علمی فناوری 11:04 - 20 خرداد 1404
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: دوره‌های ضمن‌خدمت تابستانی با هدف تقویت اقتدار مدیریتی و توانمندسازی معلمان و مدیران آغاز شد.

تکمیل دوره‌های ضمن‌خدمت معلمان و مدیران آغاز شد

باشگاه خبرنگاران جوان - مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در اولین نشست دبیرخانه اجرایی‌سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که در محل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش دارد، ناظر بر سیاست‌های تحولی ریاست جمهور، یکی از برنامه‌ها تحت عنوان «نهضت عدالت آموزشی برای ارتقا مدیریت آموزشگاهی»، همان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه نیز اعلام کردیم که در تعریف، طراحی و اجرای هم‌اندیشی‌های کارآمد، مجموعه کارشناسان در تمامی معاونت‌ها، همراه با جلب اعتماد، همبستگی و همکاری، شناسایی و ساماندهی و زمینه‌سازی توانمندی‌ها و همچنین ظرفیت‌سازی‌های جدید، نسبت به تحقق آنچه که قرار است در کانون کلاس درس به عنوان تحول رخ دهد، اقدام خواهیم کرد.

وی این الگو را جزو برنامه‌های جداناپذیر ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: این الگو برای تقویت اقتدار مدیریتی مدیران فهیم و خدوم در واحد‌های آموزشی طراحی شده است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش به توضیح شیوه‌نامه پرداخت و افزود: طی این شیوه‌نامه، در جهت بهبود مداوم جریان تربیت و یادگیری بر مشارکت آگاهانه تمامی همکاران، به ویژه معلمان، مشاوران و عوامل اجرایی تأکید شده است. همچنین ساماندهی روابط و ساختارها، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری فرهنگ سازمانی مدرسه تراز، سازمان‌یافتگی برنامه‌های مدرسه و ایجاد فرصت‌های گزینش آگاهانه و آزادانه از دیگر محور‌های آن است.

وی به کلیدواژه‌های این الگو اشاره کرد و گفت: در این الگو، چهار کلیدواژه اساسی مطرح شده است: ترسیم، توصیف، تدوین، ارزیابی. ابتدا ترسیم وضعیت مطلوب، سپس توصیف وضع موجود، بعد تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و در نهایت ارزیابی میزان اجرای سند تحول.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به برگرفته شدن مدل مفهومی مدرسه تراز از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مبانی نظری سند تحول، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه درسی ملی و برنامه‌های زیرنظام‌های سند اشاره کرد و گفت: وظیفه همکاران در سطح ستاد، تدوین ابعاد، شاخص‌ها و استاندارد‌ها بوده و در سطح مدرسه، عملیاتی‌سازی این الگو با هدف اجرای دقیق سند تحول می‌باشد.

وی نقشه راه مدرسه در این الگو را شامل مراحل تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اجرای آن و ارزیابی میزان تحقق اهداف سند در مدرسه و پایش مداوم کیفیت بر شمرد و افزود: ویژگی‌های مدرسه تراز از جمله میزان کسب شایستگی‌های دانش‌آموزان، معلمان، والدین و سطح دستیابی به نتایج عملکردی نیز سنجش خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه افزود: مدیریت و راهبری، برنامه درسی، محیط تربیت و نتایج و انتظارات، پنج بُعد اساسی این الگو هستند که در برنامه‌های عملیاتی باید مد نظر قرار گیرند.

آذرکیش مدرسه تراز را بستری برای اجرای چرخش‌های تحولی و ارتقای مدیریتی مدیران در همه سطوح، به‌ویژه در میان معلمان و مدیران مدارس دانست و گفت: آموزش‌های لازم برای مدیران در قالب این الگو برنامه‌ریزی شده تا آنها با مفاهیم ترسیم، توصیف، تدوین و ارزیابی به خوبی آشنا شوند.

وی افزود: دبیرخانه‌های اجرایی متناسب با این الگو در سطح ابتدایی و متوسطه با راهبری معاونین آموزشی تشکیل شده‌اند و از مدیران کل استان‌ها نیز خواسته شده تا یک اتاق ویژه برای این دبیرخانه‌ها در ادارات خود اختصاص دهند.

وی در ادامه گفت: در شیوه‌نامه ابلاغی، چند هدف و مأموریت برای استان‌ها تعیین شده است: ایجاد فهم مشترک از اهداف سند، بهره‌گیری از ظرفیت همه عوامل تربیتی، کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات به مدارس، مشارکت فعال در دوره‌های آموزشی، توجه به توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و معلمان، تقویت نظارت مستمر، زمینه‌سازی برای پایش کیفیت و در نهایت، تمرکز بر کیفیت در همه ابعاد مدیریتی مدرسه.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دیدگاه رئیس‌جمهور گفت: در بیش از ۳۱ جلسه با رئیس جمهور نیز این موضوعات با محوریت نهضت عدالت آموزشی پیگیری شده و اعتقاد ما این است که تمامی اهداف این نهضت در الگوی مدرسه تراز سند تحول قابل پیاده‌سازی است.

آذرکیش همچنین درباره جزئیات برنامه‌ها گفت: این برنامه‌ها شامل گفتمان‌سازی، اجرای دوره‌های آموزشی، ترویجی، شناسایی راهبران تحول، ایجاد سامانه‌های نظارتی هوشمند، اجرای پایلوت در ۱۰ درصد مدارس دولتی، صدور ابلاغ مدرسان و هماهنگی در سطوح ستادی و استانی است.

وی در پایان افزود: در تابستان امسال نیز مقرر است شرایط آموزش معلمان و مدیران در گام اول کامل شود و برای گام دوم استقرار الگوی مدرسه تراز نیز آموزش ۴۰ درصد دیگر از مدارس انجام پذیرد. همچنین، سامانه نظارت بر اجرای طرح‌درس‌ها نیز بیش از ۷۰ درصد آماده‌سازی شده و به‌زودی به‌صورت کامل در دسترس قرار می‌گیرد.

منبع: وزارت آموزش و پرورش


12199145
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در جهانی که هر روز با بحران‌های مختلف رو‌به‌رو هستیم، استرس به یک جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست صندوق رفاه دانشجویان گفت: تعیین نرخ ژتون غذا و اجاره‌بهای خوابگاه دانشجویی سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در دستور کار این صندوق قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» جزئیات برنامه زمان‌بندی انتخاب واحد تکمیلی دوره تابستان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» خواب آلودگی در طول روز معضلی است که بسیاری از افراد را به خصوص در محل کار درگیر می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل در حال آزمایش روشی هوشمندانه‌تر برای مدیریت دانلود برنامه‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به جای دور انداختن شارژر‌های شکسته تلفن همراهتان، راه‌هایی برای استفاده مجدد از آنها وجود دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» چگونه می‌توان کودکان را از ابتلا به ذات الریه محافظت کرد؟
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در ماه ژوئیه (تیرماه) تعدادی طوفان ژئومغناطیسی رخ خواهد داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر شرایطی آموزش را ادامه خواهیم داد، گفت: برنامه ریزی‌ها را انجام دادیم که از مدرسه تلویزیونی ایران به عنوان بخش تکمیلی و تقویتی حوزه آموزش استفاده کنیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور دانشجویان، بر ایجاد فضای امن و مساعد برای تحصیل دانشجویان و ارتباط مستمر با آنها برای رفع چالش‌های روحی و روانی تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است