محتوای درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: «کیفیت بخشی و اجرای عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، صرفاً فضای آموزشی نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «دانشآموزان با نیازهای ویژه بیش از دانش آموزان عادی به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی نیازمند هستند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که دانشآموزان استثنایی محدودیتهایی دارند؛ افزود: «مدارس این دانشآموزان باید معماری و طراحی خاص داشته و براساس نیاز دانشآموزان استثنایی مناسب سازی شود.»
سالار قاسمی گفت: «کمبود فضای آموزشی خیلی جدی نیست اما فضاهای آموزشی متناسب با نیاز دانشآموزان نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که فضاهای آموزشی استثنایی باید با توجه به نیاز دانش آموزان مناسب سازی شوند؛ تصریح کرد: «شرایط خاص دانشآموزان با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس فضاهای که در اختیار سازمان قرار میگیرد باید متناسب باشد.»
سالار قاسمی گفت: «آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در فرایند ۵ ساله مدارس استثنایی را متناسب سازی کند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: «نسبت معلم به دانش آموزان استثنایی شش نفر است یعنی ۱ معلم و ۵ دانش آموز در هر کلاس است.»
سالار قاسمی گفت:« ایمن سازی فضاهای آموزشی و ورزشی نیازمند استاندارد سازی و متناسبسازی است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی اگر فضاهای مذکور متناسب سازی نشدهباشند از پیمانکاران فضاها را تحویل نمیگیرد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که برنامه درسی ملی با توجه به نیازهای روز دانشآموز به روزرسانی نشده است؛ تصریح کرد: «یکی از وظایف جدی سازمان آموزش استثنایی اشاره شده تغییر مداوم و مستمر محتوای درسی بر اساس تغییر و تحولات آموزش و پرورش دنیا است.»
سالار قاسمی با بیان این که برای تغییر محتوای دروس با پژوهشکدهها و دانشگاه علامه، دانشگاه تهران نشستهایی داشته؛ اظهار کرد:«سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۵۰ محتوا به عنوان کتب درسی دارد که دز فرایند ۵ ساله سعی میشود این محتواها اصلاح شود.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷۵۰ مدرسه دارد که از این تعداد حدود ۵۷۰ مدرسه مربوط به آموزش متوسطه دوم است. حدود ۱۰ هزار دانش آموز در کارو دانش و حدود ۷ هزار دانشآموز در آموزش پیشرفته دارد.»
سالار قاسمی ادامه داد: «در کار و دانش با توجه به طیف دانشآموزان آموزشهای مهارتی همچون باغبانی، پرورش پرندگان زینتی، رشتههای فنی و… داده میشود و دانشآموزان مهارتهای لازم را آموزش دیده و در مواقعی دانشآموزان محصولات خود را به فروش میرسانند و از این طریق درآمد زایی میکنند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که حدود ۱۶ هزار دانشآموز استثنایی بازمانده از تحصیل هستند؛ تصریح کرد:«یکی از مهمترین دلایل بازماندگان تحصیل استثنایی عدم سرویس رایگان مدارس استثنایی است.در قانون بودجه ۱۴۰۳ و در قانون بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی شده که شهرداریها میتوانند سرویس ایاب ذهاب دانش آموزان را رایگان انجام بدهند اما در برخی استانها سرویس ایاب ذهاب دانش آموزان رایگان نیست و ما در حال رایزنی هستیم تا این مشکل رفع شود.»
12138708