استانی 11:38 - 26 خرداد 1403
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفت، گفت: قنات تاریخی «چشمه پایین زردین» در تفت پس از 15 سال با تلاش های جهاد کشاورزی و مالکان احیا شد.

احیای قنات ۷۰۰ ساله «چشمه پایین زردین»

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمد جعفری در بازدید از قنات «چشمه پایین زردین» اظهار داشت: مسیر مسدود شده قنات 700 ساله «چشمه پایین زردین» پس از 15 سال بازگشایی و آب در آن جاری شد.

وی ادامه داد: این قنات به دلایلی از جمله سیل، خشکسالی و مشکلات ساختاری مسدود شده بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اختصاص اعتبارات ویژه جهاد کشاورزی به همراه خودیاری مالکان، عملیات احیا و مرمت این قنات صورت گرفت.

جعفری افزود: طول این قنات 1.7 کیلومتر بوده و دارای 43 میله چاه است و تاکنون بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی برای احیای این قنات هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفت، خاطرنشان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی جهاد کشاورزی و مالکان قنات در نهایت به نتیجه رسید و هفته گذشته آب در قنات چشمه پایین زردین جاری شد.

وی گفت: این موفقیت نشان‌دهنده اهمیت حفظ و احیای منابع آبی تاریخی و ارزشمند در استان یزد است و به یاد می‌آورد که چگونه پیشینیان ما با هوشمندی و خلاقیت، زیرساخت‌هایی برای تمدنی بزرگ ایجاد کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، قنات‌ها از مهم‌ترین دستاوردهای مهندسی آب در تمدن‌های کهن هستند و نقش بسزایی در شکل‌گیری و پایداری جوامع ایفا کرده‌اند.

استان یزد با دارا بودن هزاران کیلومتر قنات، یکی از پیشگامان در بهره‌برداری از این فناوری باستانی بوده است و قنات‌ها به عنوان پیشرفته‌ترین نوع مهندسی انتقال آب، با بهره‌گیری از دانش و تجربه پیشینیان، آب را از منابع زیرزمینی به سطح زمین منتقل می‌کنند.

این سیستم‌های پیچیده و کارآمد نه تنها موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری آب می‌شوند، بلکه به حفظ محیط زیست و منابع آبی نیز کمک می‌کنند.

انتهای پیام/781/


12063586
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۲ تیر را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی برای پیشگیری از جرائم، رفع اختلافات و کاهش پرونده های ورودی به دادگستری گفت: سال گذشته 235 فقره پرونده قصاص نفس با گذشت اولیای دم به سازش ختم شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به پرورش میگو در 13 سایت ساحلی استان گفت: تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون قطعه بچه میگو در مراکز پرورشی نقاط مختلف ساحلی استان ذخیره شده است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل شیلات لرستان از ثبت رکورد پرورش و تولید خاویار در این استان خبر داد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» فرماندار ویژه دزفول گفت: 2 شعبه اخذ رای و تمام عوامل برگزاری توسط بالگرد و یک شعبه نیز با قطار به مناطق سخت گذر دزفول اعزام می شوند.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه برای صنعت باید الگوی صنعتی داشته باشیم گفت: اگر در مازندران صنعت داشته باشیم نیازمند توسعه صنایع تبدیلی هستیم.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای استان در مسیر زاهدان ـ نصرت آباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل ـ زاهدان به طور کامل به صورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد...
استانی
«خبرگزاری تسنیم» با حضور وزیر کشور و مسئولان استانی بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح سردار شهید جعفر نونهالی (نیایش) در اردبیل آغاز شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» نماینده ولی فقیه در استان همدان، گفت: طلبه ها به دنبال شغل در آموزش و پرورش نیستند، بلکه برای تربیت نسل جدید احساس وظیفه می کنند.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور، گفت: شهرستان نیشابور پیشرو استفاده از انرژی خورشیدی در تامین برق چاه های کشاورزی در استان خراسان رضوی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است