اجتماعی 10:50 - 07 دی 1392
تهران- ایرنا- شماری از بازماندگان و رزمندگان جنگ تحمیلی در صددند تا با امضای توماری از مسئولان بخواهند تا حقوق متناسبی برای آنان تعیین کنند.

تعیین حقوق برای بازماندگان و رزمندگان جنگ تحمیلی

ˈهوشیار سلطانی فرˈ از دست اندر کاران این طرح روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بازماندگان جنگ تحمیلی، ضمن پاسداشت ارزش های آن دفاع مظلومانه، اعلام می دارند که تاکنون خویشتن داری و بردباری رزمندگان، جنگزدگان و دیگر آسیب دیدگان جنگ باعث شده تا مسؤولان امر در جبران بازماندگی ها و خسارات و تأمین نیازهای این جامعه بزرگ دچار قصور، غفلت و سهل انگاری شوند و صاحبان اصلی انقلاب را به فراموشی بسپارند.



وی با بیان اینکه این گروه تاکنون از مزایای قانونی لازم برخوردار نبوده اند، اضافه کرد: با یادآوری مطالبات کلی خود انتظار داریم تا دولتمردان و گردانندگان نهادهای ذیربط، رسیدگی به خواستهای حداقلی ما را در دستور کار قرار دهند و علاوه بر پذیرش رسمی آنها، یکایک مطالبات را تا پایان سال 92 برآورده سازند.



سلطانی فر ادامه داد: مستمری مصوب بابت جنگزدگی رسمی (از روز آغاز مهاجرت تا پس از پایان جنگ و تاریخی که بازگشت مهاجران به شهرها، روستاها و مناطق جنگی رسما بلامانع اعلام شد) باید به خانواده های جنگ زده ای که به هر علت از آن محروم بوده اند پرداخت شود.



وی اظهار داشت: هر جنگزده ای که در مدت رسمی مهاجرت اجباری، به هر علتی و در هر جایی فوت کرده باشد، بازماندگان وی باید از حقوق و مزایای معادل شاهد برخوردار شوند.



به گفته سلطانی فر، هر یک از شهروندان جنگزده که طی مدت رسمی جنگزدگی، به هر علتی و در هر جایی دچار سانحه منجر به معلولیت (نقص عضو) یا بیماری مزمن (سرطان و...) شده باشد، باید از حقوق و مزایای معادل جانباز برخوردار شود و در صورت فوت نیز بازماندگانش تحت پوشش معادل شاهد قرار گیرند.



وی ادامه داد: جنگزدگان بازگشته به مناطق جنگی سابق یا دیگر ساکنان آن مناطق و سایر شهروندان به هر علتی دچار سانحه یا آلودگی (شیمیایی و...) ناشی از تماس با آثار جنگی برجای مانده (سازه ها، آلات، ادوات و مهمات) شوند، خود یا بازماندگان آنان باید بدون قید و شرط از حقوق و مزایای معادل (شهید یا جانباز) برخوردار شوند.



سلطانی فر تصریح کرد: هر شهروند نظامی یا غیر نظامی که به هر علتی متأثر یا ناشی از جنگ (در مناطق جنگی یا غیر جنگی) در زمان جنگ یا پس از آن فوت کرده یا ناپدید شده باشد، بازماندگانش باید از حقوق و مزایای معادل شاهد بهره مند شوند.



وی با بیان اینکه هر جنگزده ای (متولدان مدت مهاجرت رسمی یا قبل از آن) در هر سنی و به هر علتی دچار ازکارافتادگی یا عسرت شود باید از حقوق و مزایای کامل (معادل جانبازی) بهره مند شود، گفت: در صورت فوت این افراد خانواده باید از شرایط شاهد برخوردار شوند.



سلطانی فر با اشاره به اینکه مدت مهاجرت اجباری باید به سابقه بیمه یا خدمت جنگزدگان افزوده شود، اضافه کرد: در صورتی که هر یک از آنان بازنشسته شده باشد، سهم بیمه پرداختی معادل آن مدت باید به وی باز پس داده یا افزوده خدمت وی بازخرید شود.



به گفته وی، کل هزینه خریداری یک دست کامل لوازم خانگی (با نرخ های امروز، برابر با 15 میلیون تومان) به عنوان غرامت جبرانی اثاث ازدست رفته طی جنگ، باید به هر خانواده جنگزده پرداخت شود و فرزندان ذکور جنگزدگان (فرزندان جنگزدگان متولد مدت مهاجرت اجباری یا پیش از آن) باید از خدمت اجباری سربازی معاف بشوند زیرا آنان سنگین ترین هزینه های کشور، انقلاب و جنگ را متقبل و متحمل شده اند و هیچگونه بدهی به ایران و انقلاب و نظام ندارند.



معافیت جنگزدگان از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض،اختصاص درصد متناسبی از کرسی های عضویت شوراهای شهر در شهرهای جنگی بعنوان سهمیه ثابت جنگزدگان و ایثارگران بومی همان شهرها و تاسیس بنیاد آسیب دیدگان جنگ یا معاونتی با این مأموریت در بنیاد شهید برای رسیدگی به امور و حقوق جنگزدگان و دیگر افرادی که پس از پایان جنگ دچار خسارات جانی و مالی ناشی از جنگ یا آثار آن شده اند از دیگر مواردی است که سلطانی فر به آنها اشاره کرد.



وی افزود: درصد متناسبی از فرصت های شغلی و تسهیلات دولتی و بانکی و مجوزهای استان های جنگی سابق باید به ایثارگران و جنگزدگان و فرزندان آنان اختصاص یابد و به منظور برخورداری از امکانات، خدمات، معافیت ها و تخفیفات خاص، باید کارت شناسایی ویژه (همچون کارت های منزلت یا ایثار) برای همه جنگزدگان صادر شود.



استفاده جنگزدگان شاغل در دستگاه های دولتی و بخشهای وابسته، برای جبران مافات علمی از مرخصی باحقوق به منظور تحصیلات تکمیلی و برخورداری آنها برای جبران بازماندگی های تحصیلی از خدمات مدارس ایثارگران و تسهیلات کنکور (سهمیه ورودی دانشگاه) از دیگر مواردی است که سلطانی فر آن را از حقوق جنگزدگان می داند.



وی توضیح داد: تعقیب قضایی و امنیتی فعالان مدنی حقوق بازماندگان جنگ تحمیلی با هر اتهام، بهانه و توجیه و بر پایه هر نوع بند، تبصره، ادله، شواهد و مستنداتی که باشد قطعا پرونده سازی است و هیچگونه ارزش قضایی و حقوقی ندارد و انتساب هر عنوان افترای سیاسی، اعتقادی یا... به فعالان مذکور باطل است.



وی درباره مطالبات رزمندگان گفت: رزمندگان بسیجی و غیر بسیجی از نخستین روز اعزام با حضور در جبهه، صرف نظر از آن که اکنون شاغل، بازنشسته یا بیکار باشند، باید از حقوق و مزایای حالت اشتغال به صورت مادام العمر برخوردار شوند و حقوق ایام ماسبق ایشان نیز بر پایه سال اجرای قانون (به روز) باید محاسبه و اعمال شود.



سلطانی فر که خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس است ، ادامه داد: همه رزمندگان بسیجی و غیر بسیجی، از تاریخ نخستین اعزام یا حضور در جبهه ها باید رایگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و این بیمه باید مادام العمر باشد و کل حق بیمه های پرداخت شده توسط ایشان از روز یادشده تاکنون، باز پس داده شود و در صورت فوت هر یک از رزمندگان، افراد تحت تکفل وی باید از شرایط معادل شاهد برخوردار شوند.



وی تاکید کرد: همه جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان یا جانبازانی که گرفتار نقصان مدارک (صورت سانحه و...) هستند و تکمیل پرونده آنان به هر علت معطل است باید بدون کارشکنی و بهانه گیری و بی معطلی، تحت پوشش کامل بنیاد شهید قرار گیرند.



هر رزمنده ای در هر سنی و به هر علتی دچار ازکار افتادگی یا عسرت شود در صورتی که تحت پوشش و رسیدگی مثبت بیمه ها نباشد باید از حقوق و مزایای کامل (معادل جانبازی) بهره مند شود.



وی همچنین یادآور شد: همه رزمندگان با هر مدت سابقه حضور در مناطق جنگی باید مادام العمر از خدمات درمانی و امکانات دارویی رایگان توسط یگان اعزام کننده برخوردار و از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف باشند.



وی افزود: بنیاد شهید باید به صورت هیأت امنایی اداره شود و امنای آن هر دو سال یک بار با رای همه ایثارگران (به ویژه رزمندگان) و خانواده های شاهد سراسر کشور یا نمایندگان آنان انتخاب و رییس بنیاد نیز با موافقت هیأت امنا تعیین و منصوب شود.



سلطانی فر گفت: به علت نارضایتی گسترده رزمندگان و گزارش های آنان مبنی بر وجود بی عدالتی در خدمات بنیاد شهید طی هشت سال گذشته، همه پرونده های مفتوحه جانبازی در مدت مذکور باید توسط هیأتی مستقل با اختیارات تام، بازنگری شود و سهام و مدیریت شرکتها و مؤسسات اقتصادی متعلق به بنیاد شهید (در اختیار سازمان کوثر یا...) باید به ایثارگران و خانواده های شاهد واگذار شود.



وی در خاتمه اظها رداشت: تعقیب قضایی و امنیتی فعالان مدنی حقوق بازماندگان جنگ تحمیلی با هر اتهام، بهانه، توجیه و بر پایه هر نوع بند، تبصره، ادله، شواهد و مستنداتی که باشد قطعا پرونده سازی است و هیچگونه ارزش قضایی و حقوقی ندارد و انتساب هر عنوان افترای سیاسی، اعتقادی یا... به فعالان مذکور باطل است.



اجتمام(4)1880 ** 1569


2535694
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است