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال رکورد زنی در تعداد پرتاب ماهواره دانست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دنبال کردن یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با اصلاح عادات تغدیه‌ای می‌توان از مزایای سلامتی روزه گرفتن بهره‌مند شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس کمیته نوآوری در سازمان ملل متحد گفت: ایران در آخرین رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۲۳ رتبه ۵۱ جهان در ثبت اختراعات را از آن خود کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه مضرات فناوری هوش مصنوعی برای امنیت شغلی را تبیین کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در ایام تعطیلات ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس و ۵۷۰۰ آمبولانس آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند. 
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله ۳ ماه حق‌التدریس معلمان خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست و برای تقویت دانش آموزان برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» خبر طراحی و ساخت ربات‌های هوشمند پستی توسط محققان دانشگاه شریف در نشریه معتبر جهانی پست منتشر شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است