اجتماعی 09:36 - 04 مرداد 1403
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ترافیک امری فرابخشی است و متولی انحصاری ندارد، لذا باید تلفیقی از اقدامات ترکیبی با مشارکت مردم در دستور کار باشد.

تنظیم‌گری حلقه مفقوده در مدیریت فرابخشی ترافیک

سردار سید تیمور حسینی، در یادداشتی نوشت: برای پاسخ به سونامی تراکم و ازدحام خودرو، موتور و عابر در معابر پرترافیک شهری و سازگاری سامانه‌های حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی (با روزآمد کردن زیر ساخت‌های فنی و فرهنگی) اگر چاره‌ای ابداعی خلاقانه و فناورانه مبتنی بر اشراف اطلاعاتی و ارتقا توان مداخله‌ای نیاندیشیم بالاجبار وارد فاز مدیریت بحران خواهیم شد و هزینه گزاف تری پرداخت خواهیم کرد.

مدیریت ترافیک امری فرابخشی است و متولی انحصاری و اختصاصی ندارد فلذا باید تلفیقی از اقدامات ترکیبی با محوریت و مشارکت مردم پایه در دستور کار ما باشد.

اصولاً در مدیریت فرابخشی همواره با مفهومی به نام تعارض و تزاحم منافع مواجه هستیم که در آن منافع صنفی و گروهی و سازمانی و حتی شخصی بر نحوه حل مسئله تأثیر می‌گذارند.

چشم‌انداز راهبردی در توسعه زندگی شهری همواره باید تعادل بین تحرک، رشد و رقابت که ضرورت دنیای مدرن هستند را با پایداری کیفیت زندگی شهری حفظ کند و پر واضح است که کیفیت زندگی شهری باید بر سایر عوامل رجحان و برتری داشته باشد.

هر چند امکان دارد سوال شود که ما شورای عالی هماهنگی ترافیک استان‌ها در وزارت کشور را داریم که فرمایش صحیحی است و بسیار هم فکر و ساختار درستی بوده که برابر حکم وزیر کشور ۶ محور کاری را با تمرکز بر قانون هوای پاک و زیر ساخت‌های لازم قانونی و عمرانی را تعقیب می‌کند ولی تنظیم‌گری مدنظر در اینجا مدیریت میدان و صحنه عمل در لحظه و هنگام بروز حوادث و بحران‌های ترافیکی است که از طریق دبیرخانه و تشکیل جلسات ادواری با اعضای گسترده از طریق مکاتبات مرسوم امکان پذیر نیست. البته تشکیلات شورای عالی می‌تواند به منظور حذف بروکراسی زائد و زمان‌بر مصوباتی به رده‌های متولی حمل و نقل ابلاغ نماید که مثلاً مدیریت میدان (پلیس) به علت اهمیت و ضرورت ایمنی جان و مال مردم مکلف و موظف به اعلام ایراد و نواقص خودرو و معابر و رفتار خطرساز و ممانعت بدون تشریفات از ادامه روند بر اساس تشخیص فنی می‌باشد تا اقتدار قانون نیز نمود عینی‌تری یابد.

برای حصول این منظور با استفاده از تجربه جهان راهی به جز برنامه‌ریزی بر اساس رگلاتوری و یا تنظیم‌گری مابین اجزا پیش گفته نداریم. چون نظم و امنیت عمومی هدف نهایی از مدیریت تردد در کشور است به نظر می‌رسد که مانند سایر دول، پلیس به علت چالاکی و حضور میدانی می‌تواند این تنظیم‌گری را به نمایندگی وبا مشارکت مردم بر عهده بگیرد.


12076360
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راه فراجا جزئیات سانحه تصادف خودروی همسر معاون رئیس جمهور را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادستان کل کشور گفت: دادستان‌ها و ضابطین وظیفه دارند اموال کارگزاران و مرتبطین آنها که از طریق نامشروع تحصیل شده یا ظن به نامشروع‌بودن آن وجود دارد بررسی کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی گفت: مدیریت در حوزه معدن نیازمند دانش و تجربه عمیق است و بدون توجه به شایسته‌سالاری، ارتقای این بخش ممکن نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فروزنده گفت: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و همچنین ۱۰ هزار تاکسی برقی وارد پایتخت خواهند شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر خدمت بزرگی به مردم و انقلاب کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران، از موافقت معتمدیان، مقام عالی دولت در استان با اجرای طرح دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های استان در روز‌های پنج‌شنبه خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ زینی‌وند گفت: یک قلاده سگ، عامل تصادف مرگبار و فوت عابر پیاده در بزرگراه لشگری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کالوندی از آغاز اجرای طرحی نوین با عنوان «مردم» برای نخستین‌بار در کشور با هدف رفع مشکلات مناطق کم برخوردار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» داشتن تمرکز می‌تواند به صورت مستقیم کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میدری از دستور صریح رئیس جمهور برای هزینه‌کرد درآمد‌های ناشی از اصلاح قیمت بنزین کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها برای طرح کالابرگ خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است