فرهنگی‌هنری 07:00 - 08 آذر 1403
جانشین سرپرست نویسندگان فیلمنامه سریال «آقای قاضی» گفت: تفاوت سوژه‌های فصل دوم با فصل اول در دربرگیری سوژه‌هاست.

تفاوت سوژه‌های فصل دوم و اول «آقای قاضی» در چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - حسین برکتی، جانشین سرپرست نویسندگان فیلمنامه سریال «آقای قاضی» درباره انتخاب سوژه‌های کثیرالشاکی که در فصل دوم سریال به تصویر کشیده شد، گفت: تفاوت سوژه‌های فصل دوم با فصل اول در دربرگیری سوژه‌هاست. یعنی ما به روی سوژه‌هایی تمرکز کردیم، که از معضل یک خانواده یا یک محله فراتر رفته و جزو بخشی از مشکلات جامعه ماست. ما ساختار جزء به کل را فراموش نکردیم. مثلاً در سوژه کشاورزمان که آب ناسالم وارد حریم کشاورزی‌اش شده، شاکی یک فرد است، که تقاضای قطع آب ناسالم یا تصفیه آن را دارد. اما وقتی سوژه را ادامه می‌دهیم به ریشه‌های معضل می‌رسیم که احتمالاً می‌تواند سازمان آب و فاضلاب یا کارخانه باشد، که بین آبراه وجود دارد. 

برکتی در پاسخ به این سوال که در خلال حل پرونده به صورت زیر پوستی روابط بین شکات و قاضی هم نشان داده می‌شد، افزود: از آنجایی که سوژه اصلی ما قاضی قوه قضائیه جمهوری اسلامی است، تلاش کردیم به قضات هم نزدیک شویم. یعنی قضات را تک بعدی نگاه نکنیم؛ مثل فردی که پشت میز قرار گرفته و باید بر اساس قانون، عدالت و علم خود قضاوت کند. این قاضی ما روابط شخصی دارد، ارتباطات اجتماعی دارد، شخصیت حقیقی و حقوقی دارد و ممکن است تحت‌تاثیر برخی مشکلات نتواند به آن چیزی که در حوزه قضایی می‌خواهد عمل بکند. 

«آقای قاضی»

جانشین سرپرست نویسندگان فیلمنامه سریال «آقای قاضی» ادامه داد: قاضی ما تلاش کرد این فشار‌ها را نشان بدهد و بگوید اگر قاضی ما باید روزی ۱۵ یا ۲۰ پرونده را در روز بررسی کند، قاضی ایده‌آل روزی یک یا دو پرونده بررسی می‌کند. چون حجم پرونده‌ها باعث خستگی قضات می‌شود و سبب می‌شود نتواند تمام ابعاد پرونده‌ها را بررسی بکند. یکی از معضلاتی که قوه قضائیه و مشاوران به ما گوشزد می‌کردند فشار‌های مختلفی بود، که قضات با آن درگیر هستند. مثلاً یک قاضی نمی‌تواند شغل دومی داشته باشد و باید هزینه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود، کفاف یک زندگی متوسط را بدهد، تا بتواند از بسیاری از پیشنهادات غیر معقول چشم‌پوشی کند.

«آقای قاضی»

وی با بیان اینکه قضات زندگی شخصی هم دارند و ما نباید آنها را به صورت یک ماشین و مجری عدالت ببینیم، توضیح داد: مثلاً در این سریال می‌بینیم قاضی ما دخترش را در همین مشکلات از دست داد و اتفاقاً پرونده آخر همان پرونده‌ای است که سرِ آن دخترش را از دست داده است. او نباید مسائل شخصی‌اش را در حکمش دخالت دهد. ما می‌خواستیم بگوییم قاضی ربات نیست. او ابعاد مختلف شخصیتی، عاطفی و ... دارد، که باید به این ابعاد هم توجه بشود.

برکتی در پاسخ به این سوال که یکی از منتقدین گوشزد می‌کرد اگر فصل سوم «آقای قاضی» می‌خواهد همچنان مخاطب خودش را حفظ کند، نباید به دام فرم بیفتد، افزود: مسلماً آن چیزی را که در فرم سیتکام در نظر داریم، نخواهیم شکست. درستش این است که ما در فرم سیتکام بمانیم.

جانشین سرپرست نویسندگان فیلمنامه سریال «آقای قاضی» در پاسخ به این سوال که با انتخاب آقای خلج چقدر به دنبال تغییر نگاه جامعه پیرامون قضات بودیم؟ توضیح داد: دو نکته را مخاطب خیلی به ما می‌گفت و آن این بود که دادگاهی که شما ترسیم کردید، دادگاهی نبوده که ما در جامعه می‌بینیم. انگار شما دروغ یا توهم بزرگ را از قوه قضائیه در ذهن مخاطب مطرح می‌کنید. این در حالی است که ما واقعیت و افق را در ذهن مخاطب مطرح می‌کنیم و می‌گوییم تمایلمان این است که قاضی جمهوری اسلامی در این سطح با مردم صحبت بکند، باید قاضی با این ادله محکمه پسند با مخاطب صحبت کند، باید قاضی خوش‌رو باشد، باید قاضی مهربان، عادل و مقتدر باشد. باید محیط قضائی محیط امن و پاکیزه باشد.

«آقای قاضی»

 به گفته وی، کاش «آقای قاضی» برای تمام ارگان‌ها ساخته می‌شد. برنامه‌ای که افق راه سازمان راهنمایی رانندگی را نشان می‌داد، افق سازمان آب و فاضلاب تهران را نشان می‌داد، افق سازمان گاز را نشان می‌داد و اگر ما به ایده‌آل دسترسی پیدا کنیم و آن را نشان بدهیم، شاید مسیر مخاطب و مسئولین را به مدینه فاضله تسریع می‌بخشیدیم.

«آقای قاضی»


12121067
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیأتی‌ها بیش از دیگران خود را موظف به ایستادگی در برابر مشکلات و پایبندی به عهد مقاومت می‌دانند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سامان مرادحسینی رئیس مجمع «رصتا» نسبت به اظهار نظر جدید محمدجواد شکوری مدیر فیلیمو درخصوص سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی واکنش نشان داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه کننده برنامه آوا نوا، گفت: برنامه آوا نوا برای آموزش غیر مستقیم در باکس شبانگاهی شبکه آموزش طراحی شد تا برای مردم نکاتی را ارائه کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه الفبای سیاست به تهیه کنندگی مهسا غیاثوند امروز حوالی ساعت ۱۸ از رادیو گفت‌و‌گو پخش خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت امنای صندوق اعتباری هنر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه تلویزیونی «گیله وا» با محوریت زندگی اجتماعی مردم در بستر اتفاقات تاریخی سال ۱۲۹۷ از شنبه ۱۰ آذر روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس خاطراتی را از آن دوران بازگو کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی متنوعی پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ آذر ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌روند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جانشین سرپرست نویسندگان فیلمنامه سریال «آقای قاضی» گفت: تفاوت سوژه‌های فصل دوم با فصل اول در دربرگیری سوژه‌هاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روابط عمومی ساترا در خصوص برنامه «اکنون» فیلیمو توضیحاتی ارائه داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است