بین‌الملل 10:51 - 07 آبان 1399
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، گمانه‌زنی‌ها درباره "نفوذ مضر" روسیه در حوزه بالکان غربی هیچ تطابقی با واقعیت نداشته و از سوی کشورهایی مورد اشاعه قرار می‌گیرد که به دنبال پنهان کردن منافع خودخواهانه خودشان در منطقه هستند.

اعتراض لاوروف به ادعای "نفوذ مضر" روسیه در بالکان غربی

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای به نشریه Glas Srpske گفت: جالب‌ترین مساله این است که هیچکس نمی‌تواند واقعا توضیح دهد این به اصطلاح "نفوذ مضر" ما چیست. استدلال‌ها و تلقین‌های زیادی وجود دارند اما هیچکس نمی‌تواند حقایق و مدارک را ارائه کند.

به گفته لاوروف، روابط چندجانبه گسترده روسیه با همه کشورهای منطقه به شکلی کاملا شفاف، در تطابق کامل با قوانین بین‌المللی توسعه می‌یابد و مسکو "همچنین به ایفای نقشی مهم در روند توافق‌ها بعد از جنگ ادامه می‌دهد".

این دیپلمات ارشد روسیه متذکر شد، از نظر کشورش حوزه غرب بالکان در آینده "منطقه‌ای همراه با امنیت، ثبات، توسعه و همکاری" است.

لاوروف این منطقه را به لحاظ جایگاه ژئوپلتیکی و خصوصیات فرهنگی و تاریخی یک منطقه منحصر به فرد دانسته و گفت‌وگو بین مردمان و کشورهای این حوزه را متضمن موفقیتش خواند. او تاکید کرد، روسیه به نوبه خود آماده حمایت از هرگونه ابتکار سازنده به نفع صلح و ثبات در منطقه است.

لاوروف امروز (چهارشنبه) به بوسنی و هرزگوین سفر کرده و در آنجا قرار است با رهبران سیاسی این کشور ملاقات کند. لاوروف برنامه‌ریزی کرده تا در این سفر کاری درباره روابط دوجانبه و وضعیت منطقه بالکان بحث داشته باشد.

به گفته لاوروف، روسیه روابط فرهنگی و تاریخی نزدیکی با بوسنی داشته و "تفاهم برادرانه واقعی که بین ما ایجاد شده را ارج می‌نهد".

او گفت: یک تمایل دوجانبه عمیق در ارتباط با تقویت همکاری در تمامی سطوح وجود دارد. معتقدم که فاکتور کلیدی موفقیت، پایبندی کامل به ساختار روابط ما در چارچوب توافق دیتون برای بوسنی و هرزگوین است. از نظر من این تصدیق کارکرد و کارآمدی است که در این توافق صلح متعلق به نظام اداری بوسنی و هرزگوین در نظر گرفته شده است. لازم است که از قوانین ایجاد شده بدون تلاش برای دور زدنشان پیروی شود.

به گفته لاوروف مسکو و سارایوو علاقمند به تقویت هر چه بیشتر همکاری در تمامی حوزه‌ها بوده و برنامه‌ریزی می‌کنند تا گام‌های لازم را به سمت تقویت روابط دوجانبه بردارند.

توافق صلح دیتون مربوط به سال ۱۹۹۵ به نزاع دیرینه در این کشور حوزه بالکان پایان داد و تحت این توافق جمهوری صرب بوسنی و فدراسیون بوسنی و هرزگوین تشکیل شد.

لاوروف بیان داشت، باید دفتر نمایندگی عالی در بوسنی و هرزگوین که ناظر بر اجرای توافق سال ۱۹۹۵ دیتون است بازبینی شود چرا که منسوخ شده است.

وی افزود: هیچکس نمی‌نواند این حقیقت را به چالش بکشد که این مکانیزم کنترل خارجی قرار بود صرفا یک تدبیر موقت باشد. در سال ۲۰۰۶ برای بستن آن تصمیمی اتخاذ شد اما اجرای این تصمیم دائما به بهانه‌های مختلف به عقب افتاد.

او گفت، دفتر نمایندگی عالی نه فقط منسوخ شده بلکه برای بوسنی و هرزگوین تحقیر آمیز است چرا که این کشور نیازی به نظارت خارجی ندارد و تمام مسئولیت آینده این کشور تنها متعلق به مردمش است.

لاوروف با بازبینی توافق دیتون در حالی که تقاضاهایی "از خارج" برای اعمال تغییرات در این توافق صلح مطرح شده، مخالفت کرد و گفت چنین درخواست‌هایی به خاطر این است که برخی بندهای این توافق بر خلاف منافع برخی کشورهاست.

لاوروف تاکید کرد، روابط روسیه و بوسنی یک "شراکت دوستانه" است و مسکو و سارایوو از یکدیگر در مجامع چندجانبه حمایت می‌کنند. به گفته لاوروف، دو کشور در زمینه غیرقابل قبول بودن بازبینی در نتایج جنگ جهانی دوم توافق دارند.

در عین حال به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه به همراه ولادیمیر ماکی، همتاسی بلاروسی خود در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص وضعیت فعلی در بلاروس بحث داشتند و لاوروف بر حمایت مسکو از ابتکار عمل اجرای اصلاحات قانون اساسی در این کشور تاکید کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام داشت: این دو وزیر به تبادل‌نظر درباره وضعیت فعلی در بلاروس پرداختند. طرف روسی بر حمایتش از ابتکارعمل رهبران بلاروس برای اجرای اصلاحات قانون اساسی به نفع عادی‌سازی وضعیت این کشور در سریعترین زمان تاکید کرد.

همچنین دیپلمات‌های ارشد روسیه و بلاروس به بحث درباره تدارک برای یک نشست مشترک کمیته‌های مشورتی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور که قرار است نوامبر در مینسک برگزار شود، پرداختند. آنها همچنین "به سراغ مسائل مهم مربوط به همکاری در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی کلیدی و اول از همه سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا رفتند.

انتهای پیام


10783315
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است