بین‌الملل 10:42 - 04 آبان 1393
احتمال عدم تمدید بسته کمک‌های غیر نظامی پنج ساله آمریکا به پاکستان که سال آینده منقضی می‌شود، نشان می‌دهد واشنگتن تمرکز خود را از جنوب آسیا به خاورمیانه تغییر داده است.

آمریکا و تغییر استراتژی در جنوب آسیا؛ رقابت هند و پاکستان بر سر دلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد،شهباز رعنا نویسنده پاکستان با انتشار مقاله‌ای به بررسی موضوع کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان پرداخته است.

احتمال عدم تمدید بسته کمک‌های غیر نظامی پنج ساله آمریکا به پاکستان که سال آینده منقضی می‌شود نشان می‌دهد واشنگتن تمرکز خود را از جنوب آسیا به خاورمیانه تغییر داده است.

با توجه به اظهارنظر برخی منابع در وزارت دارایی و محافل دیپلماتیک احتمال بسیار کمی وجود دارد که کنگره آمریکا بسته کمک‌های غیر نظامی 7.5 میلیارد دلاری تحت قانون کری لوگار سال 2009 که ماه سپتامبر به پایان رسید را تمدید کند.

مقامات پاکستان می‌گویند: دولت پیام‌های دلسرد کننده‌ای در مورد ادامه کمک‌های غیر نظامی آمریکا پس از 2015 در طول ملاقات با مقامات آمریکاییبه ویژه «رابین رافل»، مشاور ارشد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان و پاکستان، که بین 27 سپتامبر تا 6 اکتبر از اسلام‌اباد بازدید کرد، دریافت کرده‌اند.

به گفته آنان، رافل همچنین مبلغ کمک مالی مورد انتظار پاکستان از کنفرانس سرمایه‌گذاران که 8 اکتبر در واشنگتن برگزار شد را کاهش داد.

پاکستان انتظار تعهد مالی به  ارزش 5 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران ایالات متحده برای ساخت «سد دیامر بهاسا» داشت، اما تنها وعده‌هایی در این باره داده شد. کنگره ایالات متحده لایحه کری لوگار را به صورت قانون در اکتبر سال 2010 گذراند. اگرچه این کمک که تأکید آن بر انرژی، رشد اقتصادی، کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت و زیرساخت‌های پاکستان است، طبق آنچه وعده داده شده به انجام نرسید.

بر طبق بخش دهم این قانون، بسته کمک‌ها می‌تواند تا پس از 2015 ادامه یابد. در این بخش آمده است که در جهت بهبود فضای سیاسی و اقتصادی در پاکستان، مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای هر سال مالی 2015 تا 2019 اختصاص داده می‌شود.

در حالی تاریخ انقضای بسته کمک‌های غیرنظامی آمریکا رسیده که این کشور در حال تغییر اولویت منافع استراتژیک خود در منطقه است و امکان تمدید آن کم است.

سناتور «مشاهد حسین سید» متخصص امور دفاعی و استراتژیک می‌گوید: ایالات متحده در تلاش است تا نقش خود را به کشورهایی در منطقه واگذار کند که در جنوب آسیا با این کشور همگرایی منافع استراتژیک دارند. آمریکا، هند را شریک استراتژیک قابل اعتمادتر می‌داند.

وی افزود: ایالات متحده که تا سال 2016 از لحاظ نظامی کاملا بیرون از آسیای جنوبی خواهد بود خواهان هند فعال‌تر برای بازداشتن پاکستان در افغانستان و چین در بقیه آسیاست. 

به گفته برخی منابع در بخش امور اقتصادی، این امر جریان کمک‌های مالی و غیرنظامی از سوی واشنگتن تحت ضمانت «صندوق پشتیبانی از ائتلاف» را کاهش می‌دهد.

«رعنا محمد افضل» وزیر پارلمانی در امور مالی در اوایل سال جاری به مجلس شورای ملی اعلام کرد که پاکستان تا به حال بیش از 3.8 میلیارد دلار در مقابل تعهد کل 7.5 میلیارد دلاری از آمریکا دریافت کرده که تقریبا سه چهارم از این پول بدون نظارت دولت صرف شده است. 

مقاماتی که در ارتباط با این تحولات هستند وزارت دارایی پاکستان را مسئول عدم نظارت بر کمک‌های غیرنظامی می‌داند، به گفته آنان وزارت دارایی جلسات بررسی3 ماهه را به طور منظم انجام نداده است.

با این حال، سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسلام آباد اعلام کرد که تمام بسته کمک 7.5 میلیارد دلاری بیش از مدت 5 سالی که پیش بینی شده بود به پاکستان اختصاص خواهد یافت.

این سخنگو قول داد که این امر، تعهد دراز مدت آمریکا به توسعه نهادهای غیر نظامی پاکستان را کاهش نمی‌دهد.

وی لغو کمک‌های سالانه را مطرح نکرد، اما گفت که دولت اوباما حدود 1 میلیارد دلار در سال، برای کمک‌های نظامی و غیر نظامی هزینه کرده است. قانون کری لوگار نیاز به 1.5 میلیارد دلار در پرداخت کمک‌های سالانه غیر نظامی جدا از کمک‌های نظامی دارد.

این در حالی است که این سخنگو در مورد دیدار سفیر رافل گفت که وی در مورد طیف گسترده‌ای ار مسائل سیاسی و اقتصادی مربوط به روابط دو جانبه صحبت کرده است.

منبع: تریبون

انتهای پیام/

 


5041278
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا و جلوگیری از حمله به رفح امروز به اراضی اشغالی سفر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد فلسطینی ساکن در تورنتو بخشی از زندگی طاقت فرسای خانواده خود در زیر بمباران‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را روایت کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام صهیونیست نسبت به خطرات تشدید تنش‌ها با حزب‌الله هشدار داد و گفت تعداد بالای موشک‌های مقاومت، سیستم‌های دفاع هوایی را دچار مشکل می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد نظامی آمریکا مدعی شد که دولت بایدن ساخت اسکله موقت در ساحل غزه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق کشتی آغاز کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که حمله به رفح به یک درگیری سیاسی داخلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی همکاری رئیس دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا با پلیس برای سرکوب دانشجویان حامی غزه، درخواست‌ها برای برکناری رئیس مصری الاصل این دانشگاه افزایش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی با وجود اطلاع‌رسانی درباره سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه، به عمد آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم مایل است در ازای توافق با حماس از قصد خود برای حمله به شهر رفح صرف نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دادگاهی در سن پترزبورگ حکم مسدود کردن وجوه متعلق به «جی پی مورگان» بزرگترین بانک آمریکایی در روسیه را صادر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است