اجتماعی 14:02 - 12 تیر 1399
به مناسبت روز ملی محیط‌بان
بیش از یک ماه است که آتش به جان جنگل‌ها و مراتع کشور افتاده است. این آتش نه تنها از طبیعت و حیات وحش کشور جان‌ها گرفته بلکه تاکنون پنج نفر از نیروهای داوطلب مردمی که در اطفای حریق شرکت کرده بودند نیز جان خود را از دست داده‌اند. در سال های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست بر شعار ۸۰ میلیون نفر، ۸۰ میلیون محیط‌بان تاکید کرده که تحقق آن نیازمند انجام اقداماتی است. یک عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس ضمن اشاره به کمبود تجهیزات و عدم ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای داوطلب اطفای حریق، بر ضرورت ارائه آموزش به این افراد و آمادگی بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط برای اطفا و پیشگیری از آتش‌سوزی تاکید کرد.

نیروهای داوطلب بدون آموزش و با دست خالی به جنگ آتش می‌روند

به گزارش ایسنا، موضوع کمبود تجهیزات برای اطفای حریق مسئله‌ای بود که از آغاز آتش‌سوزی‌های جنگلی چه از سوی مسئولان و چه از سوی فعالان محیط زیست و نیروهای داوطلب مطرح می‌شد اما حالا در کنار این، موضوع مدیریت و آموزش‌ نیروهای داوطلب اطفای حریق پر رنگ شده است؛ نیروهایی که با ساده‌ترین امکانات اطفا (شاخ و برگ درختان) و بدون آموزش‌های حرفه‌ای به میدان آتش می‌روند تا از خانه خود محافظت کنند. امید سجادیان با تاکید بر اینکه اطفای حریق و مدیریت بحران حین آتش‌سوزی علمی است که نیاز به آموزش‌های مختلفی دارد، به ایسنا می‌گوید: بیشتر نیروهای داوطلب مردمی که در عملیات اطفای حریق شرکت می‌کنند، آموزشی در این باره ندیده‌اند و تجهیزات و مدیریت آن‌ها در منطقه نیز ضعیف است. بسیاری از این فعالان محیط زیست بر اساس آموخته‌های تجربی خود، حین اطفای آتش عمل می‌کنند و گاهی اوقات نیز مانند موارد اخیر جان خود را از دست می‌دهند.

او با اشاره به اینکه علاوه بر این وضعیت تجهیزات نیروهای داوطلب خوب نیست، ادامه می‌دهد: برخی از تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع از جمله کفش و لباس مناسب و دمنده آتش از طریق کمک‌های مردمی در اختیار نیروهای داوطلب اطفا قرار گرفته است اما در کنار این نیاز است که این افراد آموزش‌های لازم را نیز ببینند.

پس از اینکه طی روزهای اخیر تعدادی از فعالان محیط زیست حین اطفای آتش جان خود را از دست دادند، سایر نیروها برای شرکت در عملیات اطفا با محدودیت‌هایی مواجه شدند. سرهنگ محبت‌خانی - فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست - در نشست خبری خود گفته بود که حفظ جان افرادی که به صورت داوطلبانه برای خاموش کردن آتش به ما کمک می‌کنند بسیار با ارزش است و ما از نیروهای داوطلب می‌خواهیم که در کنار محیط‌بانان در منطقه دچار حریق به فعالیت بپردازند و تحت نظارت نیروهای جنگلبانی یا محیط‌بانی باشند. سجادیان نیز در این‌باره می‌گوید: متاسفانه با اتفاقات اخیر و فوت پنج نفر از نیروهای مردمی، شرکت افراد داوطلب در اطفای آتش سخت‌تر شده است. هم خانواده‌ها نگران جان عزیزان خود هستند و هم نیروهای سازمانی سختگیری بیشتری نسبت به حضور این افراد نسبت به قبل دارند.

او که خود در چندین عملیات اطفای حریق طی روزهای اخیر حضور داشته است به افراد داوطلب توصیه می‌کند که به دلیل کمبود تجهیزات اطفای حریق به نقاط صعب‌العبوری که آتش در آن گسترش یافته نروند و در هر گروه اطفا حتما یک فرد باتجربه و آموزش دیده حضور داشته باشد.

مشکل دیگری که نیروهای داوطلب با آن مواجه‌اند حذف بند حمایت مالی از آن‌ها در صورت آسیب دیدن حین عملیات اطفای حریق، از قانون حمایت از محیط‌بانان است. فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست پیش از این در این‌باره تصریح کرده بود: یکی از بندهای قانون حمایت از محیط‌بانان درباره جبران هزینه‌های درمانی و بیمه همیاران طبیعت بود که در آتش‌سوزی‌ها آسیب می‌بینند اما این بند در شورای نگهبان به دلیل مسائل مالی حذف شد. هر چند که در مقابل سازمان جنگل‌ها تعدادی بیمه بی‌نام برای حمایت مالی از این افراد تهیه کرده است اما سجادیان می‌گوید: در حال حاضر حمایت مالی از این نیروهای مردمی وجود ندارد و ما دقیق نمی‌دانیم که سازمان جنگل‌ها چه تعداد بیمه بی‌نام برای ما تهیه کرده است. از این‌رو پیشنهاد ما به انجمن‌های محیط زیستی و نیروهای داوطلب این بود که خود پیگیر بیمه‌های بی‌نام برای نیروهای اطفای حریق باشند  تا اگر اتفاق ناگواری رخ دهد بتوانند تز آن استفاده کنند.

نقاط مختلف جنگل‌های زاگرس در کشور چندین روز است  که در آتش می‌سوزد و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان فصل گرم سال شرایط همین گونه خواهد بود. عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس در پایان با اشاره به اینکه  متاسفانه امسال آتش‌سوزی‌ها بیشتر از همیشه است و حتی در برخی شهرستان‌های زاگرس طی یک روز چندین مورد آتش‌سوزی داشتیم، اظهار می‌کند: به طور کلی بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در طبیعت علت انسانی دارد. زغال‌گیری، زمین‌خواری، اختلافات محلی، آتش‌زدن زمین‌های کشاورزی و.... از جمله این عوامل انسانی است. متاسفانه هماهنگی‌های بین بخشی در برخی مواقع برای اطفای آتش ضعیف است و گاهی که بالگرد نیاز است به‌موقع نمی‌رسد. قطعا ما تا آخر تابستان با آتش‌سوزی‌های جنگلی دست و پنجه نرم خواهیم کرد بنابراین نیاز است که آمادگی‌ سازمان‌ها برای اطفا و پیشگیری بیشتر شود.

انتهای پیام


10599869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است