علمی فناوری 13:19 - 31 خرداد 1397
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مطرح کرد:
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به لغو برجام از سوی ترامپ، گفت: در حوزه روابط علمی ما با آمریکا و کشورهای تابع آن محدودیت‌هایی ایجاد شده است، اما در زمینه تعامل با سایر دانشگاه‌های اروپایی ما شاهد گشایش هستیم.

محدودیت در تعاملات علمی ایران با کشورهای تابع آمریکا

دکتر احسان قبول در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص تاثیر لغو برجام از سوی آمریکا بر روابط علمی بین‌المللی ایران، اظهار کرد: تحریم‌های جدید آمریکا روابط ما را با آمریکا و کشورهای تابع آن مانند کانادا و انگلستان با محدودیت روبرو کرده است.

 

وی افزود: هنوز زود است که بخواهیم درباره تاثیر لغو برجام بر روابط علمی بین‌المللی قضاوت کنیم، اما برای مثال برای استادی که از دانشگاه "مری" واشنگتن به ایران برای تدریس آمده بود، به دلیل تحریم‌های جدید محدودیت‌هایی ایجاد شد. هم‌چنین قراردادی که قصد امضای آن را با دانشگاه مری‌ واشنگتن را داشتیم امکان‌پذیر نشد.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: به هرحال ما باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از علم جهان در آمریکا و دانشگاه‌های آمریکایی تولید می‌شود و اگر ما بخواهیم از این دانش بهره‌مند شویم باید قراردادها و توافق‌هایی را با دانشگاه‌های آمریکا داشته باشیم و استادان و دانشجویان خود را برای فرصت‌های مطالعاتی به دانشگاه‌های برتر جهان که عمده آن‌ها در آمریکا است اعزام کنیم.

دکتر قبول با بیان اینکه اروپایی‌ها در زمینه تعامل یا ایران کمی بازتر عمل می‌کنند، ادامه داد کشورهای اروپایی تا حدی روابط دانشگاهی خود را با ما گسترده‌تر کرده و تمایل به گسترش روابط علمی دارند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال همین روز گذشته وزیر علوم تحقیقات و فناوری و 18 رئیس دانشگاه برتر ایران و مراکز علمی و پژوهشی از جمله رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاریس حضور داشته و با 25 رئیس دانشگاه برتر فرانسه و وزیر علوم فرانسه، بنابر درخواست طرف فرانسوی جلسه‌ای برگزار کردند و توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است. 

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به عملکرد دانشگاه‌های ایران جهت بهبود روابط علمی در عرصه بین‌المللی، بیان کرد: باید از طریق دیپلماسی علمی حرکات بسیار سنجیده‌ای را انجام دهیم. دیپلماسی علمی عملاً تابع سیاست کشور است و برآن است که از تهدیدها و فرصت‌های سیاسی در حوزه گسترش روابط علمی برای خود بهره جوید.

 قبول تاکید کرد: محدودیتی که آمریکا برای ما ایجاد کرده و تقابلی که اکنون بین آمریکا و اروپا در حوزه‌های مختلف ازجمله برجام وجود دارد، برای ما فرصتی ایجاد کرده که بتوانیم به سرعت از گرندهای بین‌المللی کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند چین و روسیه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: برای مثال نزدیک به 30 دانشجو و استاد ما در همین تابستان به واسطه گرندهای بین‌المللی که کشور آلمان دراختیار دانشگاه فردوسی قرارداده است در دوره‌های تابستانی مشغول به تحصیل هستند درحالی که این مسئله در تابستان‌های سال گذشته نبود یا بسیار محدود بود. 

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: ما با توجه به شرایط موجود باید بتوانیم از فرصت‌هایی که در حوزه روابط سیاسی برای ایران ایجاد شده از طریق دیپلماسی علمی نهایت بهره‌وری را داشته باشیم

انتهای پیام


9817671
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است