بین‌الملل 13:45 - 05 اردیبهشت 1397
/گزارش-ایسنا/
انتخابات پارلمانی لبنان در تاریخ 16 اردیبهشت برابر با 6 مه 2018 برگزار می‌شود.

انتخابات پارلمانی لبنان؛ حزب‌الله همچنان پرقدرت در سیاست باقی می‌ماند

به گزارش خبرنگار ایسنا از لبنان، این انتخابات از نگاه سیاسی داخلی و تحولات منطقه‌ای به خصوص در فعل و انفعالات سیاسی و نظامی سوریه بسیار با اهمیت تلقی می‌شود:

1-  تمام توان سیاسی و مالی آمریکا در کنار عربستان سعودی گسیل شده است تا احزاب تشکیل دهنده جریان 14 مارس لبنان به رهبری سعد حریری در این انتخابات پیروز شوند و بتوانند اکثریت کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کنند. جریان بازداشت چند روزه حریری در ریاض و تلاش‌های سیاسی سعودی برای اعطای رهبری سیاسی اهل سنت به فردی غیر از سعد حریری در روند تبلیغات انتخاباتی جاری کاملا فراموش شده است و عربستان با علم به این که انتخابات پارلمانی سرنوشت سازی در لبنان در پیش است بار دیگر با تکیه بر سعد حریری تلاش دارد تا پایه‌های نفوذ سیاسی خویش در لبنان را از گذرگاه سیطره بر پارلمان تثبیت کند. از همین رو جریان المستقبل، نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع و حزب پیشروی سوسیالیستی ولید جنبلاط ائتلاف آشکاری بر روی خط تبلیغاتی انتخاباتی دارند.

2-   حزب‌الله لبنان این بار توان دو چندانی را برای پیروزی در انتخابات در پیش گرفته است زیرا به خوبی می‌داند آمریکا و سعودی مایلند و تلاش دارند تا جایگاه حزب‌الله و هم پیمانانش در پارلمان آینده تضعیف شود. حداقل هدف حزب‌الله در این انتخابات این است که با تکیه بر حفظ معادله فراکسیون‌های پارلمانی فعلی، این وضعیت را ارتقاء داده و سهم بیشتری از هم پیمانانش در پارلمان به دست آورند. از همین رو انتظار می‌رود به رغم هم پیمانی‌های چندگانه و ائتلاف های استانی و شهری مختلف در لبنان، اما همچنان جریان آزادملی لبنان به ریاست جبران باسیل و سازمان امل به ریاست نبیه بری در کنار حزب‌الله کماکان تلاش دارند تا تغییر موازنه‌های در پارلمان به سود آنها تغییر کند.

3-   در کنار حمایت‌های سیاسی این طرف و آن طرف از احزاب سیاسی لبنانی، همچون همیشه و همچون انتخابات گذشته، احزاب متکی به حمایت مالی آمریکا و سعودی از عامل پول و خرید آراء بیشترین سود را می‌برند به همین دلیل است که بیشتر گمانه زنی‌ها بر این استوار است که موازنه سیاسی کنونی در پارلمان حفظ خواهد شد و هدف گذاری تضعیف نقش حزب‌الله و هم پیمانانش در پارلمان آینده راه به جایی نخواهد برد و احزاب توانمند از نظر مالی بیشترین سودی که خواهند برد در بهترین شرایط حفظ موازنه کنونی‌شان در پارلمان خواهد بود و هرگز با فرضیه تضعیف حزب‌الله و شکار کرسی‌های این حزب به جایی نمی‌رسند.

4-   با هدف تضیعف حزب‌الله در پارلمان یک هدف گذاری دیگر نیز صورت گرفته است و آن این است که با کم شده کرسی‌های پارلمانی حزب‌الله و هم پیمانانش در بین مسیحیان و اهل سنت، حزب‌الله جایگاه و صندلی‌های خود را در هیئت دولت آتی لبنان از دست بدهد. این معادله‌ای است که آمریکایی‌ها به شدت دنبال آن هستند اما همه اطلاعات و اخبار انتخاباتی لبنان نشان می‌دهد نامزدهای حزب‌الله در این انتخابات به پارلمان راه می‌یابند و علاوه بر نامزدهای جریان آزاد ملی و سازمان امل لبنان، نیروها و نامزدهای جدیدی از هم پیمانان مقاومت به پارلمان راه خواهند یافت تا معادله حضور قطعی حزب‌الله در دولت آینده نیز تحقق یابد.

5-   قانون جدید انتخابات لبنان امیدهایی برای شخصیت‌های مستقل برای راه یابی به پارلمان ایجاد کرده است. با این حال به نظر می‌رسد شانس نیروهای هم پیمان با حزب‌الله برای راهیابی به پارلمان بیشتر از جناح های دیگر است، به همین دلیل احزاب و جریانات سنتی که از گرایش‌های طایفی در انتخابات سود می‌بردند به شکل فزاینده‌ای در تلاش هستند تا با شعارهای طایفی سنتی لبنانی بیشترین طرفداران خود را به پای صندوق‌های انتخابات ببرند تا شانس پیروزی نامزدهای هم پیمان خود را افزایش دهند.

6-   با آن که نقش سوریه در تحولات لبنان پس از خروج ارتش این کشور از لبنان (آوریل 2005 میلادی) کاهش یافته است با این حال با توجه به حضور قوی حزب‌الله، سازمان امل، جریان آزاد ملی لبنان، نیروهای المرده به ریاست سلیمان فرنجیه و دیگر نیروهای هم پیمان از میان اهل سنت و جریانات حزبی همچون حزب کمونیست لبنان و جریانات ملی گرا و طرفدار مقاومت این کشور، به نظر می‌رسد سوریه حاضر غایب در این انتخابات است از همین رو انتخابات آتی به منزله رفراندومی برای چگونگی روابط با دولت سوریه نیز به شمار می‌رود.  

پایان قسمت اول


9757928
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های اسرائیلی یک مقر صلیب سرخ را در غرب غزه مورد حمله قرار داده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در نتیجه حملات پنجشنبه شب حزب الله در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، یک صهیونیست در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به هلاکت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برپا کردن چادر در اعتراض به حدود هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه از دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به دانشگاه‌های کانادا گسترش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر سیاسی انصارالله یمن سرکوب معترضان مسالمت‌جو در دانشگاه‌ها از سوی مقامات آمریکایی را که خواستار پایان دادن به جنایات نسل کشی در غزه بودند، محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه ال پائیس امروز از قول منابعی که خواستند نامشان فاش نشود نوشت، اسپانیا قراراست تعدادی موشک‌های پاتریوت به اوکراین بفرستد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است