اجتماعی 01:59 - 29 بهمن 1403
سخنگوی شهرداری تهران گفت: درباره قیمت اتوبوس های چینی همچنان اصرار داریم برخلاف ادعای مطرح شده، اتوبوس های خریداری شده از چین ارزان تر از اتوبوس های تولید داخل است و کیفیت بالاتری نیز دارند.

"اتوبوسهای چینی" قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یکی از موضوعاتی که در قرارداد شهرداری تهران با چین مطرح شد، مزیت‌های هزینه تمام شده پایین‌تر و کیفیت بالاتر نسبت به نمونه مشابه داخلی بود اما اخیراً طی مصاحبه‌ای که با یکی از تولیدکنندگان اتوبوس‌های برقی داخلی داشتیم اشکالاتی نسبت به برخی از مزیت‌های اتوبوس‌های وارداتی مطرح شد همچنین تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت "شتاب" تاکید دارد که اگر شرایط مساوی نظیر آنچه با طرف چینی(تایگر) منعقد شده برای آنها نیز همین شرایط در نظر گرفته شود و پرداخت‌ها با طرف تولیدکنندگان داخلی نیز نقدی باشد، توان تولید 1000 دستگاه اتوبوس برقی در سال را خواهند داشت و قیمت تمام شده و کیفیت آنها کمتر از نمونه مشابه چینی نخواهد بود؛ با این اوصاف چرا از ظرفیت تولید تولیدکنندگان داخلی که مزیت‌هایی نیز نسبت به نمونه چینی وارداتی دارند، به صورت کامل استفاده نشده است؟ اظهار کرد: بنده گزارش تسنیم را خواندم و از پیگیری موضوع از شما تشکر می‌کنم اما بار‌ها تأکید کرده‌ایم که طبیعتاً اولویت اول ما خرید از داخل و حمایت از تولید داخلی است و این را در عمل نشان دادیم.



وی ادامه داد: در خرید تاکسی‌ها تقریباً به همان اندازه که با طرف خارجی قرارداد منعقد کردیم با تولیدکننده داخلی نیز قرارداد داشتیم که عدد و رقم آن‌ها نیز مشخص است؛ درباره اتوبوس‌ها نیز همینطور است اما چند واقعیت را نمی‌توان انکار کرد البته این را برای زیر سؤال بردن تولید داخل بیان نمی‌کنم؛ اولاً بر خلاف ادعایی که تولیدکننده داخلی در گفتگو با تسنیم مطرح کرده در قرارداد چین به لحاظ مدل پرداخت نقدی و غیرنقد هیچ تفاوتی با روشی که با تولیدکنندگان داخلی داریم، وجود ندارد.



سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری تهران بر اساس مجوزی که هر سال در بودجه دریافت می‌کند معمولاً از طریق کارگزاری‌ها برای تبدیل زمین یا ملک به پول نقد اقدام می‌کند؛ مشابه همین مسیر در مورد چین هم تکرار شد بنابراین بحث پرداخت نقد و غیرنقد به این جهت تفاوت ندارد و این گزاره که ما چین را برای پرداخت پول نقد اولویت دادیم، درست نیست و بخشی از پولی که به چین دادیم غیرنقد بوده است.



محمدخانی متذکر  شد: در همه پروژه‌های شهرداری تهران کارگزاری به‌صورت واسط زمین را دریافت می‌کند و به جای آن پول نقد واریز می‌کند؛ همین مسیر در مورد همه قرارداد‌ها دایر است.



وی در ادامه با اشاره به موضوع کیفیت اتوبوس‌های چینی و ایرانی اظهار کرد: امکان مصاحبه و بازدید از هر دو اتوبوس چینی و داخلی برای خبرنگاران وجود دارد و حاضریم آن‌ها را در معرض بازدید اصحاب رسانه بگذاریم تا از لحاظ کیفیت ساخت، به لحاظ امکانات و سایر ویژگی‌ها آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند.



محمدخانی تصریح کرد: درباره قیمت اتوبوس‌ها نیز همچنان اصرار داریم برخلاف ادعایی که این مدیر محترم تولید‌کننده داخلی مطرح کرده، اتوبوس خریداری شده از چین، ارزان‌تر از اتوبوس تولید داخل است؛ قیمت اولیه‌ای که این شرکت در سال‌های 1401 و 1402 اعلام کرده بود حدود 90 هزار یورو گران‌تر از اتوبوس‌های چینی بود.



سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه تولیدکننده داخلی معتقد است قیمتی که درباره اتوبوس چینی اعلام کرده‌اید، قیمت تمام شده نیست و بدون درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی مانند حق گمرک، خدمات پس از فروش و ... است، گفت: قیمت تمام‌شده اتوبوس‌های چینی 220 هزار یورو به علاوه هزینه‌های گمرک و حمل و نقل به تهران است و قیمت اتوبوس داخلی حدود 280 هزار یورو است؛ حتی بدون در نظر گرفتن موضوع کیفیت، پیمایش اتوبوس‌های داخلی نصف اتوبوس‌های چینی و ظرفیت مسافر اتوبوس‌های چینی نیز با توجه به فضای داخلی بیشتر از اتوبوس‌های تولید داخل است.

وی تصریح کرد: این در حالیست که مردم تجربه استفاده از خودرو‌های تولید داخل را دارند و کیفیت آن‌ها موضوعی است که اعتراض مقام معظم رهبری هم که داعیه‌دار حمایت از تولید داخل هستند را هم در پی داشته است؛ تنها خطایی که مرتکب شدیم از نگاه خودروسازان داخلی این است که مسیری که دوستان برای انحصار ایجاد کرده بودند را با تلاش زاکانی؛ شهردار تهران و حمایت دولت قبلی و دولت فعلی، دور زدیم و توانستیم از این طریق به نفع مردم عمل کنیم و با صرفه‌جویی که از محل این خرید انجام شده، اتوبوس‌های بیشتری خریداری کنیم.



به گفته وی، در صورت خرید از تولیدکنندگان داخلی با قیمتی که اعلام کرده بودند به جای 2500 اتوبوس چینی، می‌توانستیم حدود 1700 اتوبوس برای تهران خریداری کنیم.

انتهای پیام/


12156895
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که ۵۵ درصد زائران حج آتی را بانوان تشکیل می‌دهند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اتوبوسرانی تهران از ارائه خدمات ویژه در آخرین پنجشنبه و جمعه سال به منظور تسهیل جابجایی شهروندان و خانواده‌های محترم شهدا در بهشت زهرا (س) خبر داد. ‬
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات سازمان امدادونجات گفت: نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در ۷ روز گذشته با ثبت ۵۴۱ مورد عملیات امدادی به بیش از هفتصد مصدوم خدمات امدادونجات ارائه دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از راه‌اندازی سامانه جدید صدور مدارک و احکام نجاتگری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز واریز حقوق اسفندماه بازنشستگان و ذینفعان کشوری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به افزایش آلاینده‌های جوی در مناطق مرکزی و نیمه جنوبی این استان تا دوشنبه هفته آینده هشدار داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» «پرویز»، یکی از مسن‌ترین شامپانزه‌های جهان، با بیش از ۷۰ سال سن بر اثر کهولت سن و عوارض ناشی از آن مرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معتمدیان از وجود ۶۷ بازارچه دائمی و ۵۵۴ فروشگاه صنایع دستی در استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دهک‌های ۴ تا ۷ از امروز می‌توانند در طرح کالابرگ شرکت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دهک‌های ۴ تا ۷ از امروز می‌توانند در طرح کالابرگ شرکت کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است