علمی فناوری 17:08 - 14 مهر 1401

امکان بهره برداری از هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بازدید دکتر فاطمی امین  وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر دکتر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه عنوان کرد: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات بدست آمده بر پایه الگوی متوسط دنیا، کشور ما در سال ۱۴۱۰ دست کم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد، گفت: در واقع نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی،۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به حجم ارزش این بازار گفت:  اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه کنیم مبلغی بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از لحاظ ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است.

وی ادامه داد: اگر درصدد استفاده از هواپیماهای ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد بنابراین باید روی هواپیماهای جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز کنیم. برای خرید  این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم.

مجری طرح خاطر نشان کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در حوزه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در شرکتهای هواپیمایی، هوانوردی و ... ایجاد می کند.

به گفته وی، این یکی از پیشرانهای اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته که دچار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری ها یک موضوع کلیدی است. در واقع از میان مولفه های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می باشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به نظر می رسد در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوری های کلیدی این صنعت برویم زیرا این راه مطمئنی است که  می توانیم منافع ملی را  از طریق آن تامین کنیم.

وی افزود: کشورهای  مختلف راههای مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشته اند از جمله با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستم ها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این مسیر گام برداشته اند. 

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه هوافضا گفت: این دانشگاه اولین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و اولین دوره های تحصیلی تکمیلی این رشته نیز در این دانشگاه شروع شد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ به صورت طرح  کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورایعالی عتف رسید.

وی با بیان اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، گفت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را میتوان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه یک ساختار و شبکه توسعه  فناوری در این طرح ایجاد شده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را ایجاد کرده است، گفت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همچنین امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستمها و بومی سازی آنها در خریدهای بزرگ به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: اکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلتفرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان اولین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.


11703915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هواچوبه یک گیاه مفید برای انسان است، اما برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، بر فراهم‌سازی بستری امن و توانمندساز برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه نخبگان کشور تأکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش، در جلسه شورای معاونان گفت: هدف ما ارتقای بهره‌وری و فراهم‌سازی مسیر توسعه و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی نخبگان از طراحی دو طرح ویژه برای حمایت از جامعه هنری کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی رییس جمهور از راه‌اندازی طرح ملی «افق سایبری امن» خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت ۴۱ مرکز دانشگاهی و پژوهشی سراسر کشور، ظرف دو سال به تربیت ۱۰ هزار نیروی متخصص و حمایت از تولید و تجاری‌سازی ۵۰ محصول فناورانه در حوزه امنیت سایبر...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی نخبگان، بر اهمیت مسیر نخبگی، تلاش مستمر و اثرگذاری اجتماعی تأکید کرد و یادآور شد که مدال تنها نقطه آغاز راه است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در آیینی با حضور سعید خدایگان، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، از ۱۷ نفر از مدال‌آوران المپیاد‌های علمی جهانی در رشته‌های مختلف تقدیر و تجلیل شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت برای سال آینده بودجه ۳۰ همتی برای صندوق بیماران صعب العلاج پیشنهاد شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان برجسته‌ترین دانشگاه‌های آمریکا در یک مطالعه بزرگ تأیید کردند که چت‌بات‌های هوش مصنوعی به شدت چاپلوس هستند و اقدامات کاربران را ۵۰ درصد بیشتر از انسان‌ها تأیید می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد مستضعفان گفت: المپیک فناورانه کشور از پنجم تا هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۴ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است