باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه -نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز در دبستان شهید سلیمانی برگزار شد.
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این نشست خبری گفت:«جمهوری اسلامی در ۸ المپیادریاضی، زیست شناسی، علوم زمین، کامپیوتر، فیزیک ،شیمی و هوش مصنوعی ۳۴ مدال کسب کرده همچنین ترکیبات و فیزیک در ایران برگزار شده است.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود:«به همت خیرین مدرسه ساز و وزارت آموزش و پرورش حدود ۲ هزار نیروگاه خورشیدی در مدارس هدفگذاری شده که تا کنون ۱۰۰ مدرسه به نیروگاه خورشیدی مجهز شده است.»
علی فرهادی ادامه داد:«در جشنواره خوارزمی حدود ۲ هزار ۵۸۱ طرح بهتر شناسایی و ۳۵ طرح به عنوان طرح برتر کشوری معرفی شد.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «در حوزه مسائل تربیتی و کاهش آسیبهای اجتماعی ۱۰۰ هزار دانشآموز در اردوهای تمشک با هدف کمک به دانشآموزان در معرض آسیب شرکت کردند.»
علی فرهادی با بیان این که در مهر حدود هزار و ۷۰۷ مدرسه جدید در قالب ۸ هزار کلاس درس تحویل دانشآموزان شد، گفت: «سیستم گرمایشی ۱۹ هزار مدرسه نوسازی شد.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در شهریور سال گذشته پرونده ۵۷۲ هزار معترض به رتبهبندی رسیدگی شد و پرونده اعتراضات بسته شد.»
سخنگوی آموزش و پرورش گفت:«در بررسی مجدد پرونده رتبه بندی به ۱۰۱ هزار معلم فرصت بررسی مجدد داده شد. همچنین در بررسی مجدد، حدود ۱۱ هزار ۵۰۰ نفر حائز رتبه آموزشیار معلم، ۲۱ هزار نفر مربی معلم، ۴۰ هزار نفر استادیار معلم و ۹۹ نفر دانشیار معلم شدند. ۲۸ هزار نفر باقیماندهاند که تا یک ماه آینده وضعیت آنها مشخص میشود.»
علی فرهادی ادامه داد: «برای ۵۸ هزار نفر از معلمان جدید الاستخدام براساس قانون ابتدا مزایای رتبهبندی برای آنها ارائه بعد از بارگذاری مدارک، رتبه آنها تعیین میشود.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امسال حدود ۱۰۴ هزار نفر جذب وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش شدند. این افراد در آزمون کتبی شرکت کرده، در کانونهای ارزیابی مورد ارزیابی قرار گرفتند و از مهر وارد کلاسها شدند. احکام کارگزینی همه این معلمان صادر شده؛۳۰ نفر از این افراد دانشجومعلم دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی بودند و بقیه نیز از طریق ماده ۲۸ جذب شدند. حقوق سه ماهه این افراد واریز شده است.»
فرهادی گفت: «امسال آزمون ابتدایی ۲۸ هزار نفر و آزمون دبیری و هنرآموزی ۲۴هزار نفر ظرفیت داشت که مقداری از این ظرفیت باقی ماند. برای کسانی که اعتراض داشتند، قرار بود تا ۱۰ دی اعلام نتیجه شود اما ظاهراً مشکلی در بحث اعلام نتیجه پیش آمده بود و به زودی قبل از پایان دینتایج اعتراضات آزمون ابتدایی و دبیری و هنرآموزی اعلام خواهد شد.»
علی فرهادی با بیان این که پاداش پایان خدمت در وزارت آموزش و پرورش همیشه با تاخیر پرداخت شد؛اظهار کرد:«بودجه امسال طوری اختصاص یافته تا پاداش سال بعد به موقع پرداخت شود.»
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: «بیش از ۷۵ هزار نفر در مهر ۱۴۰۲ بازنشسته شدند؛۴۰ درصد پاداش این افراد پرداخت شده اما پاداش ۶۰ درصد باقیمانده است.»
علی فرهادی بیان کرد:«کل اعتباری که سازمان برنامه برای سال گذشته برای کل کارکنان دولت تعیین کرده بود ۲۲ همت بود، که کل این مبلغ به آموزش و پرورش اختصاص یافت و ۴۰ درصد شد و پرداخت گردید.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کاهش رتبه بندی آزمون بین المللی تمیز و پرلز ادامه داد: «ایران از بین ۵۸ کشور رتبه ۵۴ آزمون بین المللی تمیز و پرلز را دارد.»
علی فرهادی گفت:« در جهان، میانگین سؤالات بیپاسخ در آزمون تیمز ۱۰ درصد است، اما در ایران این رقم به ۲۲ درصد میرسد. این امر به معنای ناآشنایی دانشآموزان با محتوا نیست، بلکه به تمرکز پایین آنها اشاره دارد. همچنین باید در عمقبخشی به دروس ریاضی و علوم پایه در مقاطع چهارم و هشتم توجه بیشتری شود.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس بررسیهای انجام شده، عدم تمرکز بهطور مستمر در حال بررسی و تحلیل است و نیاز به ارتقای آگاهی جامعه هدف (دانشآموزان، معلمان و والدین) در خصوص نحوه انجام این ارزیابیها وجود دارد.»
علی فرهادی گفت: «کارشناسان آموزش و پرورش تأکید دارند که بهبود تمرکز دانشآموزان باید یکی از اولویتهای اساسی در نظام آموزشی کشور باشد.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که میتواند در نتایج این آزمونها تأثیرگذار باشد، آسیبهای ناشی از آموزش غیرحضوری در دوران کرونا بود. در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا مدارس خود را تعطیل نکردند، ایران یکی از معدود کشورهایی بود که اقدام به تعطیلی مدارس در آن مقطع زمانی کرد. این تغییر ناگهانی در شیوه آموزش، بهویژه در ابتدای همهگیری کرونا، باعث شد تا بسیاری از دانشآموزان از نظر آموزشی دچار عقبماندگی شوند.
علی فرهادی ادامه داد: «در کنار مشکلات یادگیری، توجه به عمقبخشی به دروس پایه مانند ریاضی و علوم در مقاطع تحصیلی چهارم و هشتم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در آزمونهای تیم، این دروس بهعنوان محور اصلی ارزیابی قرار دارند و عدم توجه کافی به آنها میتواند نتایج نگرانکنندهای به دنبال داشته باشد.»
علی فرهادی افزود:«آمادگی معلمان و والدین برای پاسخدهی به سوالات و تعامل صحیح با سیستم آموزشی نیز امری ضروری است.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «وزارت آموزش و پرورش باید برنامههای ویژهای برای آموزش معلمان و افزایش آگاهی والدین از فرایندهای این ارزیابیها تدوین کند تا در نهایت نتایج واقعی و دقیقی از عملکرد دانشآموزان حاصل شود.»
علی فرهادی گفت: امسال تعطیلیهای مدارس بیشتر به خاطر ناترازی انرژی بوده است. یک روز تعطیلی مدارس حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. موضع آموزش و پرورش در همه تصمیمگیریها برای تعطیلی مدارس، منفی بوده است.
12136820