علمی فناوری 13:44 - 01 اسفند 1397
پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان گویای آن است که استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است.

رابطه بین استرس و رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور

به گزارش ایسنا، ناباروری یک عامل استرس‌زای جدی برای زوجین است که می‌تواند رضایت از ازدواج را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ مطالعه‌ای رابطه میان استرس وارده و رضایت از ازدواج را به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار نداده است.

در مطالعه‌ای که به وسیله سامان معروفی زاده، دکتر حسینی، دکتر عمانی سامانی، رحیمی فروشانی و امینی در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، تأثیر استرس بر رضایت از روابط زناشویی به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش ۱۴۱ زوج نابارور در خصوص میزان استرس و مقدار رضایت از ازدواج به وسیله پرسشنامه‌های مرسوم بین‌المللی مورد سوال قرار گرفتند. در این رویکرد، به استرس مؤثر فرد بر رضایت از زناشویی، استرس ایفا شده و بر استرس مؤثر وی در رضایت شریکش از زندگی زناشویی، استرس درک شده گفته می‌شود.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی International Journal of Fertility & Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، استرس زن و مرد، هر دو، بر رضایت از زناشویی مؤثر است. استرس زنان بر رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر منفی دارد؛ در مقابل استرس مردان در رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر معنی‌داری ندارد، با این حال در زنانی که شوهرانشان استرس بالاتری دارند میزان رضایت از ازدواج پایین‌تر است.

طبق اعلام رویان، نتایج این پژوهش نشان داد استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است. با توجه به این یافته، مشاوره روانشناسی برای کاهش استرس و افزایش رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور لازم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام


10059703
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است