فرهنگی‌هنری 23:40 - 31 خرداد 1397

بزرگداشت مقام بزرگان و عرفای شاهرود به‌مثابه سکون در تاریخ نیست

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی شامگاه پنج‌شنبه در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان، ضمن اشاره به وجود بزرگانی چون ابن یمین فرومدی، بایزید بسطامی، شیخ حسن جوری، شیخ عمادالدین، ابوالحسن خرقانی و دیگر عرفایی که مقبره‌هایشان در شرق استان سمنان است، تأکید کرد: این ناحیه زادگاه بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله العظمی اشرفی و آیت‌الله العظمی شاهرودی است که سهم بسزایی در رشد و پرورش اندیشه این منطقه داشتند اما اینکه چگونه این خطه پدید آمده، قطعاً تصادفی نیست و اینکه چگونه این‌همه بزرگان در این ناحیه تربیت‌شده‌اند نشانه خلق بومی دیرین در بین این مردم است.

وی افزود: بی‌شک تفاخر به داشته‌های فرهنگی و کهن ایران و بزرگداشت مقام و شخصیت عرفا و بزرگان اسلامی به معنای سکون در تاریخ نیست و لذا گرامیداشت بزرگان این خطه، گرامیداشت گذشته و تاریخ اصیل ملت ایران اسلامی محسوب می‌شود.

استعمار به دنبال استحاله بزرگان ما است

این عضو خانه ملت گفت: ملت ایران پشتوانه عظیم سرمایه معنوی است که می‌تواند بااقتدار روبه‌جلو پیش رفته و دستخوش تلاطم روزگار نشود، به گواهی تاریخ، پیوند میان ایران و اسلامی از ابتدا بر پایه معرفت و شناخت حاصل شد و مصداق بارز آن ارتباطی است که میان برخی بزرگان این مرزوبوم هم‌عصر رسول‌الله(ص) و ائمه اطهار(ع) وجود داشته و حتی در سال‌های پس از اسلام در دوران سلجوقیان و حتی مغولان نیز به‌واسطه خودباوری و غنای فرهنگ و استحکام ارزش‌های اخلاقی حاکم بر جامعه ایرانی نه‌تنها نتوانستند زبان ما و نگرش ما و فرهنگ نیز تغییر دهند بلکه به‌ناچار خودشان از ترویج دهنگان هنر، ادب و ایمان مردم ایران شدند.

حسینی شاهرودی بیان کرد: آثار این ترویج فرهنگی در نثر و نظم و معماری دوران تاریخی مانند سلجوقی به‌وفور مشاهده می‌شود اما امروز جامعه ما بیش‌ازپیش به یک تحول فرهنگی و انقلاب واقعی فرهنگی برای احیای اخلاق نیازمند است و این امر جز با تمسک به آموزه‌های ناب اسلامی و اندیشه‌های تابناک اندیشمندان و مفاخر ملی و مذهبی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: امروز می‌بایست ابعاد شخصیتی بزرگان علمی و ادبی و فرهنگی، عرفانی و تاریخی شاهرود به نحو شایسته به نسل جدید شناسانده شود چراکه در غیر این صورت میراث فرهنگی ما به مصادره دیگران درخواهد آمد اما این مصادره فرهنگی صرفاً به معنای سرقت نام و مقبره و هویت ایرانی آن‌ها نیست بلکه حقیقت رفتار و اندیشه این مفاخر نیز استحاله شده و در قالبی ممزوج شده با عرفان‌های دروغین به دنیا عرضه خواهد شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان یک مرجع و عارف اسلامی در بیانات خودشان در سال۸۵ برای جلوگیری از این جریان شوم استعماری حساب مدعیان عرفان‌های نوظهور شرق و غرب از عرفای بزرگی مانند بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن بسطامی را جدا کردند.


9818178
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است