فرهنگی‌هنری 17:23 - 02 آبان 1395
در نشست نقد و بررسی نمایش مطرح شد
جواد روشن از منتقدان تئاتر گفت: وقتی ما واژه دفاع مقدس را به کار می بریم، در حقیقت با جنگی مواجه هستیم که آن جنگ یک وضعیتی را برای ما به وجود می‌آورد. این وضعیت می‌تواند منظرهای مختلف را از بعد عاشقانه، اقتصادی و مقاومت پدید آورد.

«قرارمان فصل خرما»، یک روایت عاشقانه در بستر دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین نشست «روایت صحنه» با محوریت نقد و بررسی نمایش «قرارمان فصل خرما»روز گذشته (شنبه ۱ آبان) بعد از اجرای این نمایش با حضور کارگردان و نویسنده اثر برگزار شد. در این نشست فرح آزادیان نویسنده نمایشنامه، رضا رمضانی کارگردان نمایش و جواد روشن به عنوان منتقد به همراه یحیی نظری مجری و کارشناس برنامه، حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، فرح آزادیان نویسنده نمایشنامه درباره متن نمایشی خود گفت: چیزی که برای من اهمیت داشت در ابتدا نوشتن یک متن نمایشی در حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری بود. در ابتدا شخصیتی به نام مدینه در ذهنم بود که یک تفکری برای او در نظر گرفتم. برای مدینه آباد کردن شهری که در حال ویران شدن بود اهمیت دارد. او می خواهد شهرش را آباد کند. شهری که معلوم نیست چه بلایی سر آن می آید، ولی یک زن با اقتدار، تفکری دارد که این شهر مال ماست و من به فکر آبادانی آن هستم. او ترجیح می دهد که در بحبوحه جنگ به آبادانی نخلستان فکر کند. نخلستان در این نمایش، نماد شهر است. کار آبادانی نخلستان را به صابر می سپارد و این در حالی است که بشیر در جایی از متن به مدینه می‌گوید که کار آبادانی نخلستان را به او بسپارد ولی مدینه می‌داند که این کار صابر است.

وی ادامه داد: حتی در زیر متن هم آمده است که خیلی ها تفنگ دستشان است و داس دستشان نیست. در حالی که در این هنگامه جنگ، صابر عوض تفنگ، داس در دست دارد. این دو ابزار داس و تفنگ یک کارکرد دارند. مدینه با خود فکر می کند که همه دارند می روند و می جنگند. کسی هم باید باشد که شهر را آباد کند.آباد کردن نخلستان به مانند جنگیدن است. کسی در یک طرف ویران می کند و باید کسانی باشند که این ویرانی را با آباد کردن شهر و نخلستان از بین ببرند.

جواد روشن در شروع صحبت های خود درباره اظهارات نویسنده متن و رویکرد متن گفت: من احساس می کنم که آنچه خانم آزادیان درباره متن و کارکرد عناصر آن می گویند در متن چندان دیده نمی شود. در حقیقت عنصری که بیش از هر چیز دیگری در متن دیده می شود موضوع قصاص است. البته باید ابتدا به این موضوع اشاره کنم که ما اکنون نمایشنامه را از منظر اجرا می بینیم. ما در واقع با متن مکتوب مواجه نیستیم. وقتی ما متن را از منظر اجرا می بینیم با یک دراماتورژ، کارگردان و نوع کارگردانی او مواجه هستیم. چه بسا که متن در دستان کارگردانان مختلف اجراهای مختلفی داشته باشند. ممکن است که نویسنده از منظرآنچه که روی کاغذ آورده است درباره متن حرف بزند.

 وی افزود: واژه دفاع مقدس دامنه گسترده ای دارد و من به شخصه با آن مواجه هستم که وقتی ما واژه دفاع مقدس را بکار می بریم در حقیقت با جنگی مواجه هستیم که آن جنگ یک وضعیتی را برای ما به وجود می آورد. این وضعیت می تواند منظرهای مختلف را از بعد عاشقانه، اقتصادی و مقاومت پدید آورد.

روشن در ادامه گفت: ما در این متن از دل اتفاقات نمایشنامه با دو نیروی مخالف یکدیگر مواجه هستیم. یک شخصیتی به نام بشیر وجود دارد با یک نیروی مخالف که قبل از اینکه صابر به دردسر بیافتد و مورد غضب مدینه قرار واقع شود، بشیر نسبت به او نگاه حسودانه ای داشته است. بخش عمده قصه ما درباره این موضوع است. حال یک نیرویی از خارج وارد قصه می شود و آن جنگ است که در حال نزدیک شدن است. مانند پدری که جنازه او از جنگ برمی گردد و هر لحظه شعله های جنگ به شهر نزدیک تر می شود و خبر می رسد که باید خانه و کاشانه خود را رها کنند چون دشمن نزدیک شده است.

این منتقد تئاتر دو نقطه اوج برای این نمایش برشمرد و گفت: از این دو نقطه اوج یکی درگیری بشیر و صابر است و دیگری خبری است که شیخ می آورد که دشمن در حال نزدیک شدن است.

جواد روشن شخصیت مدینه را یک مادر دلسوخته دانست که عزیز خود را از دست داده است و حال غمی بر دل او نشسته است و نمی تواند به راحتی از آن بگذرد. او علیرغم دوست داشتن صابر و آگاهی نسبت به علاقمندی دخترش نسبت به صابر، ولی نمی تواند به راحتی از خون پسرش بگذرد؛ گر چه صابر را مانند پسر خود همچنان دوست دارد.

این منتقد تئاتر با اشاره به سخنان اولیه فرح آزادیان درباره آبادانی و ذهنیت نهفته در درون مدینه تاکید کرد: من به عنوان یک مخاطب این آبادانی را که مدینه دنبال آن است و بخاطر آن صابر را به کار در نخلستان وا می دارد را نمی بینم. ما این فکر مدینه را به لحاظ اجرا نمی بینیم. خیلی نمی بینیم که اجرا به آن سمت برود. من به زعم خودم فکر می کنم آنچه باعث می شود مدینه صابر را نگه دارد، به نوعی می خواهد او را تنبیه کند. او شاید دوست ندارد صابر را از دست بدهد و هم می خواهد او را حفظ کند. پس ما به عنوان مخاطب چندان از ورای اجرا به مقوله نخلستان متمرکز نمی شویم.

* آسیب نمایش، پایان‌بندی نمادین آن است

رضا رمضانی در پاسخ به اظهارات منتقد این نشست، گفت: وقتی متن به دست من رسید تا مرحله اجرا تغییراتی در آن رخ داد. نگاه اولیه متن همین گفته های خانم فرح آزادیان است اما با تغییراتی که در متن به وجود آمد، عملا به سمت و سویی رفتیم که شما هم به آن اشاره کردید.

جواد روشن درباره پایان بندی متن نمایشنامه گفت: به نظر من آسیب متن پایان‌بندی آن است. در این نمایشنامه به خوبی مقدمه چینی می شود. گره افکنی ایجاد می شود. شخصیت ها را می شناسیم و دامنه اطلاعات تماشگر افزوده می شود. اما در فصل پایانی می بینیم که پایان نمایش شکل نمادین به خود می گیرد و خیلی بر اساس ابتدای نمایش که زمینه چینی آن ایجاد شده است پیش نمی رود و مخاطب را راضی نمی کند. این پایان بندی نمادین چندان با کلیت نمایش هارمونی پیدا نکرده است. این پایان بندی به اندازه سایر بخش های ابتدایی نمایش به آن پرداخته نشده است. به نظر من وقتی ما این همه از مدینه غم می بینیم باید به او یک خلوت بدهیم تا برای بخشش آماده شود. مدینه باید این خلوت را با تماشاگران به اشتراک بگذارد.

جواد روشن درباره شیوه اجرایی نمایش «قرارمان فصل خرما» گفت: به نظر من این نمایش از لحاظ اجرایی شُسته رفته بود. عوامل اجرایی در هیچکدام از بخش های نمایش کم نگذاشته بودند و عناصر نمایش در خدمت معنایی که قرار بود از آن استخراج شود، قرار گرفته بودند. در بحث اجرا بخش اول دکور نمایش است که هر کارگردانی ممکن است به نحو متفاوت از یک متن آن را اجرا کند. در این نمایش دکور گواه یک جغرافیای خاص است و یک دنیای رئال را به ما می شناساند.

منتقد نشست «روایت صحنه» معدل بازی های این نمایش را مورد قبول ارزیابی کرد  به گونه ای که تماشاگران را آزار نمی دهد. وقتی شخصیت هایی که سن بیشتری دارند که با بازیگران تفاوت سنی دارند به گونه ای بازی می شوند که آزار دهنده نیست. به نظرم یک میانه در آن وجود داشت که باورپذیری و همراهی تماشاگر را به وجود آورده بود.

وی در ادامه درباره لهجه در بازی بازیگران این نمایش افزود: ما هر جا از لهجه استفاده می کنیم کار خیلی سخت می شود. بازیگرها تمرکز خوبی روی آن داشتنداما علیرغم این یک جاهایی این لهجه و حفظ آن از کار بیرون می زند. اما در مجموع باز هم برآیندی که برای تماشاگر ایجاد می شود باورپذیربود. در مجموع می توانم بگویم که بازی ها مورد قبول بود.

در پایان این نشست رضا رمضانی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره پوستر نمایش، به ایراد توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: چیزی که در طراحی پوستر نمایش می بینیم نماد ایستادگی است. یک چهارپایه است و پوتین و گل و خاک روی آن و شکل نگارش کلمات که به شکل ایستا چیده شده اند. این چیزی است که طراح از نمایش ما برداشت کرده است.


8243152
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است