اجتماعی 09:36 - 04 مرداد 1403
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ترافیک امری فرابخشی است و متولی انحصاری ندارد، لذا باید تلفیقی از اقدامات ترکیبی با مشارکت مردم در دستور کار باشد.

تنظیم‌گری حلقه مفقوده در مدیریت فرابخشی ترافیک

سردار سید تیمور حسینی، در یادداشتی نوشت: برای پاسخ به سونامی تراکم و ازدحام خودرو، موتور و عابر در معابر پرترافیک شهری و سازگاری سامانه‌های حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی (با روزآمد کردن زیر ساخت‌های فنی و فرهنگی) اگر چاره‌ای ابداعی خلاقانه و فناورانه مبتنی بر اشراف اطلاعاتی و ارتقا توان مداخله‌ای نیاندیشیم بالاجبار وارد فاز مدیریت بحران خواهیم شد و هزینه گزاف تری پرداخت خواهیم کرد.

مدیریت ترافیک امری فرابخشی است و متولی انحصاری و اختصاصی ندارد فلذا باید تلفیقی از اقدامات ترکیبی با محوریت و مشارکت مردم پایه در دستور کار ما باشد.

اصولاً در مدیریت فرابخشی همواره با مفهومی به نام تعارض و تزاحم منافع مواجه هستیم که در آن منافع صنفی و گروهی و سازمانی و حتی شخصی بر نحوه حل مسئله تأثیر می‌گذارند.

چشم‌انداز راهبردی در توسعه زندگی شهری همواره باید تعادل بین تحرک، رشد و رقابت که ضرورت دنیای مدرن هستند را با پایداری کیفیت زندگی شهری حفظ کند و پر واضح است که کیفیت زندگی شهری باید بر سایر عوامل رجحان و برتری داشته باشد.

هر چند امکان دارد سوال شود که ما شورای عالی هماهنگی ترافیک استان‌ها در وزارت کشور را داریم که فرمایش صحیحی است و بسیار هم فکر و ساختار درستی بوده که برابر حکم وزیر کشور ۶ محور کاری را با تمرکز بر قانون هوای پاک و زیر ساخت‌های لازم قانونی و عمرانی را تعقیب می‌کند ولی تنظیم‌گری مدنظر در اینجا مدیریت میدان و صحنه عمل در لحظه و هنگام بروز حوادث و بحران‌های ترافیکی است که از طریق دبیرخانه و تشکیل جلسات ادواری با اعضای گسترده از طریق مکاتبات مرسوم امکان پذیر نیست. البته تشکیلات شورای عالی می‌تواند به منظور حذف بروکراسی زائد و زمان‌بر مصوباتی به رده‌های متولی حمل و نقل ابلاغ نماید که مثلاً مدیریت میدان (پلیس) به علت اهمیت و ضرورت ایمنی جان و مال مردم مکلف و موظف به اعلام ایراد و نواقص خودرو و معابر و رفتار خطرساز و ممانعت بدون تشریفات از ادامه روند بر اساس تشخیص فنی می‌باشد تا اقتدار قانون نیز نمود عینی‌تری یابد.

برای حصول این منظور با استفاده از تجربه جهان راهی به جز برنامه‌ریزی بر اساس رگلاتوری و یا تنظیم‌گری مابین اجزا پیش گفته نداریم. چون نظم و امنیت عمومی هدف نهایی از مدیریت تردد در کشور است به نظر می‌رسد که مانند سایر دول، پلیس به علت چالاکی و حضور میدانی می‌تواند این تنظیم‌گری را به نمایندگی وبا مشارکت مردم بر عهده بگیرد.


12076360
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات قرآن و عترت ویژه خانواده‌های کارکنان ناجا با حضور ۶۰۰ شرکت کننده حال برگزاری است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات قرآن و عترت ویژه خانواده‌های کارکنان ناجا با حضور ۶۰۰ شرکت کننده حال برگزاری است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر رفاه از حل مشکل پرداخت یارانه ۱۳ هزار معلول خبرداد و گفت: یارانه این افراد به زودی پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میدری گفت: برای رفع مشکلات جامعه، نیازمند ارتباط سازمان‌یافته هستیم و هر وقت بتوانیم به این سمت حرکت کنیم حتما به موفقیت می‌رسیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از مرگ ۳۱۴ نفر در صحنه تصادفات رانندگی رخ داده طی یک هفته گذشته در کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور پایتخت گفت: بدلیل عملیات عمرانی تونل نیایش امشب شنبه ۱۷ شهریور مسدود است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کوهنورد سقوط کرده در منطقه گرده آلمان‌ها با تلاش‌ تیم امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نجات یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادگاه رسیدگی به پرونده محاکمه آمران و عاملان ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صبح امروز در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک مددجو اجتماعی گفت: مددجویان در تنگنای اقتصادی و اجتماعی دست و پا می‌زنند، با مشکلاتی، چون فقر، تبعیض و تنهایی می جنگند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دیوان‌عالی کشور دستور داد که درخواست‌های اعاده دادرسی ماده ۴۷۴ (مخصوصاً برای مجازات‌های برگشت‌ناپذیر) خارج از نوبت رسیدگی شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است