علمی فناوری 17:08 - 14 مهر 1401

امکان بهره برداری از هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بازدید دکتر فاطمی امین  وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر دکتر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه عنوان کرد: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات بدست آمده بر پایه الگوی متوسط دنیا، کشور ما در سال ۱۴۱۰ دست کم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد، گفت: در واقع نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی،۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به حجم ارزش این بازار گفت:  اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه کنیم مبلغی بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از لحاظ ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است.

وی ادامه داد: اگر درصدد استفاده از هواپیماهای ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد بنابراین باید روی هواپیماهای جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز کنیم. برای خرید  این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم.

مجری طرح خاطر نشان کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در حوزه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در شرکتهای هواپیمایی، هوانوردی و ... ایجاد می کند.

به گفته وی، این یکی از پیشرانهای اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته که دچار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری ها یک موضوع کلیدی است. در واقع از میان مولفه های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می باشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به نظر می رسد در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوری های کلیدی این صنعت برویم زیرا این راه مطمئنی است که  می توانیم منافع ملی را  از طریق آن تامین کنیم.

وی افزود: کشورهای  مختلف راههای مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشته اند از جمله با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستم ها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این مسیر گام برداشته اند. 

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه هوافضا گفت: این دانشگاه اولین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و اولین دوره های تحصیلی تکمیلی این رشته نیز در این دانشگاه شروع شد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ به صورت طرح  کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورایعالی عتف رسید.

وی با بیان اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، گفت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را میتوان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه یک ساختار و شبکه توسعه  فناوری در این طرح ایجاد شده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را ایجاد کرده است، گفت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همچنین امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستمها و بومی سازی آنها در خریدهای بزرگ به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: اکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلتفرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان اولین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.


11703915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: هیچ مدرسه غیر دولتی حق خروج از ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را ندارد و همه باید تابع سیاست‌های آموزش و پرورش باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، از تمایل کشور‌های متعددی برای خرید دارو‌های بیولوژیک از ایران خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیات دبیران کمیته آماتوری انجمن نجوم در توضیح وجود یو جرم سماوی گفت: این جرم موسوم به ۳آی اطلس، جرم بین‌ستاره‌ای است که توسط سامانه هشدار نهایی سیارک‌ها کشف شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان غذا و دارو اسامی تازه‌ای از فرآورده‌های آرایشی چشم و ابرو را که فاقد مجوز و ایمنی لازم هستند، اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت:۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه سنگی با همکاری سپاه ساماندهی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: از ابتدای هفته آینده ثبت‌نام وام‌های دانشجویی در سه بخش تحصیلی، ودیعه مسکن و ضروری آغاز خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان کشورمان برای نخستین بار در ایران و دومین بار در جهان، موفق به ساخت داروی دانش‌بنیان اورلیژن، برای درمان بیماری آتروفی نخاعی عضلانی (SMA) شدند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیوه نامه اجرایی بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع می‌کنیم» به عنوان بسته مکمل فعالیت‌های کلاسی برای دانش آموزان دوره‌های دوم ابتدایی و متوسطه اول و دوم و بسته محصولات و راهنمای فعالیت مدرسه‌ای «ایرانمون» با امضای وزیر آموزش و پرورش اب...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: فردا، آخرین مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تخصص نیمه متمرکز سال ۱۴۰۵ است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: توسعه اقتصاد دیجیتال بدون بازنگری در رویکرد‌های سنتی و تصمیم‌سازی‌های دولتی ممکن نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است