اجتماعی 11:45 - 08 آذر 1401

بررسی دقیق اثرات محیط زیستی سد چم‌ شیر در دست انجام است

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بروز برخی از ابهام‌ها در خصوص تبعات زیست محیطی آبگیری سد چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحاتی به شرح ذیل ارائه کرد:

رودخانه زهره از رودخانه‌های مهم جنوب کشور است که سرچشمه آن در غرب استان فارس و شرق استان کهگلویه بویر احمد واقع شده است. این رودخانه در طی مسیر ۵۲۰ کیلومتری خود به خلیج فارس می‌ریزد و حوضه آبریز آن، محدوده‌ای از استان‌های فارس، بوشهر، کهگلویه و بویر احمد و خوزستان را شامل می‌شود. سد مخزنی چم‌شیر در محل تنگ چم‌شیر بر رودخانه زهره در دست احداث است.

ماهیت کیفیت رودخانه زهره نوسانی بوده، بطوریکه در ماه‌های تر دارای کیفیت مناسب و حتی قابل شرب است، منتهی در سایر ماه‌های سال به دلیل کاهش آبدهی رودخانه، غلظت املاح به حدی افزایش می‌یابد که برای کشاورزی زراعی نیز مناسب نخواهد بود.

نقش اصلی سد چم‌شیر، ایجاد تعادل کیفی در رودخانه پایین دست و کاهش نوسانات کیفیت جریان نسبت به شرایط طبیعی است. لذا می‌بایست تضمین تأمین حداقل حقابه محیط زیستی برای تعدیل کیفی رودخانه پایین دست انجام پذیرد. هرگونه انحراف از رهاسازی حداقل حقابه محیط زیستی پایاب سد چم‌شیر، با توجه به وجود زونهای شور موجود می‌تواند کیفیت رودخانه را با مشکل مواجه کند.

در همین راستا گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر در سال ۱۳۸۸ مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به زمانبر بودن ساخت سد، ملاحظات محیط زیستی به صورت شروط ۱۲ گانه از جمله اجرای کامل شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی مرتبط با پروژه و برنامه مدیریت و کاهش زیست محیطی و ارزیابی ریسک، کسب مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای هرگونه ساخت و ساز و یا فعالیت جدید و… در آن مطرح شد.

از این رو با عنایت به اهمیت موضوع و ورود مبادی نظارتی و دغدغه‌های مردمی، بررسی دقیق پروژه از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه‌های مسئول و دستگاه‌های نظارتی و همچنین با لحاظ کردن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.


11750973
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است