بین‌الملل 03:19 - 11 بهمن 1393
ریاکاری عمیق و بسیار زیاد آمریکا در قبال سیاست گذاری خود در کوبا پیامدهای ناگواری برای این کشور خواهد داشت ؛ چرا که در سایه برقراری روابط و از سرگیری همکاری ها آمریکا بهتر می تواند اقدامات خصمانه خود را مخفی نماید .

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ پایگاه خبری این شبکه روسی در گفتگوبا " دنیل شو " کارشناس و تحلیلگر سیاسی نوشت : ماه گذشته رفع کلی تحریم های آمریکایی بر ضد کوبا تعجب جهانیان را برانگیخت . بدیهی است که استراتژی آمریکا تغییری نکرده است بلکه واشنگتن تصمیم دارد کوبا را به مستعمره جدیدی برای خود تبدیل نماید . باراک اوباما اعلام کرد که تلاش 50 ساله آمریکا برای به انزوا کشاندن کوبا در نهایت بی اثر و بیهوده بوده است . 


برخی از کارشناسان و ناظرین سیاسی معتقدند تغییر استراتژی آمریکا در قبال همسایه خود نشان دهنده برگ جدیدی از روابط میان آمریکا و کوباست که از سال 1959 و در زمان حکومت فیدل کاسترو از بین رفته بود . این در حالی است که گرم کردن روابط با کوبا تنها یکی از شگردهای واشنگتن است تا از این طریق بار دیگر دامنه استعمارگری خود را با سیاست " ورود اسب تروجان " به خاک کوبا در این کشور بگسترد . 


این استاد امور بین الملل دانشگاه مرکزی شهر نیویورک در ادامه افزود : واشنگتن تنها تاکتیک رفتاری خود را در قبال کوبا تغییر داده است و اصل سیاست همان سیاست پیشین می باشد . استراتژی نرم تر اوباما در مورد کوبا دلیلی برای اصلاح سیاستی دیرینه و استعمارطلبانه نیست بلکه تنها اسب تروجانی است که ابتدا باید با آرامش و بدون تنش وارد کوبا شود و سپس با گذشت زمان به تحقق اهداف کاخ سفید مبادرت نماید .


باید گفت که در نگرش آمریکا نسبت به کوبا ریاکاری بسیار زیادی وجود دارد . سازمان ها و انجمن های وابسته به دولت آمریکا با بکارگیری نیروهای داخلی در کوبا تلاش می کنند زمینه را برای مبارزات نرم علیه دولت این کشور فراهم نمایند . وعده رفع تحریم های ضدکوبا از سوی باراک اوباما داده شده اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه عملیاتی شدن آن دیده نشده بنابراین می توان گفت که واشنگتن تلاش می کند کوبا را به وضعیت سال 1959 بازگرداند . 


این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد : مانند جمهوری دومینیکن و هائیتی که اکنون بعنوان نئومستعمرات آمریکا مطرح هستند ، واشنگتن تلاش می کند دامنه استعمار خود را بر سر کوبا نیز باز کند . محاصره کوبا توسط آمریکا طی چند دهه گذشته تریلیون ها دلار برای این کشور ( کوبا ) هزینه داشته و اکنون واشنگتن کوچکترین اقدام یا صحبتی درباره لزوم جبران این خسارت شدید انجام نمی دهد . 


در سویی دیگر با به سایر اقدامات آمریکا در قبال کوبا نیز توجه داشت . سیا تلاش های متعددی برای ترور " فیدل کاسترو " انجام داده است ، همچنین کمپین های فراوانی از واشنگتن و از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی گروه های اپوزیسیون در کوبا را تشویق به کودتا علیه دولت کرده اند . بااین شرایط واقعا شرایط برای احیای روابط میان کوبا و آمریکا محیاست ؟


دنیل شو در انتها خاطرنشان کرد : کوبا تا همین چند وقت پیش نیز در لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم قرار داشت اام به محض احیای روابط میان هاوانا و واشنگتن ، نام کوبا از این لیست خارج شد . این مساله نشان دهنده اوج ریاکاری ایالات متحده در برخورد حقیقی با تروریسم است . 


بدیهی است که مقامات دولتی کوبا از ورود اسب تروجان آمریکایی به کشور خود آگاه هستند . آنها باید بتوانند با سیاستی قدرتمنددر مقابل این سیاست موذیانه واشنگتن ایستادگی کنند و مانع تبدیل کوبا به یکی دیگر از نئومستعمرات آمریکا شوند . 




انتهای پیام /

5737144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در نتیجه حملات پنجشنبه شب حزب الله در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، یک صهیونیست در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به هلاکت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برپا کردن چادر در اعتراض به حدود هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه از دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به دانشگاه‌های کانادا گسترش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر سیاسی انصارالله یمن سرکوب معترضان مسالمت‌جو در دانشگاه‌ها از سوی مقامات آمریکایی را که خواستار پایان دادن به جنایات نسل کشی در غزه بودند، محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه ال پائیس امروز از قول منابعی که خواستند نامشان فاش نشود نوشت، اسپانیا قراراست تعدادی موشک‌های پاتریوت به اوکراین بفرستد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان در عملیاتی ترکیبی یک کاروان نظامی ارتش اسرائیل را در نزدیکی موضع نظامی «رویسات العلم» در شمال فلسطین اشغالی به دام انداخت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است