بین‌الملل 14:24 - 28 دی 1400
بازرس ارشد دولت آمریکا برای جنگ افغانستان چند ماه قبل از آنکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سال گذشته میلادی برنامه دولتش برای خروج کامل از افغانستان را اعلام کند هشدار داده بود که نیروی هوایی ارتش افغانستان بدون دریافت کمک‌ها، آموزش‌ها و نگهداری‌های مورد نیازش از سوی آمریکا فرو خواهد پاشید.

"سیگار" در ژانویه ۲۰۲۱ نسبت به دورنمای سقوط نیروی هوایی افغانستان هشدار داده بود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز سه شنبه گزارشی که جان سوپکو، بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان در حدود یک سال قبل در ژانویه ۲۰۲۱ نزد وزارت دفاع آمریکا ثبت کرده بود از حالت طبقه بندی شده خارج شد.

این گزارش نشان می‌دهد مقامات آمریکا این هشدار را دریافت کرده بودند که نیروی هوایی ارتش افغانستان از توانمندی‌های لازم برای زنده ماندن بعد از خروج آمریکا از این کشور برخوردار نیست. این گزارش مشخصا به کوتاهی آمریکا در آموزش دادن به پرسنل پشتیبانی افغان و ناتوان کردن نیروی هوایی ارتش افغانستان در قبال حفظ و نگهداری هواپیماهایش بدون حضور مقاطعه کاران آمریکایی اشاره می‌کند.

دفتر این بازرس کل روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام داشت به ندرت پیش می‌آید که گزارش‌های این نهاد مشهور به "سیگار" (SIGAR) در حالت طبقه بندی شده قرار بگیرند اما هنگامی که این اتفاق بیفتد یک نسخه طبقه بندی نشده بعد از مدت دو ماه از سوی پنتاگون منتشر می‌شود. این دفتر بیان داشت اطلاعی از این که چرا خارج کردن گزارش مذکور از حالت طبقه بندی شده بیش از یک سال طول کشیده و این که این کار چرا حالا آن هم پنج ماه بعد از به قدرت رسیدن طالبان انجام می‌شود، ندارد.

نهاد سیگار از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۸ اقدام به رهگیری و مستند ساختن هزینه‌ها و پیشرفت‌های واشنگتن در افغانستان پرداخته و در همین راستا گزارش‌هایی متعدد برای مستند ساختن فسادها، کوتاهی‌های رهبران افغان و آمریکا و ضعف‌های درون ارتش افغانستان و همین‌طور برای دادن توصیه‌هایش در خصوص ارتقای وضعیت منتشر ساخته است.

سیگار در این گزارش خارج شده از وضعیت طبقه بندی شده عنوان می‌کند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ آمریکا میزان ۸.۵ میلیارد دلار در راستای "پشتیبانی و توسعه" برای نیروی هوایی افغانستان و واحد ماموریت‌های ویژه آن صرف کرده است. اما گزارش مذکور هشدار می‌دهد که هر دوی آنها از آمادگی خوبی برخوردار نبودند.

همچنین گزارش مذکور در ادامه نسبت به دورنمای خارج ساختن صدها پیمانکار آمریکایی مسؤول نگهداری از هواپیماها از افغانستان هم هشدار می‌دهد.

طبق این گزارش، ناتو، آمریکا در سال ۲۰۱۹ ماموریت‌شان را از ساختن نیروی هوایی افغانستان به اطمینان پیدا کردن از اینکه این نیرو فرصت تاب آوری بلند مدت را پیدا کند، تغییر دادند.

اما سوپکو در گزارشش تلاش‌های آنها را شکست خورده دانسته و عنوان کرد نیروی هوایی افغانستان قادر به دریافت پرسنل ذی صلاح مورد نیاز برای مستقل شدن نبوده است.

او بیان داشت،  یک هیئت ترکیبی از پرسنل نظامی آمریکا و ناتو و همچنین مقاطعه کاران مورد حمایت آمریکا متمرکز بر آموزش دادن به خلبان‌ها شد؛ اما به آموزش دادن به ۸۶ درصد از پرسنل نیروی هوایی افغانستان از جمله عوامل پشتیبانی آن اولویت نداد.

انتهای پیام


11415888
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر سیاسی انصارالله یمن سرکوب معترضان مسالمت‌جو در دانشگاه‌ها از سوی مقامات آمریکایی را که خواستار پایان دادن به جنایات نسل کشی در غزه بودند، محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه ال پائیس امروز از قول منابعی که خواستند نامشان فاش نشود نوشت، اسپانیا قراراست تعدادی موشک‌های پاتریوت به اوکراین بفرستد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان در عملیاتی ترکیبی یک کاروان نظامی ارتش اسرائیل را در نزدیکی موضع نظامی «رویسات العلم» در شمال فلسطین اشغالی به دام انداخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین اعتراف کرد
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه آمریکا و چین با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت با هم گفتگو کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاوران ترامپ مجازات‌هایی را برای کشور‌هایی که استفاده از دلار آمریکا را کنار می‌گذارند در نظر گرفته‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا و جلوگیری از حمله به رفح امروز به اراضی اشغالی سفر می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است