علمی فناوری 15:35 - 18 خرداد 1404
رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش گفت: نتایج آزمون‌های نهایی نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد.

توضیحات رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش درباره سطح دشواری امتحانات نهایی

باشگاه خبرنگاران جوان - محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با اشاره به ماهیت آزمون‌های نهایی گفت: این آزمون‌ها برخلاف امتحانات متداول مدارس که بیشتر جنبه آموزشی و تمرینی دارند (ارزشیابی برای یادگیری)، ابزار‌هایی استاندارد برای سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی مشخص و از پیش تعیین شده در سطوح مختلف شناختی هستند که طراحی آنها مبتنی بر اصول علمی سنجش و اندازه‌گیری صورت می‌گیرد که در آنها با بهره گیری از جدول هدف محتوا، سهم هر هدف و سرفصل آموزشی در ارزشیابی نهایی به صورت دقیق تعیین شده است.

وی افزود: در این چارچوب، سطح دشواری آزمون نیز طوری تنظیم می‌شود که طیف گسترده‌ای از توانمندی دانش آموزان را بسنجد؛ به گونه‌ای که نمره میانگین در چنین آزمونی معمولا نمایانگر میزان تحقق حدود پنجاه درصدی اهداف آموزشی است.

زارعی تأکید کرد: برخلاف برداشت عمومی، میانگین در میانه بازه نمرات (ده) برای آزمونی از این نوع، نه نشانه ضعف مطلق، بلکه نماینده‌ای از واقعیت توزیع سطوح یادگیری در جمعیت دانش آموزی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان این که انتظار دستیابی به میانگین‌های بسیار بالا از چنین آزمون‌هایی، با فلسفه طراحی و رسالت آموزشی آنها همخوان نیست، گفت: تفسیر و تحلیل داده‌های حاصل از نتایج این آزمون ها، صرفاً برای اهداف بازخوردی و برنامه‌ریزی آموزشی صورت می‌گیرد و به عنوان ابزاری تخصصی، در اختیار کارشناسان و سیاستگذاران آموزشی قرار می‌گیرد تا بتوانند با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، تصمیمات اصلاحی مؤثرتری اتخاذ کنند.

 زارعی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی فضاسازی‌ها، این نتایج نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد و بازخورد‌های لازم برای بهبود تدریس، طراحی محتوا، و توانمندسازی معلمان استخراج شود.

وی تصریح کرد: چنین نگاهی نه تنها به فهم دقیق‌تر وضعیت آموزشی کشور کمک می‌کند، بلکه مسیر تحول در راستای عدالت آموزشی را نیز هموارتر خواهد ساخت.

منبع: وزارت آموزش و پرورش،


12198607
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تایید صلاحیت ۲۲ رئیس دانشگاه و علوم پزشکی در کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تایید صلاحیت ۲۱ رئیس دانشگاه و علوم پزشکی در کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی آموزش و پرورش از ظرفیت جذب بیش از ۲۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هیچ مشکل خاصی در روند برگزاری آزمون‌های نهایی گزارش نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ارزشیابی نظام آموزش و پرورش گفت: نتایج آزمون‌های نهایی نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، نمایشگاه ایران هلث را فرصتی برای ارائه توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشور در حوزه سلامت دانست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای «الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» از مهر امسال خبر داد و گفت: هدف این طرح تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به باور «موثر بودن مصرف آبلیمو و سرکه به صورت ناشتا در لاغر شدن»، عنوان کرد که این باور فاقد شواهد علمی کافی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تشکیل کمیته تسهیل فعالیت کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال ابلاغ شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در بیست و ششمین نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۴ از ۱۶ محصول فناورانه و نوآورانه رونمایی می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است