استانی 14:09 - 11 بهمن 1401

استان مرکزی به هاب صنعت نیروگاهی و پالایشگاهی کشور تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی ظهر سه شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مراکز علمی و صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با تمام فشارها و دست‌اندازی‌ها به میانه دهه پنجم خود نزدیک شده و اینک در ۴۰ ساله دوم شرایط بسیار بهتری خواهد داشت درحالی‌که که بسیاری از انقلاب‌ها در دنیا نتوانسته‌اند به این پایداری برسند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز روز مهمی در مسیر توسعه و شکوفایی صنعتی مرکزی است، این استان، استان پهناوری نیست اما ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در حوزه صنعت دارد و پایگاه شکل‌گیری صنعت سنگین کشور بوده و قطب چهارم صنعت کشور هستیم همچنین در حوزه کشاورزی، تجارت و تبادلات ترانزیتی استان مرکزی موقعیت خاصی را در کشور داراست.

مخلص‌الائمه ادامه داد: آنچه در سال‌های اخیر شکل‌گرفته این است که صنایع اراک به قطب صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع نیروگاهی تبدیل شدند و با تلاش صنعتگران استان در حوزه صنعت هسته‌ای هم استان مرکزی موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته و چشم صنعت هسته‌ای هم در استان مرکزی مستقر است.

استاندار مرکز ی تأکید کرد: اگر بخواهیم جایگاه استان مرکزی را به‌عنوان هاب صنایع انرژی توسعه بدهیم باید در پیوند دانشگاه و صنعت حداکثر تلاش را داشته باشیم.

مخلص الائمه ادامه داد: توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی جز از مسیر پیوند صنعت و دانشگاه شکل نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: استان مرکزی با ۶۱ دانشگاه و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو زمانی قطب دانشگاهی کشور بود و هم اکنون ۶۴ هزار دانشجو در استان تحصیل می‌کنند و طبیعتاً دانشگاه‌های صنعتی استان باید نقش پررنگی را در توسعه صنعتی استان ایفا کنند.

استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه هم‌راستا شدن صنعت با تحولات بین‌المللی جز با همکاری دانشگاه شکل نمی‌گیرد، اضافه کرد: رویداد منطقه‌ای همکاری مشترک دانشگاه و صنعت برای توسعه صنایع نیروگاهی یک گام بلند به سمت توسعه و تثبیت جایگاه استان مرکزی به‌عنوان قطب و کانون (هاب) صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی کشور است و امروز تفاهم‌نامه‌هایی در این رابطه منعقد می‌شود.

مخلص‌الائمه در ادامه عنوان کرد: همسو و هم‌راستا با سند تحول دولت مردمی این زمینه حاصل شد که بین چند مجموعه صنعتی مهم کشور و با حمایت صنایع نیروگاهی یکی کار علمی را شکل بدهیم که تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد زمینه همکاری مشترک علمی منعقد شود.

وی همچنین برخی محورهای همکاری تحقیقات کاربردی علمی و صنعتی چندجانبه بین صنایع مهم استان و شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی را استفاده از ظرفیت‌های طرفین در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد.

به گفته استاندار مرکزی همچنین مشارکت در ساخت و بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز برنامه‌های توسعه نیروگاهی کشور، فعالیت‌های علمی مشترک در بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات، استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، همکاری در برگزاری دوره‌ها و ارائه خدمات آموزشی، هدایت مؤثر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به‌سوی خلق پژوهش‌های کاربردی با هدف برطرف نمودن نیاز صنایع نیروگاهش کشور و همکاری در برگزاری رویدادهای علمی و همکاری‌های مشترک پژوهشی و تحقیقاتی را از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه خواهد بود.


11800996
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است