فرهنگی‌هنری 13:19 - 04 مرداد 1400
مرحله اول نخستین دوره جشنواره سراسری بداهه با محوریت «بداهه پردازی در اجرای نمایش» از ۱۲ تا ۱۶ مردادماه جاری با رقابت شرکت‌کنندگان استان تهران برگزار می‌شود. 

نخستین دوره جشنواره سراسری بداهه برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، عاطفه کبیری، دبیر جشنواره سراسری بداهه با اعلام این که این جشنواره سراسری با برگزاری رقابت بازیگری بداهه در دیگر استان‌ها طی سال جاری ادامه می‌یابد، خاطر نشان کرد: این جشنواره که با حمایت معاونت فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزِ دانشگاه آزاد اسلامی توسط مجموعه "بداهه‌گران" برگزار می‌شود، اولین جشنواره منحصرا بداهه در تمام کشور است که به امر بداهه‌پردازی به شکل کاملا تخصصیِ آن می‌پردازد. 

وی تصریح کرد: ما در هر دوره برگزاری جشنواره سراسری «بداهه» متعهد هستیم که جشنواره را در ۱۰ استان کشور برگزار کنیم و  در حقیقت با یک نگاه استعدادیابی بتوانیم تمام سطح کشور را در این رویداد هنری پوشش بدهیم. بنابراین استان تهران در واقع اولین استان برای سالِ جاری به شمار می‌آید و برای گام اول هم تمرکز بر اجرای صحنه‌ای نمایش «بازیگری بداهه» است اما در ادامه به سایر استانهای کشور سفر می‌کنیم و بداهه‌پردازی در شعر و ادبیات، ساخت عروسک، موسیقی، آواز، هنرهای تجسمی و سایر موارد را هم به این رویداد بزرگ سراسری که نگاه کاملا تخصصی به امر بداهه‌پردازی دارد اضافه خواهیم کرد.  

دبیر جشنواره سراسری «بداهه» تصریح کرد: منظور از بداهه در حقیقت هر نوعی از آفرینش ِ اثر هنری «در لحظه» و «بدون طرحی از پیش‌آماده» است. در این نوع از اجرا، فرآیندِ «خلق» پیشِ چشم ِ مخاطبان صورت می‌گیرد  و آنها در لذت ِآفرینش ِهنری سهیم می‌شوند. بنابراین چنین اجرایی به میزان قابل توجهی به نیروی خلاقه اجراگر بستگی دارد چرا که اجراگر باید بتواند روی صحنه با حفظ جنبه های زیبایی شناختی به محرکهای بیرونی و احساسات درونی به طور همزمان و بدون تعلل، مناسبترین پاسخ را ارائه دهد.

کبیری خاطرنشان کرد: رویداد نخستِ اولین جشنواره سراسری بداهه که بر بداهه پردازی در بخش اجرای نمایش (بازیگری بداهه) تمرکز دارد در اصل با نگاهی کاملا میان رشته ای برگزار خواهد شد. بر اساس طراحی صورت گرفته، ما در طراحی آیتم‌ها/ بخش‌های رقابتی مسابقه از سناریوهای موسیقی محور، عروسکی محور، بدن محور و نظیر آنها استفاده کردیم یا به طور مثال ممکن است شرکت کننده ها را در شرایطی قرار بدهیم که اجرایشان به سمت یک اجرای کاملا تکنولوژی محور سوق پیدا کند. بر این اساس رویکرد ما در چینش اعضای محترم هیات داوری هم کاملا بین رشته‌ای است و ما از اساتید صاحبنظر در زمینه های مختلف هنری دعوت به همکاری کردیم.  

وی با تاکید بر رویکرد آموزش محور جشنواره تصریح کرد:  از آنجا که شرکت عموم علاقمندان حتی کسانی که تجربه بداهه پردازی را نداشته‌اند در این جشنواره آزاد است، برای بالا بردن سطح کیفی رقابتها ، درس‌گفتارها و کارگاه‌هایی را  پیش از رقابت برگزار می‌کنیم.  البته از آنجا که بخش‌های تعریف شده برای این رویداد، میان‌رشته‌ای بوده و در مسابقه آیتم‌های عروسکی‌ محور، موسیقی محور و... خواهیم داشت که مخاطبان می‌توانند پیش از رویداد از طریق درس‌گفتارهای ما با آن بخش‌ها آشناتر شده و با کیفیت بالاتری در مسابقه حضور یابند. 

کبیری با اشاره به اعطای جایزه نقدی ۱۵ میلیون تومانی به برنده نهایی جشنواره درباره شیوه برگزاری کارگاه‌ها و مسابقه گفت: درس‌گفتارها به صورت آنلاین یا در قالب ویدئوی اختصاصی برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود و مسابقه اصلی هم به شکل حضوری و با رعایت کامل فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های پیشگیری از کرونا  در سالن ۳۰۰ نفره «غدیر» دانشگاه آزاد استان تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به وب سایت یا اینستاگرام جشنواره به نشانی bedahegaran.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام


11162484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است