بین‌الملل 09:55 - 23 آبان 1397
پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش داد، ولیعهد عربستان با هدف منحرف کردن توجه آمریکا از قتل خاشقجی و تحریم‌ها در اثر این جنایت، تلاش کرده نخست وزیر اسرائیل را برای حمله به غزه قانع کند.

میدل ایست آی: بن سلمان، نتانیاهو را به جنگ با غزه تشویق کرد

به گزارش ایسنا، این پایگاه انگلیسی مختص تحولات خاورمیانه، از زبان منابع داخلی عربستان نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با هدف انحراف افکار عمومی از مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد این کشور، تلاش کرده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را قانع کند تا علیه حماس در غزه جنگ راه بیندازد.

منابع عربستانی این پایگاه تصریح کردند، کارگروهی در عربستان تشکیل و یک بسته شامل اقدامات محتمل و سناریوها را برای مقابله با ضرر و زیان‌هایی که در پی مساله خاشقجی دامن‌گیر سعودی‌ها شده، ارائه داد که حمله به غزه یکی از این پیشنهادها بوده است.

این کارگروه از مسؤولان دفتر پادشاهی، وزارت‌خانه‌های خارجه و دفاع و سازمان اطلاعات عربستان تشکیل شده و هر شش ساعت گزارشی به ولیعهد ارائه می‌کند. این کارگروه به بن سلمان پیشنهاد داده که شروع جنگ در غزه توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و افکار عمومی جهان را از مساله خاشقجی منحرف کرده و موجب می‌شود در حفاظت از منافع استراتژیک اسرائیل بر نقش مثبت ریاض در این زمینه متمرکز شود.

همچنین این کارگروه به ولیعهد پیشنهاد کرد که ترکیه را به هر وسیله‌ای محدود کند، از جمله اینکه به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از طریق ارائه پیشنهاد خرید سلاح از ترکیه، رشوه داده و در اظهاراتی روابط بین ریاض و آنکارا را بستاید.

نکته قابل توجه اینکه ولیعهد در همایش "ابتکار عمل آینده" که ماه میلادی گذشته در ریاض برگزار شد، گفت: جنایت قتل خاشقجی با هدف ایجاد تنش و جنگ میان ترکیه و عربستان مورد استفاده قرار گرفته شده است اما مادامی که پادشاهی به نام سلمان و لیعهدی به نام محمد بن سلمان در عربستان و رئیس جمهوری به نام اردوغان در ترکیه وجود دارد، این امر رخ نخواهد داد.

میدل ایست آی اعلام کرد که یکی از نزدیکان بن سلمان که اصالت ترکی دارد و مدیر یک شبکه عربی وابسته به عربستان است، پیشتر مقاله‌ای نوشته و برخی توصیه‌های این کارگروه را فاش کرده بود. وی در این مقاله درباره بیش از ۳۰ اقدام احتمالی صحبت کرده که ریاض در صورت اعمال تحریم توسط واشنگتن به دلیل قتل خاشقجی به آنها متوسل خواهد شد.

از جمله این اقدمات افزایش دو یا سه برابر قیمت نفت، پیشنهاد احداث پایگاه نظامی به روسیه در شمال عربستان و جایگزینی چین و رسیه به جای ایالات متحده به عنوان دو کشور اصلی برای خرید سلاح است.

انتهای پیام


9972872
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی با وجود اطلاع‌رسانی درباره سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه، به عمد آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم مایل است در ازای توافق با حماس از قصد خود برای حمله به شهر رفح صرف نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دادگاهی در سن پترزبورگ حکم مسدود کردن وجوه متعلق به «جی پی مورگان» بزرگترین بانک آمریکایی در روسیه را صادر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است