بین‌الملل 02:19 - 09 مهر 1393
نشنال اینترست
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "پل پیلار" نوشت: برخی از تلاش های اخیر برای مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق هسته ای با ایران معطوف به « ابعاد نظامی احتمالی » برنامه هسته ای این کشور بوده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، "پل پیلار" می‌نویسد: یکی از تازه ترین تلاش ها در این جهت، نامه ای است که ادوارد رویس و الیوت انجل، رؤسای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای امضا میان اعضای کنگره توزیع کرده اند. در این نامه تصریح شده است پیش از آنکه بتوانیم به توافق در زمینه محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران دست یابیم، باید به همه سؤالات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران به طور شفاف پاسخ داده شود. 


وی می‌افزاید: بهانه‌جویی آمریکا و شرکایش بر لزوم پاسخ شفاف به همه سؤالات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران به عنوان پیش شرط لازم برای امضای توافقنامه هسته ای، مانع از دستیابی به توافق خواهد شد. شاید بیشتر کسانی که مسئله ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران را به شدت دنبال می کنند، به خوبی می دانند که پیگیری این موضوع مانع از دستیابی به توافق خواهد شد، و به همین دلیل است که به تلاش های خود در این مسیر ادامه می دهند. 


به نوشته "پل پیلار"، رویس و انجل در نامه ای که برای امضا میان اعضای کنگره توزیع کرده اند، سعی دارند با تاکید بر لزوم  دستیابی به اطلاعات پایه  درباره گذشته برنامه هسته ای ایران برای ارزیابی فعالیت های هسته ای فعلی و آینده این کشور، رفتار گذشته ایران را با شرایط لازم در اجرای توافق هسته ای در آینده ارتباط دهند. اما استدلال منطقی نیست.  موضوع،  مقایسه سرعت فعالیت های فعلی ایران با سرعت فعالیت های این کشور در گذشته نیست.  


نشنال اینترست در ادامه گزارش خود نوشت: آنچه برای اطمینان از حفظ ماهیت آمیز برنامه هسته ای ایران لازم است، دستیابی به توافق هسته ای است، نه دنبال کردن آنچه که ایران در گذشته ای دور انجام داده است. این فعالیت ها مربوط به گذشته دور است و ربطی به نگرانی های فعلی ندارد. جامعه اطلاعاتی آمریکا در این خصوص به طور علنی اذعان کرده است  که ایران فعالیت های مشکوک خود را در سال 2003 یعنی بیش از یک دهه پیش متوقف کرده است. 


در تاریخ تلاش در زمینه منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای، شکست ها با موفقیت ها جبران شده اند . سناتور دایان فین اشتاین، سناتور آمریکایی ماه ژانویه در صحن سنا با اشاره به این موارد گفت : من معتقدم کشورها می توانند تغییر کنند. فین اشتاین گفت این "وظیفه دیپلماسی" است که در جهت این تغییر تلاش کند. 


در پایان این گزارش آمده است: تحلیلگران و روشنفکران باید بدانند که توافقنامه ها را باید بر اساس تغییری که در رفتارها در آینده ایجاد می کنند، ارزیابی کنند ، و به اظهارنظر درباره گذشته بسنده نکنند. 






انتهای پیام./

4843217
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در نتیجه حملات پنجشنبه شب حزب الله در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، یک صهیونیست در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به هلاکت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برپا کردن چادر در اعتراض به حدود هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه از دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به دانشگاه‌های کانادا گسترش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر سیاسی انصارالله یمن سرکوب معترضان مسالمت‌جو در دانشگاه‌ها از سوی مقامات آمریکایی را که خواستار پایان دادن به جنایات نسل کشی در غزه بودند، محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه ال پائیس امروز از قول منابعی که خواستند نامشان فاش نشود نوشت، اسپانیا قراراست تعدادی موشک‌های پاتریوت به اوکراین بفرستد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان در عملیاتی ترکیبی یک کاروان نظامی ارتش اسرائیل را در نزدیکی موضع نظامی «رویسات العلم» در شمال فلسطین اشغالی به دام انداخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین اعتراف کرد
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه آمریکا و چین با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت با هم گفتگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است