به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در نشست مقدمات تهیه سند همکاری وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با موضوع مولدسازی سرمایههای آموزش و پرورش با رویکرد نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی و همچنین تولید مسکن برای فرهنگیان که با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و علیرضا زاکانی شهردار تهران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش و شهرداری برگزار شد، درباره موضوعات مشترک و ایجاد همافزایی بین این دو مجموعه بحث و تبادل نظر شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به اینکه باید تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است را مورد توجه قرار دهیم، گفت: باید بنای تربیتی در این تفاهمنامه را به عنوان یک الگوی مادر و قابل تسری داشته باشیم تا در استانهای دیگر نیز قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بحث مولدسازی که توسط سران قوا به تأیید رسید و رهبر معظم انقلاب نیز تأیید فرمودند باید تفاهمنامهها را امضا و بعد از آن سریعا آن را اجرا کنیم، افزود: ظرفیتهای زیادی در حوزه فضا و ساختوساز داریم که باید نقصها را در این زمینه برطرف کنیم.
نوری ادامه داد: امیدواریم بتوانیم شهر تهران را براساس هویتهای ایرانی-اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت عمومی به جهان نشان دهیم و اگر در این راه از ظرفیت گروههای مردمی نیز استفاده کنیم، میتواند الگویی پایدار، مانا، جذاب و قابل ارائه برای کشور ما و دیگر کشورها به نمایش گذاشته شود.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه اظهار کرد: تکیه کار ما بر مسائل فرهنگی است. بنیان فرهنگی همه شئون جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد و از آنجا که این بنیان خودش تحت تأثیر تعلیم و تربیت است، بالطبع ما نیز وظایف و تکالیفی را نسبت به نهاد تعلیم و تربیت داریم.
وی با بیان اینکه در شهرداری در سه سطح میتوانیم در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشیم که ناظر به مدارس، معلمان و دانش آموزان است، افزود: درباره مدارس حداقل خدمت ما، کمک به بازسازی مدارس است.
زاکانی ادامه داد: نیازمند این هستیم که نقشه مدارس شهر تهران احصا شود تا پیشنهادی را برای بازطراحی کل مدارس داشته باشیم و بتوانیم یک تفاهم بزرگ منعقد کنیم که در آن ظرفیتهای آموزش و پرورش مولدسازی شود و در خدمت توسعه آموزشی قرار گیرد.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: نکته بعدی قبول مسؤولیت مدارس است. ما میتوانیم ۳۵۳ مدرسه را در محلات شهر پشتیبانی کنیم و باری را از دوش آموزش و پرورش برداریم.
وی اضافه کرد: پشتیبانی ما در موضوع معلمان میتواند این باشد که به دغدغه فراغت و مسکن آنها توجه کنیم و ظرف چند سال مشکل مسکن آنها را حل کنیم. همچنین یک ارتباط و پیوستگی جدی با آنها داشته باشیم و از ظرفیت این قشر در مجموعه خودمان استفاده کنیم و بخشی از ظرفیتهای خودمان را در محلات با استفاده از تعامل و بهرهگیری از ظرفیت معلمان بارور کنیم.
زاکانی عنوان کرد: میتوان یک اوقات فراغت موثر و رشد دهنده را برای دانشآموزان مدنظر داشت. همچنین میتوان فعالیتهای فوق برنامه برای دانشآموزان با استفاده از ظرفیتهای مختلف شهرداری انجام داد؛ علاوه بر این میتوانیم چند اردوگاه را در تهران راه اندازی کنیم و در خدمت نوجوانان قرار دهیم.
وی یادآور شد: موضوع بهکارگیری دانشآموزان برای تحول در محلات میتواند مورد توجه قرار گیرد تا دانشآموز یک عنصر اثرگذار در جامعه باشد و مدیریت شهری را نقد کند و با آن ارتباط بگیرد؛ یک نمونه از این محور، گروههای دوام است که دانشآموزان میتوانند در این موضوع به ما کمک کنند.
شهردار تهران در پایان با بیان اینکه میتوانیم یک بستهای را در زمینه ارتباطمان داشته باشیم و در خدمت آموزش و پرورش به عنوان بخش اثرگذار جامعه باشیم و نقشی در ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید با همکاری دو مجموعه درباره بخشهای مختلف به یک نقشه راه مشترک برسیم.
پایان پیام/