استانی 14:13 - 28 اردیبهشت 1400
ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: وزارت نیرو دیگر نباید فقط فکر سدسازی باشد چراکه اهمیت رودخانه‌ها اگر بیشتر از سدسازی نباشد کمتر هم نیست.

اهمیت رودخانه‌ها کمتر از سدسازی نیست

محسن جعفری‌نژادبسطامی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: این مسئله در سال‌های قبل فراموش شده بود اما با اقدامات خوب چند سال‌ پیش امیدواریم خیلی سریع رودخانه‌ها به شریان‌های حیاتی خود برگردند و منابع آبی دوباره جاری شود.



وی مطرح کرد: رودخانه‌ها اکوسیستم‌های طبیعی و بسیار اثرگذار هستند که مانند شریان و رگ‌های بدن عمل می‌کنند، تجربه نشان داده هر جا که جریان رودخانه‌ها قطع شده آسیبش را جای دیگر دیده‌ایم چراکه به دلیل تجاوز در حریم کیفی و کمی آنها و تغییر مسیر رودخانه‌ها در بالا دست رودخانه، آلودگی ایجاد شده است.



جعفری‌نژادبسطامی با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از رودخانه‌ها را سرپوشیده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها رودخانه‌ها را در مسیرهایی بردیم که این اکوسیستم‌های طبیعی دچار مشکل شدند.



این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال‌ قبل اتفاقاتی در حوزه ساماندهی، حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها و احیای آنها انجام شده است، تصریح کرد: رودخانه‌ها به عنوان اکوسیستم‌های طبیعی در یک مسیر جاری هستند و تنوع زیستی و گیاهی بسیاری پدید می‌آورند.



وی توضیح داد: در حال حاضر رودخانه‌های شهر همدان به کانال فاضلاب تبدیل شده‌اند، در سال‌های قبل اجازه می‌دادند فاضلاب‌های شهری و روستایی وارد رودخانه‌ها شود در حالی‌که این اتفاق نباید می‌افتاد.



جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه، در سال‌های اخیر هدف‌گذاری بیشتر روی سدسازی بوده و این هدف‌گذاری باید تغییر کند، افزود: مدیریت شهری در سالیان قبل وابسته به رودخانه‌ها بوده است، از قدیم‌الایام شهرها در مکان‌هایی بنا می‌شدند که رودخانه‌های خوبی در آنجا بود و در همدان نیز رودخانه‌های خوبی جاری بوده است.



وی در ادامه شرح داد: دامنه زیبای الوند و رودخانه‌های خوب منطقه دو منبع اساسی شهر همدان در گذشته بودند، این دو ویژگی ارزشمند نشان می‌دهد جامعه انسانی و حیات او وابسته به این رودخانه‌ها بوده و هر چقدر رودخانه‌ها به عنوان شاهدان طبیعی از بین بروند باید شاهد بروز آلودگی‌های بیشتر و مشکلات ناشی از سلامتی باشیم.



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان با اشاره به اینکه شاید شهرهایمان بزرگتر شده باشند اما مطمئنا به عنوان شهرهای زنده مطرح نخواهند بود، یادآور شد: رودخانه‌ها می‌توانند به عنوان محیط‌های بسیار خوب شهری مورد استفاده قرار بگیرند، به عنوان نمونه در شهر نهاوند این‌گونه محیط‌ها فضاهای طبیعت گردی خوبی را شکل داده است‌.



انتهای پیام


11071939
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است