بین‌الملل 11:23 - 14 تیر 1403
«قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان امروز پنجشنبه گفت، بلاروس رسما به‌عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در نشست آستانه پذیرفته شد.

بلاروس رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد

«قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: «سران محترم کشورها، تصمیم در مورد عضویت کامل جمهوری بلاروس در سازمان همکاری شانگهای گرفته شده است» و در ادامه به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به این مناسبت تبریک گفت.

توکایف افزود: «بلاروس تمام مراحل برای مشارکت کامل در سازمان همکاری شانگهای را در مدت کوتاهی تکمیل کرده است.»

در همین حال «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای امروز به خبرگزاری «کازاینفورم» گفت موضوع توسعه در دستورکار سازمان نیست. او افزود چندین کشور از قبل درخواست عضویت و مشارکت را ارسال کرده‌اند و این درخواست‌ها با هدف بهبود بیشتر عملکرد سازمان بررسی خواهند شد.

بلاروس دهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد. از سال ۲۰۱۵، بلاروس یک کشور ناظر سازمان همکاری شانگهای بود، به این معنی که می‌توانست در رویداد‌های سازمان شرکت کند، اما نمی‌توانست رای دهد یا روی اسناد کار کند. بلاروس همچنین بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری سازمان همکاری شانگهای نبود و هیچ مسئولیتی در قبال تصمیمات سازمان نداشت. روند الحاق این کشور به سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

این سازمان که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هم می‌شود. افغانستان و مغولستان کشور‌های ناظر هستند. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات متحده عربی، ترکیه، سریلانکا، کویت، مالدیو، میانمار و بحرین شریک هستند.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای از ۳ تا ۴ ژوئیه در آستانه برگزار می‌شود. در این مراسم سران کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، چین، مغولستان، امارات، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان حضور دارند.

منبع: ایسنا


12069889
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در جریان یک تجمع در آستانه نشست سران ناتو در واشنگتن، معترضان خواستار خروج آمریکا از این سازمان شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع محلی هند گزارش دادند بر اثر اصابت صاعقه در ایالت بیهار ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و ۷ نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» امانوئل مکرون با انحلال مجلس ملی، فرانسه را در شرایطی فوق العاده معلق قرار داده که وابسته به نتایج انتخابات پارلمانی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع بلندپایه مصری گفت رایزنی‌ها و تماس‌های مقامات این کشور با جنبش حماس برای دستیابی به توافق آتش‌بس در حال انجام است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با بررسی عملکرد تیم بایدن تاکید کرد دموکرات‌ها نتوانستند بحرانی که پس از مناظره با ترامپ پیش آمد را مهار کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران»  تحلیلگران اندیشکده آمریکاییاعلام کردند اطمینان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پیروزی در اوکراین هر لحظه افزایش پیدا می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع آلمان اعلام کرد به دنبال شکست مذاکرات تمدید توافقنامه حضور نظامی در نیجر، برلین به حضور نظامی خود در این کشور پایان خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی نوشت پیروزی مسعود پزشکیان در سطح بین المللی با خوش بینی محتاطانه‌ای مواجه شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروزی پزشکیان را تبریک گفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه شنبه‌های اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی، معترضان صهیونیست و نیرو‌های پلیس درگیر شدند. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است