فرهنگی‌هنری 14:15 - 02 اسفند 1396
«سایه وار» رونمایی شد
آلبوم موسیقی «سایه وار» با هنرمندی مسعود شعاری و پژمان حدادی سه شنبه اول اسفند با برگزاری یک آیین رونمایی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

انگیزه های شعاری برای اثر متفاوت/ حدادی از تمبک نوازی معاصر گفت

به گزارش خبرگزاری مهر، آلبوم موسیقی «سایه وار» با هنرمندی مسعود شعاری و پژمان حدادی سه شنبه اول اسفند با برگزاری یک آیین رونمایی توسط مدیریت موسسه «نقطه تعریف» دسترس مخاطبان قرار گرفت. در این نشست شعاری و حدادی هر کدام به بیان توضیحاتی درباره آلبوم «سایه وآر» پرداختند و سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

مسعود شعاری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در ابتدای این برنامه گفت: از ابتدا هم با آلبوم هایی که کار کردم آثاری کاملا سنتی و کلاسیک بودند زیرا معتقد بوده و هستم که بخشی از زندگی و وجود ما همین موسیقی کلاسیک و سنتی است البته ممکن است باز هم آثاری تلفیقی را نیز منتشر کنم.

وی درباره آلبوم «سایه وار» بیان کرد: بخش هایی از این اثر در سال های گذشته ضبط شده بود اما بخش هایی هم بود که در سال های گذشته نسبت به ضبط آنها اقداماتی انجام گرفته بود. این اثر به نوعی بازسازی موسیقی قدماست که آقای حدادی هم پس از شنیدن حاصل ضبط ها از کارها استقبال کرده و در نهایت فضا به سمتی رفت که این پروژه در قالب یک آلبوم در دسترس مخاطبان قرار گرفت. ضمن اینکه من اصولا بازسازی آثار قدما را دوست دارم زیرا بر این باورم آثار قدیمی ظرفیت های بسیاری دارند که خیلی از آنها هنوز به خوبی شنیده نشده اند و زیبایی هایشان کشف نشده است. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم گوش ها هم عادت شنیداریشان تغییر کرده و از این فضاها فاصله گرفته است. به هر صورت اگر کمی در بازسازی و نواختن کار هنرمندان قدیمی دقت کنیم و در عین حفظ اصالتشان، بتوانیم زیبایی هایی هم به آنها اضافه کنیم، مخاطب خودشان را پیدا می کنند. ملودی هایی که در آثار قدما هست در گوش همه ما هست. من این آثار را به عنوان یک وظیفه ضبط نکرده ام، بلکه این آثار بخشی از زندگی من هستند.

من معتقدم بداهه نوازی در حال فراموشی نیست بلکه اکنون در حال پیش رفتن است. ضمن اینکه قرار هم نیست هر بداهه نوازی منتشر شود و در معرض عموم قرار گیرد. این مدرس و آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به ویژگی های موسیقی دستگاهی ایران گفت: موسیقی دستگاهی فُرم مشخص و خصوصیاتی دارد، بخشی از این ماجرا هم زمان است. یعنی باید این موسیقی را شنید، نواخت و با آن زندگی کرد. چنین فضایی چیزی نیست که بتواند در مدت کوتاهی شکل گیرد. آدمی باید پخته شود که بتواند کاری در این وادی اجرا کند. اثری که در حال حاضر می شنوید نیز بخشی از فُرم موسیقی دستگاهی است. این فرم اینگونه ایجاب می کرده که ساز کوبه ای جای بداهه نوازی نداشته است. این فرم موسیقی است که از پیشنیان رسیده و ما هم همان فُرم را اجرا کرده ایم. اما از نظر صوتی چیزی که می شنوید برای شما جدیدتر و بدیع تر است.

شعاری اضافه کرد: از نظر من موسیقی دستگاهی به دو تیپ تقسیم می شود، یکی مکتبی که فقط فرم موسیقی دستگاهی را می زده اند و مکتب دیگر که اعتقاد به بداهه نوازی بر اساس همان موسیقی دستگاهی داشته اند. ما در این آلبوم از مکتب اول پیروی  و فرم اصیل موسیقی ایرانی را اجرا کرده ایم. در واقع این اجرا شیوه پژمان و شیوه مسعود در بستر گذشته بوده است. من معتقدم بداهه نوازی در حال فراموشی نیست بلکه اکنون در حال پیش رفتن است. ضمن اینکه قرار هم نیست هر بداهه نوازی منتشر شود و در معرض عموم قرار گیرد. من هیچ مرزی در موسیقی را قبول ندارم. من اعتقادی به این مرزبندی ها و خط قرمزهایی که دور خودم و بقیه بکشم ندارم اما اعتقاد دارم که نباید اصول را خدشه دار کرد.

وی ادامه داد: من نوازنده سه تارم و ممکن است که تجربه ای با این ساز بکنم که شیوه نوازندگی این ساز را مخدوش کنم اما بر این باورم باید برای مخاطب شیوه را مشخص کرد. من مرزی را قائلم که باید کار هنری را جدی گرفت. مهم این است که آدم کاری را که انجام می دهد ،جدی بگیرد. بنابراین ماندگاری اثر دست ما نیست و آن را تاریخ معین می کند.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از آیین رونمایی «سایه وار» در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری کنسرت تازه ترین اثر موسیقایی اش گفت: بی شک در آینده کنسرت خواهیم داشت.

پژمان حدادی نوازنده سازهای کوبه ای هم در این مراسم با ابراز خرسندی از انتشار آلبوم «سایه وار» اظهار کرد: موسیقی ایرانی به اندازه کافی غنی هست و قدرت این را دارد که بتواند مخاطب را در هر زمانی که باشد، تحت تاثیر قرار دهد. موسیقی های کلاسیک در همه جای دنیا همیشه جایگاه خود را داشته اند و از بین نمی روند. آثار کلاسیک هم  باید از جانب موزیسین ها مورد توجه قرار گیرند و با کیفیت بهتر ضبط و با نگاهی متفاوت تر اجرا شوند.

حدادی با اشاره به اوضاع تمبک نوازی در موسیقی ایرانی تاکید کرد: از زمان حسین تهرانی به بعد، تمبک نوازی شکل گرفت و بُرهه ای بود که تمبک نوازی خیلی تکنیکی و پیشرفته نبود اما الان خیلی پیشرفته شده و تکنیک های زیادی وارد این ساز شده است. اما در بخش همنوازی این اتفاق نیفتاده است. ما نیاز داریم که نوازندگان تمبک بتوانند محتوای ملودی را درک کنند و با موسیقی دستگاهی آشنا باشند. متاسفانه نوازندگان تمبک همان تکنیک هایی که در تکنوازی استفاده می کنند را در همنوازی با سازهای دیگر هم به کار می برند و این باعث از بین رفتنِ پیامِ ملودی در همنوازی ها می شود.

وی درباره آلبوم «سایه وآر» گفت: این آلبوم مخاطب خاص دارد و چندان درآمد مالی برای ناشر نخواهد داشت. اما انتشارات «نقطه تعریف» در زمان فعالیتش همواره آثاری منتشر کرده که خیلی ارزشمند بوده اند.

امیر حسین الله وردی مدیر موسسه فرهنگی هنری «نقطه تعریف» هم در این نشست گفت: از یک دوره ای به بعد موسیقی ما ابتر شد و بحث ژانگولر بازی خیلی مطرح شد. این موسیقیِ ژانگولری گوش مردم را خراب کرد. در عین حال بازار موسیقی هم اوضاع خوبی ندارد اما من همواره سعی کرده ام آثاری ارزشمند را منتشر کنم. افتخار می کنم که اولین آلبوم مشترک شعاری و حدادی را من منتشر می کنم. این آلبوم فعلا فروش اینترنتی نخواهد داشت و فعلا به صورت فیزیکی منتشر و پخش می شود.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های آلبوم تصریح کرد: معتقدم که ناشر، مولف دوم است و هر ناشری که اثری منتشر می کند در واقع آن اثر را بازآفرینی می کند.


9686386
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است