اجتماعی 16:23 - 08 خرداد 1402

زمان رسیدگی به پرونده‌های پزشکی قانونی

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: خدمات تخصصی این سازمان در بخش‌های تخصصی معاینات بالینی، تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه به مراجعان رم ارائه می‌شود که همواره تلاش شده ارائه خدمات با سرعت، دقت و صحت لازم صورت گیرد.

زمان پاسخ‌دهی در پرونده‌های کمیسیون‌های تخصصی ۲۲ تا ۳۵ روز است

کمیسیون‌ها از مهمترین بخش‌های سازمان پزشکی قانونی است که پرونده‌های ارجاعی به آن در چهار بخش قصور پزشکی، روان پزشکی، معاینات و تعیین علت فوت مورد بررسی قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها شامل موارد قصور پزشکی است که به منظور بررسی نحوه عملکرد کادر درمان و به دنبال شکایت بیماران به کمیسیون ارجاع می‌شود.

در کمیسیون‌های پزشکی قانونی سالانه بیش از ۳۳ هزار پرونده بررسی و در خصوص آن اعلام نظر می‌شود. با شیوه‌های به کار گرفته شده در کمیسیون‌ها طی سال‌های اخیر و استفاده از روش‌هایی همچون برگزاری ویدئوکنفرانسی جلسات علاوه بر تکریم ارباب رجوع، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها نیز بیشتر شده است.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، زمان‌بندی پاسخ‌دهی در پرونده‌های کمیسیون‌ها به شرح زیر است:

• فرایند انجام کمیسیون قصور پزشکی نوبت اول: حداکثر زمان ۳۵ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون قصور پزشکی نوبت دوم و بعد از آن: حداکثر زمان ۳۲ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون روان‌پزشکی نوبت اول: حداکثر زمان ۳۲ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون روان‌پزشکی نوبت دوم و بعد از آن: حداکثر زمان ۲۸ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون تعیین علت فوت نوبت اول: حداکثر زمان ۲۹ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون تعیین علت فوت نوبت دوم و بعد از آن: حداکثر ۲۲ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون معاینات بالینی نوبت اول: حداکثر زمان ۲۶ روز کاری

• فرایند انجام کمیسیون معاینات بالینی نوبت دوم و بعد از آن: حداکثر زمان ۲۲ روز کاری

پرونده‌های حوزه آزمایشگاه حداکثر ۳۰ روزه پاسخ داده می‌شود

آزمایشگاه‌ها از دیگر بخش‌های تخصصی سازمان در کشف حقیقت است که در سال هزاران پرونده در آن بررسی و در خصوص آن‌ها اعلام نظر می‌شود و شامل بخش‌های سم‌شناسی قانونی، آسیب‌شناسی قانونی، سرولوژی و ژنتیک قانونی است.

این بخش از سازمان پزشکی قانونی با بهره‌گیری از کارشناسان کارآزموده و تجهیزات با فناوری روز به مراجعان ارائه خدمت می‌کند و طی سالیان اخیر جهش بزرگی در حوزه گسترش آزمایشگاه‌ها، تجهیز آن‌ها به دستگاه‌های روز دنیا و جذب و آموزش کارشناسان زبده صورت گرفته است. همچنین از دو سال گذشته ساخت و بومی‌سازی تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی مورد توجه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی قرار گرفته و طی این مدت نخبگان جوان این سازمان موفق به تولید کیت ژنتیک و دستگاه‌هایی همچون هموژنایزر و اتوسمپلر شده‌اند.

در حال حاضر ۳۱ آزمایشگاه پزشکی قانونی در مراکز استان‌ها انجام خدمات تخصصی این بخش را برعهده دارند.

اما بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و به منظور پاسخ‌دهی هر چه سریع‌تر به مراجعین، زمان‌بندی جدید پاسخ به پرونده‌های بخش آزمایشگاه به شرح زیر است:

• حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های آسیب‌شناسی، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری

• حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های سم‌شناسی، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری

• حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های ژنتیک، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری

• حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های سرولوژی، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۱۵ روز کاری

• حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های بررسی سو مصرف الکل و مواد روان‌گردان تا صدور نتیجه نهایی ۱۳ روز کاری

در صورت عدم وجود آزمایشگاه فعال در هر یک از استان‌ها و ارسال نمونه به آزمایشگاه استان‌های معین، مدت زمان صدور نظریه کارشناسی از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۱۵ روز کاری افزایش می‌یابد.

حداکثر زمان پاسخ‌دهی در حوزه تشریح ۶۳ روز کاری است

در حوزه تشریح سازمان پزشکی قانونی به عنوان یکی از حوزه‌های تخصصی و بسیار مهم این سازمان، به طور متوسط سالانه بیش از ۷۴ هزار پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد که حدود سه تا پنج درصد از کل خدمات سازمان را شامل می‌شود.

اجساد ارجاعی به تالارهای تشریح پزشکی قانونی گاه با معاینه ظاهری و یا صرفاً کالبدگشایی تعیین علت می‌شوند، اما در مواقعی برای شناسایی و تعیین علت فوت، نیاز به نمونه‌برداری و بررسی نتایج آزمایشگاهی، تکمیل مدارک و انجام بررسی‌های تکمیلی است که در این صورت طول زمان پاسخ‌دهی طولانی‌تر خواهد بود.

بر اساس این گزارش صدور نظریه کارشناسی در حوزه تشریح در مواردی که تعیین علت فوت در هنگام صدور جواز دفن بدون نیاز به آزمایش و مدارک تکمیلی امکان‌پذیر باشد، حداکثر مهلت صدور نظریه از زمان دریافت نامه چهار روز کاری است.

اما در مواقعی تعیین علت فوت منوط به بررسی نتایج آزمایش‌های، اخذ و بررسی پرونده بالینی و سایر مدارک تکمیلی و انجام بررسی‌های دقیق‌تر است؛ در این موارد در صورتی که مکان سالن تشریح و آزمایشگاه در یک شهر باشد مدت زمان پاسخ‌دهی حداکثر ۵۲ روز کاری خواهد بود.

گاهی علاوه بر این‌که تعیین علت فوت منوط به بررسی نتایج آزمایش و مدارک تکمیلی است، مکان سالن تشریح و آزمایشگاه نیز در یک شهر قرار ندارد که همین موضوع زمان پاسخ‌دهی را طولانی‌تر می‌کند. در این پرونده‌ها حداکثر زمان پاسخ‌دهی ۶۳ روز کاری خواهد بود


11903003
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است