استانی 17:13 - 15 مرداد 1399
ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: ۲۲۷ هزار و ۹۸ هکتار از اراضی شهرستان گناباد تحت تاثیر فرسایش بادی است و ۱۲۷ هزار و ۳۱۳ هکتار از اراضی نیز از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به حساب می‌آید.

۶۲.۵ درصد از اراضی گناباد تحت تاثیر فرسایش بادی است

مجتبی محرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان گناباد با مساحت بالغ بر ۵۷۰ هزار هکتار به دلیل قرارگیری در منطقه گرم و خشک و بیابانی، از دیرباز در معرض هجوم طوفان‌های شن قرار داشته ‌است. در حال حاضر اراضی تحت تاثیر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ۶۲.۵ درصد کل سطح شهرستان را شامل می‌شود.

وی افزود: از دهه ۴۰ اقدامات مقابله با این پدیده شوم به صورت عملی در منطقه آغاز شد و در همین راستا اولین ایستگاه بیابان‌زدایی در قوژد گناباد و در منطقه عمرانی آن ایجاد شد. پس از آن نیز به تناسب تخصیص اعتبارات، پروژه‌های مختلف در بخش بیابانی مطالعه و اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت مساله بیابان‌زدایی و پیرو فرامین مقام معظم رهبری و تصویب دولت، برای اولین مرتبه حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان به این شهرستان اختصاص یافت که با مشارکت مردم و اتخاذ روش‌های نوین مبتنی بر دانش بومی، ۱۰ پروژه با اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال مطالعه و اجرا شده است.

محرابی به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در رابطه با بیابان‌زدایی اشاره کرد و افزود: جمع‌آوری بذر و تولید ۶۲۰ هزار اصله نهال گلدانی و ریشه لخت سازگار به مناطق خشک و بیابانی و بومی در ایستگاه قوژد، نهال‌کاری توام با آبیاری در ۲۸۰ هکتار از منطقه عمرانی و نوده‌پشنگ، مدیریت و همچنین کنترل روان‌آب‌ها در ۴۵۰ هکتار از منطقه گیسور از اقدامات مهمی است که در راستای مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان گناباد اجرا شده ‌است.

وی احداث تله رسوب‌گیر به طول ۱۵ کیلومتر در منطقه نوده‌پشنگ، احداث بادشکن غیرزنده به طول ۵ کیلومتر در منطقه عمرانی و مدیریت  طاق‌زارهای دست کاشت شهرستان گناباد را به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای بیابان‌زدایی در شهرستان گناباد برشمرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۸، میزان خساراتی که بیابان‌زایی به منابع زیست انسانی، تاسیسات، خطوط مواصلاتی، شبکه‌های آبیاری و منابع زیست‌محیطی وارد کرده بالغ بر ۱۳۳ هزار و ۲۷۰ میلیون ریال برآورد شده‌ است.

مناطق عمرانی، نوده‌پشنگ، شرق گناباد(بیدخت) و برگز و ریگ نخکوه از جمله مهم‌ترین کانون‌های فرسایش بادی در شهرستان گناباد هستند و تاکنون در بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان طرح‌های بیابان‌زدایی اجرا شده ‌است.

انتهای پیام


10654427
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است